نوش آبادی: فیلم بارکد مشکل محتوایی ندارد/ قرآن کریم خود بزرگترین رسانه برای روشنگری و عدالت خواهی است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنها بخش موسیقی پایانی فیلم بارکد دارای اشکال بود که دستور اصلاح داده شد و این فیلم پس از انجام اصلاحات می تواند اکران شود و مشکلی از نظر محتوایی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسین نوش آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان این مطلب گفت: همانطور که تربیت باید قرآنی باشد، اقتصاد و فرهنگ نیز باید قرآنی باشد.

وی افزود: مهجور ماندن از تعالیم و آموزه های انسان ساز قرآنی باعث ضعف فرهنگ عمومی، بی توجهی به فضائل اخلاقی و تغییر سبک و ماهیت زندگی ایرانی اسلامی می شود.

نوش آبادی ادامه داد: کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی در گروی شناخت و عمل به قرآن کریم است. و توسعه نمایشگاه ها و جشنواره های قرآنی زمینه ساز انس مردم با قرآن کریم و بستر ساز درک و فهم بیشتر معارف بلند قرآنی است.

قرآن کریم بزرگترین رسانه برای روشنگری است

وی در ادامه تصریح کرد: قرآن کریم خود بزرگترین رسانه برای روشنگری، حق طلبی، عدالت خواهی و کمال جویی است و مظهر صفات جمیله و جلیه الهی است.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر ازاقدامات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: خوشبختانه امسال تعداد زیادی از هنرمندان، خطاطان، نقاشان، نگارگران و عکاسان با تولید و خلق آثار هنری و تابلوهای قرآنی خود جلوه خاصی را به این دوره از نمایشگاه افزوده اند.

نوش آبادی با اشاره به برخی ویژگی های بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: نمایش ٥٠ تابلوی فاخر با موضوعات قرآنی، ٣٠ تابلوی خوشنویسی ایران و دیگر کشورهای اسلامی و اروپایی، ارایه و نمایش ٩٥ اثر خوشنویسی با مضامین قرآنی و ١٥٥ اثر نقاشیخط از جمله این ویژگی هاست.

وی حضور ١٣٣ اثر نگارگری، ١٠٦ اثر منبت و معرق قرآنی، عرضه ٦٠ اثر موزه ای، ٤٠ قطعه عکس با موضوعات دفاع مقدس و قرآن و غرفه معرفی خادمان قرآنی کشور را از دیگر ویژگی های این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برشمرد.

برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن از اقدامات ارزنده کارگروه مد و لباس است

نوش آبادی برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن را یکی از اقدامات ارزنده کارگروه مد و لباس معاونت هنری وزارت ارشاد دانست و افزود: طرح ملی ارتقای کیفیت چادرهای نماز مساجد و اماکن متبرکه در بخش حجاب و عفاف در صدد است تا با نگاهی نو به فرهنگ زیبا و فاخر استفاده از چادر نماز گامی در جهت تحکیم و تثبیت بیش از پیش این فرهنگ بردارد.

وی گفت: حضور ١١٠ موسسه عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن گویای توانمندی طراحان و تولیدکنندگان حوزه حجاب و عفاف در این جشنواره است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی با همکاری اساتید دانشگاهی و انجمن های تخصصی، واگذاری امور اجرایی بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن به انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف و توجه به نیاز نوجوانان و نسل جدید در جشنواره قرآنی عفاف و ارایه طرح ها و رنگ های متنوع در بخش حجاب از دیگر ویژگی های بخش حجاب و عفاف بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفت: وزارت ارشاد به طور مستمر در تمام فصول اقدامات خود را انجام می دهد. ولی با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان فعالیت های فرهنگی و هنری از شکوه و جلوه خاصی برخوردار است و بسیاری از آثار هنری از جمله سالن های سینمایی و نمایشگاه قرآن از استقبال بیشتری برخوردار است زیرا خانواده ها و نوجوانان از فراغت بیشتری برخوردار هستند.

نوش آبادی تصریح کرد: یکی از بخش های مهم کشور که کارش تعطیل پذیر نیست کار حوزه فرهنگ و هنر است و همواره هم رو به افزایش است. اقبال مردم به سمت و سوی سالن های سینما نشان می دهد که مردم علاقه مند به فرهنگ هستند در این فضای فرهنگی وهنری اوقات فراغت خود را سپری می کنند.

نوش آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مواضع وزارت ارشاد برای رفع ولنگاری های فرهنگی با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری چیست؟ ادامه داد: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و هشدار ایشان درباره حفظ و صیانت از محصولات فرهنگی مناسب و جلوگیری از گسترش کالاهای فرهنگی مضر و همچنین تعبیر ایشان مبنی بر ولنگاری فرهنگی که در سطح جامعه به چشم می خورد طبیعی است که رهبری به عنوان رهبر آگاه کشور که به همه حوزه ها به ویزه فرهنگ توجه دارند بر این حوزه نیز توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: باید از ایشان و فرمایشاتشان تشکر داشته باشیم که با نگاه کارشناسانه و هوشمندانه مسایل فرهنگی کشور را رصد می کنند و همواره بر اهمیت آن تاکید دارند.

نوش آبادی گفت: هشدار ایشان به همه مسوولان و فعالان بخش دولتی و غیر دولتی و همه کسانی است که در این بخش فعالیت می کنند. عموم مردم، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاهای فرهنگی را در برمی گیرد.

وی افزود: ما هم به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی از فرمایشات مقام معظم رهبری تشکر می کنیم و استقبال هم می کنیم که همواره مواردی را تذکر می دهند. ما به عنوان وزارت ارشاد تلاش خود را خواهیم کرد که دغدغه های ایشان به حداقل برسد و خاطر ایشان بابت برخی نگرانی ها در حوزه فرهنگ آسوده شود.

نوش آبادی گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دغدغه هاشان در حوزه فرهنگی جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و شخص آقای جنتی نیز به طور جدی توجه ویژه ای در این حوزه داشتند تا مواردی که موجب نگرانی مقام معظم رهبری است برطرف شود.

وی ادامه داد: روند فعالیت های فرهنگی و هنری رو به رشد است و در حال تکامل است و در تلاش هستیم تا موارد مورد نگرانی را برطرف کنیم و به حداقل برسانیم.

نوش آبادی تاکید کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است سایر بخش های فرهنگی کشور که بودجه های کلانی نیز دریافت می کنند خودشان را مورد خطاب رهبری بدانند و به هر میزانی که از منابع عمومی استفاده می کنند به همان اندازه نیز در این حوزه پاسخگو باشند.

باید به سمتی پیش برویم که با یک خطا کل مجموعه یک رسانه را زیر سوال نبریم

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توقیف سایت «جهان نیوز» گفت: تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات با رای اعضا صورت گرفته و همه اعضا بر توقیف این وب سایت برخط اتفاق نظر داشتند.

نوش آبادی خاطر نشان کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که با یک خطا و اشتباه کل مجموعه یک رسانه را زیر سوال نبرده و تنها فرد خطاکار را توبیخ و تنبیه شود.

توقیف روزنامه قانون به دستور دادستانی بوده است

وی در ادامه درباره توقیف روزنامه قانون گفت: توقیف این روزنامه به دستور دادستانی به علت شکایت برخی نهادهای امنیتی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی در آن نداشته است رسانه ها باید به گونه ای عمل کنند که از قانون تخطی نکنند.

وی افزود: روزنامه قانون که امروز بر اساس مستنداتی که خود دادستانی ارائه داده توقیف شده است، با اعلام جرمی که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی داشتند دادگاهی شده و وزارت فرهنگ وارشا داسلامی هیچ نقشی در این موضوع نداشته است.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی تصریح کرد: توقیف قانون به استناد بند ٥ اصل ١٠٥ قانون اساسی رخ داده و قوه قضاییه تصمیم گرفته است.

نوش آبادی گفت: باید به سمتی برویم که با یک خطا توسط یک خبرنگار یا تحریریه، کل رسانه تعطیل و دیگران بخاطر این خطا از کار و فعالیت بیکار نشوند.

وی افزود: اگر یک نفر خطا کرده، آن یک نفر مجازات شود لذا این کار به اصلاح قانون فعلی مطبوعات نیاز دارد و که براساس نظام جامع قانون رسانه ها در حال اصلاح فانون هستیم.

نوش‌آبادی گفت: هیات نظارت بر مطبوعات یک هیات فرا دستگاهی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هیات تنها یک رای را در برمی گیرد لذا توقیف برخی از سایت ها و روزنامه ها تنها با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته است.

در نمایشگاه قرآن بیشتر به کیفیت توجه شده است

نوش‌آبادی درباره کاهش زمان این دوره نمایشگاه ‌قرآن گفت: درباره زمان نمایشگاه با توجه به منابع موجود تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: اعتباری که منظور شده برای نمایشگاه با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و بحث‌های اعتباری؛ ترجیح داده شد زمان کمتری به نمایشگاه اختصاص داده شود تا هزینه کمتری متحمل شود و بیشتر به کیفیت نمایشگاه توجه شده است.

نوش آبادی گفت: در این بین مشکلات اعتباری و محدودیت‌هایی مطرح است و با ٤ میلیارد هزینه‌ای که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده این نمایشگاه فعالیت خود را انجام می‌دهد.

سعودی ها اجازه ندارند حج را تعطیل کنند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تعطیلی حج تمتع و تکلیف امکانات ایران در عربستان، تصریح کرد: حج تعطیل نشده و هیچ کس و حتی حکام سعودی اجازه این کار را ندارند که از عزیمت زائران ایرانی به حج تمتع در سال های آینده جلوگیری کنند.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: سعودی ها تظاهر به همکاری داشتند اما هیچ نشانه ای از همکاری نبود و سعودی ها شرط های نامعقول داشتند که با عزت و غیرت ایرانیان در تناقض بوده است.

به گفته وی، امکانات ما در مکه و مدینه در جای خود باقی است و ان شاء الله سال آینده با برنامه ریزی دقیق باید مسیر حج را هموار کنیم. و امسال هم مصمم بودیم اما با کار شکنی سعودی ها اعزام زائران ایرانی محقق نشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج تنها برای سال جاری متوقف شده و ممکن است در سال های بعد انجام شود لذا اگر کارشکنی های سعودی ها نبود، در حال حاضر نیز این مناسک انجام می شد.

وی افزود: سعودی ها در ظاهر آمادگی های خود را اعلام کردند اما با کارشکنی ها و درخواست های بی جا از ایران مانع تراشی و اختلال ایجاد کردند.

وزیر ارشاد طبق قانون از اختیاراتش برای توقیف اکران فیلم ٥٠ کیلو آلبالو استفاده کرد

نوش آبادی در ادامه درباره توقف نمایش فیلم سینمایی ٥٠ کیلو آلبالو با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اظهار کرد: علی جنتی به عنوان رئیس تمامی شوراهای موجود در سازمان سینمایی از اختیاراتش برای توقف اکران فیلم ٥٠ کیلو آلبالو استفاده کرد.

وی افزود: این نشانه دخل و تصرف در فیلم نیست، شورای نظارت و صدور مجوز از نهادهای زیر دست وزارت ارشاد هستند و وزیر طبق قانون از اختیاراتش برای فیلم ٥٠ کیلو آلبالو استفاده کرد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: درباره این فیلم حرفهایی برخی رسانه ها زدند که نشان نداشتن اطلاعات لازم از اختیارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که آنها با این نوع اطلاع رسانی غلط در واقع در حق علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی ظلم کردند.

فیلم بارکد مشکل محتوایی ندارد

نوش آبادی همچنین در رابطه با فیلم «بارکد» گفت: فیلم های تولیدی بعد از مجوز ساخت باید مجوز اکران هم بگیرند و این در مورد همه فیلم ها یکسان است اما فیلم اکران شده «بارکد» تنها بخش موسیقی و خواننده آن که مجوز را دریافت نکرده بود، از روی پرده حذف شد اما خود فیلم دارای اشکالات محتوایی نیست.

وی افزود: خوانند این موسیقی مجاز به فعالیت نبود و در عین حال مجوزی برای موسیقی پخش شده در این فیلم قبل از پخش از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت نکرده بود.

نوش آبادی گفت: ‌تنها بخش موسیقی پایانی فیلم بارکد دارای اشکال بود که دستور اصلاح داده شد و این فیلم پس از انجام اصلاحات می تواند اکران شود و مشکلی از نظر محتوایی ندارد.

502502

کد خبر: 655235

وب گردی

وب گردی