انحصارها رابشکنید کاراته هوای تازه می خواهد

فرشید شیرکوند

کاراته در ایران رشته ای است پر طرفدار و با پتانسیل، رشته ای که با افق المپیکی در فراسوی مرزها بعنوان ابزاری مدال آور به آن نگریسته می شود. آنچه مسلم است با در نظر گرفتن گستره جمعیتی این رشته هر ساله باید شاهد تبلور نیرو های جوان و با استعداد باشیم. جوانگرایی و پشتوانه سازی در گرو انحصار طلبی است و انحصار تیشه ای است بر پیکره کاراته ایران، در کشورمان نهاد و ارگان ها به این رشته نگاهی جدی دارند و سرمایه گذاری برای تحقق آرمانی این رشته در ضعف مدیریت به بیراهه می رود، امروز به داد کارته برسیم که فردا دیر است!
وسعت پرداختن به کاراته در ایران به فدراسیون خلاصه نشده و نیرو های مسلح،آموزش و پروش ، کارگری،بسیج و در نهایت دانشگاهها که مجموعه بزرگی را تحت پوشش دارد بعنوان پروش دهندگان کاراته سهم قبل توجهی در داشتن نیرو های با استعداد در کاراته ایران دارند، اما اینطور که به نظر می رسد کلید طلایی موفقیت پایدار کاراته ایران در لایه های مدیریت کلان این رشته مفقود شده است و مدیریت صحیحی برای کنترل و توسعه این رشته در سطح بین الملل وجود ندارد.
آنچه برایند این موضوع بر آن صحه می گذارد سهم خواهی هایی است که در کنار ضعف مدیریت اجازه نمی دهد این خیل نیرو و استعداد پرورش یابد و نمونه بارز این موضوع نبود استعدادجدید در کاراته ایران است.
نکته مهمی که نباید از آن غافل شویم را می توان از چند شغله بودن استعاره گرفت وتعبیر کرد، در کاراته ما کاراته کا ها در چند جایگاه فعالیت می کنند، بطور مثال داریم قهرمانانی را که در اردوی تیم ملی حضور دارند ، دانشجو هستند و در کارگران وبسیج هم حضور دارند، البته شکی بر توانمندی و فنی بودن آنها نیست، اما همین امر سبب می شود از این مجموعه های پر استعداد که هزینه قابلی هم برای آنها می شود خروجی ای به نام استعداد های نو ظهور نداشته باشیم و در این مجموعه ها که بعنوان بازوان نیرو ساز شناخته می شوند خروجی دلخواه دیده نشود.
با این روند چه زمانی به یک کارگر یا یک دانشجو فرصت می دهیم تا نیروهای پشتوانه برای قدرت فعلی کاراته در سطح جهان باشند و در آینده نزدیک راه اسطوره های کاراته ایران را ادامه دهند، اختصاص تمام امکانات و ظرفیت ها به یک گروه خاص آینده درخشان کاراته ایران را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.
برایند این عملکرد نوسانات کاراته ما در میادین بین المللی را رقم می زند. نگاهی گذرا به یک دهه صعود و نزول کاراته ایران خود گویایی عمق مشکل ایران در سطح بین المللی می باشد کاراته ای که مربیانش در جای جای جهان هادی تیم های دیگر کشور ها بوده و هستند که از این جمله می توان به رشیدنیا، کرک آبادی،صافی،عبدالحسینی،سلیمانیجاسم ویشگاهی،خواجه حسینی،رضامحسنی، نادر بیگی، نسرین وارسته، احسانی و... اشاره کرد.
کاراته ایران در جهانی 2002 اسپانیا در کومیته تیمی جهان سوم می شود، جاسم ویشگاهی نقره می گیرد وحسین روحانی برنز، در 2004 آلمان ضعیف واقع می شویم و در مکزیک متوسط ،در 2006 فنلاند ۲ طلا و سه برنز می گیریم، در ژاپن یک مدال برنز ره توشه مان می شود و 2010 صربستان یک نقره سهممان می شود، در 2012 فرانسه طلا ،نقره و برنز تیمی در کارنامه کاراته ایران قرار می گیرد و درجهانی آلمان اولین نقره بانوان در کنار قهرمانی کومیته تیمی ، در کاتا تیمی بانوان برنز و هیچ، دستاوردمان در کاتای تیمی وانفرادی بزرگسلان مردان بود که عایدمان می شود.
آیا این پنج مدال جهانی شان ۵۰ سال کاراته ایران است؟ تا به حال به این فکر کرده ایم که نایب رییسی جهان و آسیا، عضویت در شورای داوران آسیا، هیات رییسه آسیا و جهان،عضویت در کمیته پزشکی جهان و ریاست غرب آسیا را داشته ایم،اما اکنون هیچ کرسی و جایگاهی در کاراته جهانی wkf و در کاراته آسیا akf نداریم!
این نوسان پیامی شیوا دارد ما از توان و پتانسیل قوی کاراته برای پشتوانه سازی نمی توانیم به خوبی بهره ببریم و این امر به عدم سازماندهی نهاد ها و ارگان های ذی ربط برای توسعه کاراته باز می گردد.
راه دور نرویم برای مسابقات دانشجویان از دید صاحب نظران گام اول صحیح برداشته نشد و مسابقات کشوری دانشجویان همزمان با انتخابی تیم ملی فرصت بچه های دانشجو برای حضور در اردو را گرفت، بهتر بود مسابقات دانشجویی جدا برگزار شود و پس از اردو این قهرمانان در مصاف با بهترین کاراته کاهای ایران که تیم ملی هستند رقابت کنند تا ضمن انگیزه سازی فرصتی برای تجربه چهرهای جدید فراهم آید، کاراته ایران منوط شده به یک سری چهره های خاص و در سایه این اسطوره ها چهره های جدید جایی برای مطرح شدن ندارند.
همین گروهی که در جهانی آلمان بودند و ۷۰ درصد تیم فرانسه را تشکیل دادند به اتریش هم می روند خروجی جوانگرایی و استعداد کاراته کجاست؟
در آخرین آوردگاه امید های کاراته، سهم ایران یک فینال هم نبود! سه برنز دستاورد امید های کاراته ایران شد تا زنگ خطر کاراته ایران به صدا درآید!

۶۰۶/601

کد خبر: 655076

وب گردی

وب گردی