28 واحد فناور در مرکز رشد فناوری دزفول مستقر شدند

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با اشاره به استقرار 28 واحد فناور در این مرکز اظهار کرد: از این تعداد 6 شرکت دانش‌بنیان و 9 شرکت دیگر نیز در مرحله رشد هستند که شرایط دانش‌بنیان شدن را دارند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر علی افروس با بیان این‌که رسالت مرکز رشد حمایت از ایده‌های فناورانه‌ای است که دارای شرایط لازم برای تجاری‌شدن هستند، گفت: مراکز رشد که به‌صورت واحدهای اقماری زیر نظر پارک‌های علم و فناوری استان‌ها فعالیت می‌کنند، حمایت‌های علمی، مالی و مشاوره‌ای در راستای تجاری‌شدن ایده‌های نوآورانه انجام می‌دهند.

او با بیان این‌که در مرکز رشد اولویت بیشتر با فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی است، گفت: با این وجود افرادی با مدرک دیپلم تا دانشجویان پسادکتری در مرکز طرح و ایده ارائه کرده‌اند؛ فرم‌های ایده‌محوری توسط دو داور فنی و اقتصادی مورد داوری قرار می‌گیرد و در صورت تأیید به مدت 6 ماه می‌تواند در مرکز رشد مستقر و از حمایت‌های مختلف آن بهره‌مند شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول افزود: شرکت باید در این مرحله محصول خود را به‌صورت نمونه اولیه تولید کند و در این صورت وارد مرحله رشد خواهد شد که بسته به توان رقابتی و حجم فعالیت آن می‌تواند تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره دریافت کند. در مرحله بعد نیز تسهیلاتی تا سقف 300 میلیون تومان به‌صورت اقساطی و با بهره پایین به این شرکت‌ها اعطا می‌شود.

افروس ادامه داد: در نهایت اگر این شرکت بتواند اشتغال‌زایی در حد چهار نفر ایجاد کند وارد مرحله دانش‌بنیان خواهد شد و بسته به طرح آن بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقده با بانک‌های عامل می‌تواند از 2 تا 10 میلیارد تومان تسهیلات برای تجاری‌شدن دریافت کند اما در این مرحله حتماَ باید بازار هدف آن محصول مشخص باشد و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.

او با اشاره به استقرار 28 واحد فناور در این مرکز گفت: از این تعداد 6 شرکت دانش‌بنیان و 9 شرکت دیگر نیز در مرحله رشد هستند که شرایط دانش‌بنیان شدن را دارند؛ دیگر شرکت‌ها نیز هسته‌های فناوری هستند که در حال طی کردن مرحله رشد مقدماتی هستند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با اشاره به ارائه بیش از 100 ایده به این مرکز طی دو، سه سال اخیر گفت: از این تعداد 28 طرح به شرکت‌های فناور تبدیل شده‌اند که 6 شرکت دانش‌بنیان هستند و تقریباَ معادل نورم آن در سطح دنیا است.

افروس در خصوص اعطای تسهیلات تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز اظهار کرد: 6 شرکت دانش‌بنیان می‌توانند در صورتی که شرایط و روند کار را طی کنند، از این تسهیلات استفاده کنند اما بعضی از این شرکت‌ها در حوزه غذا و دارو فعالیت می‌کنند که در مرحله اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو از چرخه خارج می‌شوند و بعضی دیگر نیز ممکن است در مراحل میانی کار به مشکل برخورد کنند، به همین دلیل هنوز هیچ‌کدام از شرکت‌ها تسهیلات مرحله نهایی را دریافت نکرده‌اند.

او گفت: پس از مرحله رشد معمولاَ در یک دوره چهار ساله تسهیلاتی به این شرکت‌ها تزریق می‌شود که بتوانند در این مدت با حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی محصولات و خدمات خود را به بازار معرفی کنند؛ همچنین دوره‌های بازاریابی و فروش برای توانمندسازی این شرکت‌ها برگزار می‌شود که پس از این مدت تا حدودی توانایی خود و بازار را می‌شناسند و اگر بازخورد محصولات آن‌ها بالا باشد می‌توانند با فراغ بال بیشتری این تسهیلات را دریافت کنند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول حوزه فعالیت شرکت‌های این مرکز را عموم رشته‌ها و شاخه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و غذا و دارو عنوان کرد و گفت: البته هنگامی که طرح توجیهی مرکز نوشته شد، با توجه به پتانسیل کشاورزی منطقه برآورد اولیه ما اختصاص 80 درصد ظرفیت مرکز به حوزه کشاورزی و 20 درصد به بخش‌های دیگر اعم از صنعت، غذا، دارو و ... بود اما اکنون در زمینه‌های مختلف شرکت‌ها و واحدهای فناور در مرکز فعالیت می‌کنند.

افروس همچنین از ورود حدود هشت ایده جدید به این مرکز از ابتدای امسال خبر داد و گفت: از این تعداد سه طرح در مرحله استقرار در مرکز و دریافت تسهیلات مرحله اول هستند و دیگر طرح‌ها در مراحل مختلف داوری به سر می‌برند که به‌طور عمده در حوزه‌های برق، شیلات و گیاهان دارویی ارائه شده‌اند.

او درباره مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های فناور این مرکز به بحث مشارکت‌های مالی اشاره کرد و اظهار داشت: در هر حال شاید تسهیلاتی که مرکز به شرکت‌های نوپا اعطا می‌کند، برای شروع کار آن‌ها کافی نباشد و نیاز به اعتبارات بیشتری داشته باشند، به همین دلیل شرکت‌های موفق مرکز را با دانشگاه آزاد دزفول ارتباط دادیم که بتوانند برخی از نیازهای اعتباری خود را به‌صورت مشارکتی با دانشگاه تأمین کنند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول افزود: از سوی دیگر مجوزهای مورد نیاز برای توسعه فعالیت این شرکت‌ها و اخذ تأییدیه برای برخی از محصولات به‌سختی و در یک فرایند زمان‌بر اعطا می‌شود؛ همچنین بازاریابی از مشکلات اساسی اقتصاد در کشور و چالش‌های این شرکت‌ها است که شاید اعتماد کمتری به محصولات آن‌ها وجود داشته باشد.

20104

کد خبر: 656037

وب گردی

وب گردی