شیوع تزریق بوتاکس در سالن های آرایش/برخی افراد سودجو سلامتی بیماران را به خطر می اندازند

"بُکشید و خوشگلم کنید" این جمله شاید برای بسیاری از خانم ها و البته برخی آقایان آشنا باشد و به این معنی است که به هر شکل واستفاده از هر ترفندی حاضرند تن بدهند تا زیباتر جلوه کنند و شاید همین تفکر باعث شده که این روزها استفاده از مواد خطرناکی مانند بوتاکس شیوع پیدا کند.

زهره حاجیان: فقط کمی دقت کافی است تا در اطرافمان افرادی را ببینیم که با استفاده از بوتاکس چین و چروک های صورت خود را رفع کرده اند و زیباتر شده اند اما همین افراد تا چه حد از محاسن و مضرات این ماده آگاهی دارند و می دانند که این ماده و مواد مشابه دیگر چه عوارضی دارد و چه خطراتی انها را تهدید می کند؟

آیا می دانستید که فرآورده «بوتولینیوم توکسین تیپ A» یا همان «بوتاکس»، یک سم بسیار خطرناک است که حدود ۲ کیلوگرم آن برای کشتن تمام ساکنان زمین کافی است؟

برخی افراد سودجو سلامتی بیماران را به خطر می اندازند

این روزها استفاده از روش های درمانی برای زیباتر شدن در میان جوانان وحتی افراد میانسال بیشتر شده است که مهمترین آنها جراحی بینی و گذاشتن گونه و ...است و ساده ترین و کم هزینه ترین آنها بوتاکس کردن و رفع چین و چروک های صورت است و به همین نسبت شیوع این روش درمانی در کشور باعث شده که بسیاری از افراد غیر متخصص به فکر سود بیشتر بیافتند و با استفاده از مواد غیراستاندارد، سلامت بسیاری از بیماران را به خطر بیندازند وعوارض جبران ناپذیری را برایشان به وجود بیاورند.

تزریق سم معقول است؟

درنگاه اول به نظر می رسد که کسی تن به استفاده از سم را ندهد و برایش این سوال به وجود بیاید که مگر کسی دستی دستی اجازه می دهد به او سم تزریق کنند؟ اما جالب است بدانید که بسیاری از خانم ها بدون اینکه به این سوال پاسخ دهند خود را به دست افراد غیر متخصص می سپارند و این سم را تزریق می کنند.

جوان ترم می کند

سمیرا 45 ساله معتقد است با صرف نظر کردن از عوارض و خطراتی که ممکن است درگیرم کند انجام بوتاکس حس خوبی به من داد و باعث شد که اعتماد به نفس از دست رفته ام را به دست بیاورم.

او می گوید: پس از اینکه همسرم را از دست دادم خیلی افسرده شده بودم و هر روز حس می کردم که شیارهای صورتم عمیق تر می شود و به پیشنهاد یکی از دوستانم پیشانی ،خط خنده ، دور چشم و چندجای کوچک از بالای لبم را بوتاکس کردم و بعد از چند روز حس جوانتر بودن می کردم و خوشحال بودم .

سمیرا بابیان اینکه با بوتاکس بخشی از صورتم بی حس شده است می گوید: اوایل برایم سخت بود و زمانی که به پیشانی ام دست می زدم حس کمتری داشت اما به مرور عادت کردم .

شهلا 54 ساله نیز از طرفداران بوتاکس کردن است و می گوید: چین و چروک های صورتم خیلی بیشتر از همسن و سالانم بود و حالا در این سن فهمیده ام که این چروک ها به دلیل استفاده مستمر از انواع کرم ها و آرایش کردن زیاد در جوانی ام بوده ولی از آنجایی که نمی توانم زمان را به عقب برگردانم متوسل به عمل های زیبایی شده ام.

شهلا بینی اش را عمل کرده ،گونه گذاشته و چربی های شکمش را با جراحی خارج کرده و تا بحال سه بار بوتاکس کرده است: مشکل بوتاکس کردن این است که باید پس از مدتی مانند تاتو ابرو ها و خظ چشم و خظ لبم ترمیم شود.

شهلا در 42 سالگی ازدواج کرده و فرزند ندارد و در دفتر هواپیمایی کار می کند. او می گوید: خیلی ها می گویند چون ذر سن بالا ازدواج کرده ام و زایمان هم نکرده ام صورتم خراب شده و چین و چروک دارد و من برای اینکه بهتر به نظرم برسم بوتاکس کرده و ابرو و خط چشم هایم را نیز تاتو کرده ام.

مونا اما دختر جوانی است که در یکی از مطب ها مسئول تزریقات است و به تازگی خط اخم خود را با تزریق بوتاکس از بین برده است می گوید: بین دو ابرویم شیار عمیقی به وجود آمده بود و زمانی که شنیدم با عمل بوتاکس از بین می رود خوشحال شدم و الان هم راضی هستم اما راستش از عوارض آن می ترسم .

شیوع بوتاکس در کشور

دکتر عسل شریفی متخصص زیبایی می گوید: در چند سال اخیرشایع ترین عمل زیبایی در امریکا تزریق این ماده جوان کننده است و به در کشور ما هم شیوع بالایی دارد .

او با اشاره به اینکه تزریق بوتاکس سریعترین و موثرترین روش برای رفع چین و چروک است می گوید: بوتاکس بین 5 تا 7 روز پس از تزریق اثر می کند و معمولا تا 6 ماه بعد اثرش باقی می ماند.

دکتر شریفی به مدت زمان انجام تزریق بوتاکس اشاره می کند و می گوید: زمان تزریق بوتاکس به صورت مراجعه کنندگان بین ۱۰ تا۲۰ دقیقه طول می کشد و فرد بلافاصله می تواند به محل کار خود و یا منزل برگردد و اختلالی در کار کردن و زندگی روزمره او ایجاد نمی کند البته ممکن است پس از تزریق با مقدار کمی ورم و قرمزی در محل های تزر یق مواجه شوید که این علائم در طول ۲ تا ۴ ساعت بعد بر طرف خواهند شد.

او می گوید: اگر در هر فصل سال (هر سه ماه یک بار) تزریق بوتاکس انجام شود به تدریج فواصل تزریق های بعدی کمتر می شود به این معنی که با تزریق بوتاکس اثرات آن کمتر شده و نیاز به ترمیم پیدا می کند.

تزریق بوتاکس در سالن های آرایش

این روزها اگر به برخی از سالن های آرایش شیک و مجهز سری بزنید و سوال کنید که بوتاکس هم انجام می دهید به سرعت پاسخ روشنی دریافت نمی کنید و شما را به نشستن دعوت می کنند و از شما می خواهند چند دقیقه تامل کنید و پس از مدتی جواب می دهند که یک خانم دکتر یا دانشجوی پزشکی این کار را انجام می دهند و وقتی که خیال شما از انجام تخصصی و بهداشتی این کار راحت شد هماهنگی ها را انجام می دهند و در بخشی از سالن کار تزریق شروع می شود.

دکتر شریفی می گوید :انجام هر نوعی از تزریق بوتاکس در آرایشگاه های زنانه صحیح نیست و ممکن است عوارض بدی داشته باشد اما متاسفانه به دلیل اینکه قانونی در این مورد وجود ندارد و نظارتی هم انجام نمی شود تزریق بوتاکس در آرایشگاه ها هنوز هم ادامه دارد غافل از اینکه این ماده یک نوع «سم» است و اگر این سم به صورت صحیح تهیه و نگهداری و تزریق نشود عوارض بدی به دنبال خواهد داشت.

او تاکید می کند: متاسفانه آرایشگران در حوزه کاری متخصصان پوست و مو دخالت می کنند و کرم ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و پیشانی همگی را تجویز می کنند و همه اینها مواردی است که نیاز به تخصص دارد و باید با بررسی های زیاد توسط پزشکان متخصص پوست و مو و یا جراحان پلاستیک انجام شود.

هزینه و قیمت بوتاکس

بدون شک هزینه درمان چین و چروک های صورت بستگی به تعداد تزریق های مورد نیاز بیمار دارد و تعداد واحدهای تزریق مورد نیاز بیمار معمولا به صورت شخص بستگی دارد .

دکتر شریفی با بیان این مطلب می گوید: البته هزینه تزریق بوتاکس هر نقطه از صورت و بدن با هم فرق دارد و عوامل مختلفی بر روی این هزینه تاثیر دارد.

این جدول نمونه ای از قیمت های امسال برای انجام عمل بوتاکس است.

فرآورده بوتولینیوم توکسین تیپ A که در سطح جامعه ما بیشتر با نام بوتاکس شناخته می شود، از باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تهیه می شود. این سم بسیار خطرناک که گفته می شود حدود 2 کیلوگرم آن برای کشتن تمام ساکنین زمین کفایت می کند.

این سم همان ماده کشنده ای است که در غذاهای بسته بندی مانند کنسروهای تاریخ گذشته و مسموم وجود دارد.

موارد درمانی بوتاکس

از مهمترین موارد درمانی که در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته اند شامل انواعی از بی اختیاری های ادراری، پلک زدن غیر ارادی یا بسته شدن غیر ارادی پلک ها (Blepharospasm)، انقباض غیر ارادی گردن (Cervical dystonia)، مواردی از فلج های مغزی، برخی مشکلات عضلانی بعد از سکته و بسیاری موارد دیگر که امروزه به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند.

البته مهمترین مورد استفاده این محصول از بین بردن چین و چروک های پوستی با هدف زیبایی است که می توان ادعا کرد شایع ترین مورد استفاده در کشور ماست چرا که این محصول با فلج موقتی عضلات می تواند چین و چروک های صورت را از بین ببرد.

عوارض بوتاکس

به گفته متخصصان افراد باید نسبت به خطرات احتمالی مسمومیت با سم بوتولینوم، آگاهی کافی داشته باشند. علائم اولیه عبارتند از: خشکی دهان، اختلال در تنفس و بلع غذا، افتادگی پلک، اشکال در تکلم، ناتوانی در بالا نگه داشتن سر و ضعف سایر عضلات و لازم است مراقب این علائم باشند و در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کنند.

آنها تاکید کرده اند لازم است حتما این داروها توسط متخصصان مربوطه تجویز و تزریق شود و مهمتر اینکه دارو از مجاری مجاز و قانونی تهیه شود.

105105

کد خبر: 655408

وب گردی

وب گردی