۳راهکار برای تحقق اقتصاد دانش بنیان از زبان دبیر فن بازار ملی

دبیر فن بازار ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید ۳ راهکار را برای تحقق اقتصاد دانش بنیان به کار بگیریم، گفت: تحقق این امر به مدت ۲۰ سال دیگر امکان پذیر است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مجید متقی طلب در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در کشور گفت: اولین راهکار این است که زیرساخت ها را از نظر فکری و فرهنگی در کشور فراهم کنیم و بتوانیم مسائل و مشکلاتی که مانع به وجود آمدن این زیرساخت ها می شود را برطرف کنیم.

دبیر فن بازار ملی جمهوری اسلامی ایران افزود: زیرساخت ها و فراهم آوردن آنها مهم ترین مورد برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان محسوب می شود و تا کنون در کشور به آن توجهی نشده است.

او با اشاره به دومین مورد برای تحقق این امر اظهار داشت: ضروری است که نگرش مدیران به مقوله اقتصاد تغییر کند؛ دیدگاهها باید بر اساس توسعه مبتنی دانش باشند.

متقی طلب با بیان اینکه توسعه کشور بر اساس دانش باید در کشور به عنوان یک مسئله نهادینه شود، گفت: مقام معظم رهبری، مسئولان رده بالای کشوری و دولت این نگرش را دارند و دائما هم تکرار می کنند، اما متاسفانه این دیدگاه در رده های پایین تر در اولویت نیست.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به دیگر راهکار دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور گفت: اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی در کشور، از دیگر راهکارهایی به شمار می رود که می تواند در تحقق اقتصاد دانش بنیان موثر باشد.

او افزود: اکنون مباحث اقتصادی کشور بر پایه فروش نفت خام است؛ اگر این دیدگاه اصلاح شود و مبحث تحقیق و توسعه در پیش گرفته شود، ارزش افزوده‌ای دارد که می تواند به نفع کشور باشد.

متقی طلب با بیان اینکه نمی توان زمان به کار گیری اقتصاد دانش بنیان در کشور را تخمین زد، گفت: کشورهای آسیای جنوب شرقی تحقق اقتصاد دانش بنیان را همزمان با کشور ما آغاز کردند و توانستند در عرض ۴۰ سال این موضوع را عملی کنند؛ اما هنوز ما نتوانسته ایم به هدف خود برسیم.

او با بیان اینکه اکنون کشورهای آسیای جنوبی پرچمدار برخی فعالیت های اقتصادی در منطقه شده اند، گفت: ظرف ۲ یا ۳ برنامه توسعه یعنی ۱۵ تا ۲۰ سال می توانیم به این موضوع دست یابیم و شاهد تحقق اقتصاددانش بنیان در کشور باشیم.

20104

کد خبر: 656066

وب گردی

وب گردی