شریعتی مقدم: 70 درصد زعفران به دیگر کشورها صادر می شوند

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: ماهیت محصول زعفران صادراتی بودن آن است و در حال حاضر 70 درصد از محصولات زعفران به دیگر کشورها صادر خواهند شد.

شریعتی مقدم، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت کنونی صادرات زعفران به دیگر کشورها گفت: در سال 94 زعفران از نظر ارزشی حدود 35 درصد و نیز از لحاظ وزنی 30 درصد کاهش داشته است.

وی یکی از دلایل کاهش صادرات زعفران را ورود دلالان و واسطه ها در بازار دانست و گفت: از جمله عوامل دیگری که در کاهش صادرات زعفران به دیگر کشورها اثرگذار بوده، نوسانات قیمتی و نیز مسایل حاکم بر واحدهای صنعتی مانند نرخ بالای سود تسهیلات، پایین نگه داشتن نرخ ارز بوده که در کل بر صادرات کشور اثرگذار بوده است.

شریعتی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به ثبات قیمتی که در بازار به وجود آمد صادرات با افزایش نسبی همراه بود و تا حدودی می توان گفت شرایط صادرات به روال عادی خود بازگشته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به برداشت محصولات که در ماه آبان و آذر سال آینده انجام خواهد شد، گفت: در صورتی که محصولات سال آینده با افزایش همراه باشند به طورقطع با مازاد محصول در بازار مواجه خواهیم شد.

وی به رکود حاکم در صادرات کلیه محصولات بازار اشاره کرد و گفت: رکودی که سال گذشته در بازار حاکم بود بیشترین تاثیر خود را در محصول زعفران گذاشت که بخشی از آن به دلیل مشکلات موجود در واحدهای تولیدی صادراتی آن بخش بوده است.

شریعتی مقدم درباره اقدامات انجام شده در راستای خروج رکود حاکم بر بازار گفت: برخی از واحدها اقدام به فعالیت های بازاریابی در راستای فروش محصولات خود کردند به نوعی که قادر به صادرات محصولات خود به آمریکا شدند بدیهی است که میزان صادرات به دیگر کشورها زیاد نیست اما چشم انداز مثبت و نیز ثباتی که در بازار ایجاد شده منجز به افزایش روند مثبت بازار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا مازاد زعفران در بازار با کاهش قیمت این محصول در بازار همراه خواهد شد، گفت: به دلیل اینکه زعفران کالای سرمایه ای محسوب می شود مقاومت در کاهش قیمت زعفران بسیار کم است اما این امر بستگی به ماه های آینده دارد که محصول جدید وارد بازار خواهد شد، به دلیل اینکه این محصول به عنوان کالای سرمایه ای محسوب می شود قادر به نگهداری کردن برای مدت طولانی است به همین دلیل امکان افزایش قیمت این محصول در بازار بسیار کم است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران درخصوص حذف دلالان از بازار گفت: در صورتی که دولت بتواند تسهیلاتی را در اختیار واحدهای تولیدی و صادراتی قرار دهد تا تولیدکنندگان به دلیل بالا بودن هزینه تولید مجبور به فروش محصولات خود به قیمت واسطه ها نباشند و همچنین صادرکنندگان بتوانند از این طریق نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند تا حدودی می توان گفت که امکان حذف دلالان و واسطه ها از بازار وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به دلیل نامیده شدن زعفران به عنوان طلای سرخ یا طلای گیاهی صادر کنندگان به طور حتم باید نقدینگی هایی مورد نیاز را در اختیار داشته باشند، گفت: معاملات زعفران در واقع به صورت معاملات نفدی است به همین دلیل است که نیاز به نقدینگی دارد تا بتوانند اقدام به خرید کالای تولیدکنندگان کنند متاسفانه به دلیل بالا بودن نرخ بانکی و ارز صادرات به صرفه نیست و این گردش در بین صادرکننده ها باعث می شود در رقابت با شرکت ها بشود در اسپانیا و سایر کشورها تا حدی عقب بیفتند.

شریعتی مقدم ماهیت محصول زعفران را صادراتی بودن آن دانست و گفت: 70 درصد از محصولات زعفران به دیگر کشورها صادر خواهند شد. بدین معنا که قیمت آن به صورت کالای تجاری بیشتر در خرید و فروش تعریف خواهد شد به همین دلیل نمی توان گفت که صادرات زعفران باعث افزایش قیمت این محصول خواهد شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران درباره کشورهایی که زعفران به آنجا صادر می شود، گفت: زعفران به 50 کشور که عمده آنها کشورهای اروپایی هستند صادر می شود و همچنین بازار عمده آن اسپانیا و امارات است.

وی با بیان اینکه قیمت زعفران در ماه رمضان گران نشده است، گفت: در حال حاضر قیمت این محصول در بازار حدودا کیلویی 6 میلیون و 200 تا 7 میلیون و 200 هزار تومان است که از کشاورز خریداری می شود.

شریعتی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا صادرات صورت گرفته با بسته بندی برند ایرانی صورت می گیرد یا فله ای، گفت: بخشی از آن زمانی که به دیگر کشورها صادر می شود جهت صادرات مجدد با بسته بندی های یک کیلویی یا دو کیلویی است اما میزان کمتر آن به صورت بسته بندی هایی است که بخش عمده ای از آن به امارات و اسپانیا می رود و از آنجا صادرات مجدد به دیگر کشورها صورت می گیرد.

601/401

کد خبر: 655058

وب گردی

وب گردی