راه اندازی ۹۵ سامانه ثبت تخلفات رانندگی در‌ محورهای اصلی کشور

در راستای اجرای پروژه تجهیز محورهای شریانی‌کشوربه سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور ، ۹۵ سامانه ثبت تخلفات در‌ کریدور تهران- کرج-قزوین-زنجان- تبریز و قزوین-رشت (آزادراه و محور قدیم) در تیر ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر آشوری مدیرمرکز مدیریت راه های کشور با بیان این خبر اظهار داشت :از جمله شاخصهای مهم پروژه تجهیز محورهای شریانی کشور به سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور بعنوان بزرگترین پروژه ITS کشور می توان به مواردی از قبیل استفاده از تمامی توان و ظرفیتهای بومی مجموعه دانش بنیان کشور طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله العالی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، حمایت از تولید داخلی، اشتغال زایی و استفاده از تخصص و توان شرکتهای داخلی و اثرات فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی ،شامل اصلاح رفتار رانندگان، کاهش خسارات جانی و مالی، کاهش تخلفات، صرفه جویی استفاده از نیروهای پلیس در جاده ها اشاره کرد.

و ی افزود: دستاوردهای اجرایی پروژه شامل ایجاد زیرساختی مناسب برای سایر سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS ، نوآوری در مدل مدیریت پروژه بومی و دانش کنترل پروژه برای ITS جاده ای و شهری و شیوه اطلاع رسانی پیامکی تخلفات جاده ای پس از ارتکاب تخلف و بعد از تایید تخلف بمنظور اثربخشی بیشتر در رانندگان متخلف می باشد.

آشوری در خصوص روند اجرای این پروژه از سال گذشته تا کنون اظهار داشت :

بر اساس قرارداد خرید، نصب، راه اندازی، بهره برداری و نگهداری از سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور که در خرداد ماه سال ۹۴ منعقد گردید ، بیش از ۴۰۰ سامانه ثبت تخلفات موجود، بصورت کامل فعال و در حال نگهداری و بهره برداری توسط سازمان می باشد و ۷۴ سامانه جدید نیز بر اساس احصاء تخلفات جاده ای از قبیل تخلفات سرعت لحظه ای و متوسط، عبور کامیون و اتوبوس از خطوط غیرمجاز و ... در محورهای تهران-قم-کاشان-اصفهان و تهران-ساوه در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده است. همچنین تا پایان شهریور ماه سال جاری طبق برنامه زمان بندی شده تعداد سامانه ها به ۶۰۰ سامانه جدید در محور های شریانی کشور خواهد رسید.

وی افزود: خوشبختانه با پیاده سازی شیوه نوین اجرای سامانه های ثبت تخلفات از مرداد ماه سال ۱۳۹۴ تا کنون نزدیک به ۲ میلیون پیامک تخلف و ۲ میلیون برگه جریمه برای متخلفین جاده ای ارسال گردیده است که تاثیر مهمی در تغییر رفتار رانندگانی که دقت لازم و کافی به قوانین نمی‌نمودند، داشته است.

مدیر مرکز مدیریت راه های کشور، تصریح کرد: باتوجه به تخلفاتی که در جاده ها صورت می گیرد از قبیل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فواصل طولی و جانبی، عدم رانندگی بین خطوط و همچنین تحلیل اثربخشی این سامانه ها در محورهای تجهیزشده ( بطور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش تخلفات جاده ای در محورهای تجهیز شده تهران – قم-کاشان و تهران-ساوه) انتظار می رود با راه اندازی و بهره برداری این سامانه ها در سفرهای تابستانی پیش روی، تخلفات جاده ای کاهش یافته و امنیت در محورهای تجهیز شده افزایش یابد.

601/401

کد خبر: 655459

وب گردی

وب گردی