نخست وزیر استرالیا: روابط با انگلیس بسیار قوی باقی می ماند

مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا روز جمعه پس از اعلام نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گفت روابط کانبرا با لندن همچنان 'بسیار قوی و صمیمی' باقی می ماند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، نخست وزیر استرالیا در حالی این موضع را گرفت که مذاکرات استرالیا با اتحادیه اروپا برای بازار تجارت آزاد دو طرف در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به خطر افتاده است.
وی تلاش کرد اطمینان دهد اقتصاد محلی استرالیا توسط دولت ائتلافی مدیریت شده و در برابر هرگونه بی ثباتی در بازارهای جهانی در پی تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا مقاوم است.
بازارهای مالی استرالیا روز جمعه درپی کاهش مبادلات جهانی با خروج بریتانیا از این اتحادیه کاهش یافت.
به نوشته تارنمای 'ای.بی.سی'، 'مالکوم ترنبول' در جزیره جنوبی تاسمانی به خبرنگاران، گفت: من هیچ شکی ندارم ... که روابط بسیار قوی و صمیمی ما با بریتانیا به طور کامل ادامه می یابد.
وی گفت: روابط بسیار قوی با اروپا و حرکت به سمت مذاکرات و توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا نیز ادامه خواهد یافت.
نخست وزیر استرالیا گفت: روابط استرالیا با اقتصادهای بزرگ قاره اروپا به ویژه آلمان و فرانسه در سال های اخیر افزایش یافته است.
وی پیش بینی کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر معاملات تجاری استرالیا در کوتاه مدت به احتمال زیاد تاثیر 'بسیار محدودی' خواهد داشت، برای اینکه بحث خروج بریتانیا از این اتحادیه پیش از این نیز مطرح بوده و مذاکرات طی چند سال گذشته انجام شده است.
کشور مشترک‌ المنافع استرالیا یکی از قلمروهای همسود است و سال 1901 از بریتانیا استقلال یافت.
فرماندار کل استرالیا به صورت تشریفاتی و به نمایندگی از ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا بر عهده دارد، هر چند در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند.
303300

کد خبر: 656113

وب گردی

وب گردی