مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به سرطان‌های حفره دهان را دو برابر می‌کند

رئیس انجمن جراحان گوش،‌ گلو، بینی و سر و گردن با اشاره به اینکه مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به سرطان‌های حفره دهان را دو برابر می‌کند و آلودگی‌های هوا نیز سبب بروز تومور در ناحیه سر و گردن می‌شود، عوامل سرطان زبان را نیز تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، مهدی خواجوی در آستانه برگزاری دومین سمینار دو روزه تومورهای سر و گردن گفت:‌ تومورهای سر و گردن،‌ حفره دهان و حلق را نمی‌توان گفت که نسبت به گذشته آیا روند افزایشی داشته یا خیر،‌ چرا که آمار دقیقی در این زمینه نداریم البته به دلیل اینکه آگاهی مردم نسبت به قدیم بیشتر شده مراجعه به پزشک زودتر انجام گرفته و تشخیص نیز زود صورت می‌پذیرد.

او افزود: هدف از برگزاری دومین سمینار تومورهای سر و گردن که 31 تیر ماه و یکم مرداد امسال در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود،‌ در واقع افزایش آگاهی مردم و پزشکان نسبت به این سرطان است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 300 نفر در این سمینار شرکت کنند.

رئیس انجمن جراحان گوش،‌ گلو، بینی و سر و گردن ادامه داد:‌ هرگونه تغییر در نظم و فعالیت قسمت‌های مختلف بدن و ایجاد ضایعه و برجستگی و زخم می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد، همچنین هرگونه اختلال در عملکرد بلع،‌ تنفس، حس چشایی، بویایی، بینایی، لامسه و شنوایی نیز می‌تواند حکایت از ایجاد تومورهای سر و گردن و یا حفره دهان و حلق باشد.

خواجوی با تأکید بر اینکه افراد باید هرگونه تغییر در بدنشان را مورد پیگیری قرار داده و آن را به پزشک مربوطه اطلاع دهند، گفت: آلودگی‌های هوا نیز می‌تواند سبب بروز تومور در ناحیه سر و گردن شود، همچنین بیشترین آلودگی در قسمت‌های تنفسی سبب بروز مشکل می‌شود و به طور مثال سرب هوا جذب بدن شده و عملکرد قسمت‌های تنفسی همچون بینی، حلق، حنجره و ریه را درگیر می‌کند.

مدیر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دود سیگار را یکی از ریزفاکتورهای ابتلا به سرطان سر و گردن و ناحیه گلو و بینی برشمرد و گفت:‌ هر چه سن افراد بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می‌یابد. سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارشی و تنفس ارتباط زیادی با تغذیه و هوایی که فرد استنشاق می‌کند،‌ دارد.

او در ارتباط با سرطان زبان افزود:‌ این نوع از سرطان می‌تواند در اثر توارث، درگیری ویروسی مثل پاپیلوما و مصرف دخانیات و الکل ایجاد شود و افرادی که استعمال سیگار دارند،‌ بر اساس تحقیقات سه برابر از افراد عادی احتمال ابتلا به سرطان حفره دهان را داشته و زمانی که مصرف الکل نیز داشته باشند، این احتمال به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

خواجوی در ارتباط با ویروس پاپیلوما گفت:‌ با تزریق واکسن می‌توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد و در واقع این نوع ویروس ویروسی بوده که زگیل ایجاد می‌کند و انواع مختلفی را دارد.

او در ارتباط با اجرای طرح تحول و درمان سرطان گفت:‌ برخی از تومورها از طریق جراحی و برخی به طریق رادیوتراپی و شیمی‌درمانی برطرف می‌شوند اما در برخی از سرطان‌ها توامان نیاز به دو یا سه مورد از این روش‌های درمانی است که با اجرای طرح تحول هزینه‌های جراحی برای بیمار کاهش یافته و رادیوتراپی و شیمی درمانی که در بیمارستان باشد نیز پوشش بیمه‌ای مناسبی را دارد.

تمامی سرطان‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود

همچنین، سید حسین یحیی زاده - رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی سرطان‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، گفت: پیشرفت علم پزشکی باعث شده تا موارد تشخیص سرطان‌ها در مراحل اولیه افزایش یابد.

او افزود: هر چقدر سرطان‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، به همان مقدار درمان نیز موفقیت آمیز خواهد بود.

یحیی زاده از انجام درمان‌های مدرن رادیوتراپی و شیمی درمانی در کشور خبر داد و گفت: در روش‌های نوین درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمان، عوارض درمان کمتر است.

او همچنین به داروهای شیمی درمانی مورد استفاده در کشور اشاره کرد و افزود: این داروها که برای تومورهای سر و گردن استفاده می‌شود، اثربخشی بهتری دارند.

به گفته یحیی زاده، پوشش بیمه ای رادیوتراپی در کشور قابل قبول است و 90 درصد داروهای شیمی درمانی نیز تحت پوشش بیمه ها قرار دارند.

20106

کد خبر: 655745

وب گردی

وب گردی