تجلیل از آلخاندرو خودوروفسکی در جشنواره لوکارنو

آلخاندرو خودوروفسکی فیلمساز مشهور در جشنواره فیلم لوکارنو با دریافت جایزه «پاردو دونور» تقدیر می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسکرین دیلی، کارگردان ۸۷ ساله شیلیایی با جایزه پاردو در شصت و نهمین جشنواره فیلم لوکارنو تقدیر می‌شود.

این جشنواره که از ۳ تا ۱۳ آگوست برگزار می‌شود، مجموعه‌ای منتخب از بخش‌هایی از فیلم‌های این کارگردان را در مراسم اهدای جایزه که در پیزا گرانده برگزار می‌شود به نمایش درمی‌آورد.

این کارگردان بازیگر، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و آهنگساز، فرزند مهاجری روس تبعیدی در شیلی است که از ۱۹۴۸ تاکنون در زمینه سینما فعالیت دارد. خودوروفسکی فعالیت هنری خود را به عنوان یک عروسک گردان و شاعر شروع کرد و بعد به کارگردانی تئاتر پرداخت.

او وقتی ۲۳ سال داشت به فرانسه رفت و به گروه مارسل مارسو پیوست و پنج سال بعد در کنار رونالد توپور و فرناندو آرابال جنبش هنر نمایش پانیک را بنیاد گذاشت که بر پایه سوررئالیسم بنیاد گذاشته شده بود.

وی بعد به مکزیک مهاجرت کرد و در طی ۱۷ سال تئاتر آوانگارد مکزیک را بنیاد نهاد و فیلم‌هایی چون «فاندو و لیز» در سال ۱۹۶۸، «ال توپو» در سال ۱۹۷۰، «کوهستان مقدس» در سال ۱۹۷۳ و «خون مقدس» را سال ۱۹۸۹ ساخت. او با ساخت این فیلم‌ها به عنوان فیلمسازی کالت در جهان شناخته شد و بر هنرمندانی چون مریلین منسون، نیکلاس ویندینگ رفن، دیوید لینچ، یان کونن و دنیس هاپر تاثیر گذاشت.

کارهای وی سرشار از تصاویر سوررئال آکنده از خشونت و آمیزه‌ای از عرفان و انگیزش‌های مذهبی است.

در لوکارنو قرار است «رقص واقعیت» که سال ۲۰۱۳ در جشنواره کن به نمایش درآمد، نمایش داده شود. این فیلم به معنی بازگشت این فیلمساز به دنیای فیلمسازی بود. امسال فیلم «شعر بی‌پایان»، «کوهستان مقدس» و «خون مقدس» وی نیز در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شده بود.

کارلو چاتریان مدیر هنر لوکارنو از آلخاندرو خودوروفسکی به عنوان هنرمندی یاد کرد که آثارش بسیار فراتر از مرزهای سینمایی رفته و زنده نگه‌دارنده سنت آوانگارد و بین زندگی و هنر در سیلان است.

جایزه پاردو دونور ۱۲ آگوست به این هنرمند شیلیایی-فرانسوی اهدا خواهد شد. ساموئل فولر، ژان لوک گدار، کن لوچ، سیدنی پولاک، ویلیایم فردکین، جیا ژانگ که، الن تانر، ورنر هرتسوگ، آنیس واردا از دیگر دریافت کنندگان این جایزه بوده‌اند. سال پیش میشل سیمونو و مارکو بلوچیو این جایزه را دریافت کردند.

منبع :مهر

505502

کد خبر: 655167

وب گردی

وب گردی