جزئیات تراژدی سقوط اتوبوس سربازان/ برخورد جدی با عاملان حادثه

مرگ دلخراش 13سربازوچند غیرنظامی درحادثه واژگونی دو دستگاه اتوبوس درجاده‌های استان فارس درحالی به یک تراژدی ملی تبدیل شده که واکنش‌های مختلف مردم و عالی‌ترین مقامات اجرایی کشورازجمله رؤسای سه قوه و سایر مسئولان بلندپایه را نیزبه دنبال داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران، ازسوی دیگر پیگیری‌های ویژه برای کشف علت اصلی حادثه و برخورد با هرگونه سهل‌انگاری احتمالی دربروز این سانحه دلخراش نیزدردستورکارویژه مسئولان مربوطه قضایی و نظامی قرارگرفته است.دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان مرکز آموزش 05 کرمان روز چهارشنبه در کیلومتر 15 جاده نی ریز - کرمان و کیلومتر 65 جاده سروستان - شیراز واژگون شدند که 20 نفر جان باخته اند که از میان آنها آمار های متفاوتی از تعداد افسران وظیفه قربانیان منتشر شده است.

قائم مقام وزارت بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه 2 سیما در میزگردی ، جزئیات و ناگفته هایی از این حادثه را اعلام کرد و گفت: اتوبوسی که 19 کشته داد و حامل سربازان کشورمان بود، راننده به جای این که 40 سرباز را سوار کند 45 سرباز سوار کرده بود ضمن این که 8 نفر مسافر قاچاق نیز داشته که این مسافران قاچاق در کنار باک و صندوق اتوبوس جایگیر شده بودند.
حریرچی افزود: این اتوبوس آخرین بار در سیرجان کنترل می شود و ظرفیت اضافه نداشته. از شهر سیرجان که سوار شده اند در کمربندی مسافر قاچاق سوار شده. بعد از این که عزیزان ما افطار کردند در بین راه 3 خودروی یکی شاسی بلند و یکی پژو مراجعه گرده و میوه قاچاق و انبه و سیگار و مواد مخدر قاچاق کرده. سربازان اعتراض کرده اند. به گفته قائم مقام وزارت بهداشت، یکی از سربازان که زنده است می گوید راننده پیرمردی 70 ساله بوده وقتی اعتراض کردیم که چرا تند می روی به ما توهین کرده. سرشیفت سربازان ما که الان در آی سی یو بستری است، می گوید داخل اتوبوس صندلی دوم را باز کردند. دست می آمد و قاچاق را می داد و راننده و شاگردش جاسازی می کردند. پول گرفتند و راه افتادند.
گزارش حادثه به روایت امیر پوردستان
امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در محل سانحه به بررسی ابعاد مختلف این حادثه پرداخت و سپس در مراسم تشییع و خاکسپاری برخی از این سربازان حاضر شد.این در حالی است که هم نیروی زمینی ارتش و هم وزارت دفاع تیم‌های جداگانه‌ای را برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه و کمک‌رسانی به مجروحان و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آلام خانواده‌های فوت شدگان به این منطقه اعزام کردند.به گفته امیر پوردستان، اکثر مجروحین، ‌از بیمارستان ترخیص شده و 10 نفر هنوز بستری هستند که کار درمانی آنها ادامه دارد.پوردستان با بیان اینکه کمک هزینه‌ای برای خانواده‌های مصدومان و جان‌باختگان پیش‌بینی شده افزود: اقدامات بیمه‌ای هم برای سربازانی که مجروح شده یا فوت کرده‌اند پیش‌بینی کرده‌ایم.
او گفت: همچنین اقامه دعوا هم در مرجع قضایی علیه تعاونی میهن تور که اتوبوس حادثه دیده متعلق به آن است مطرح شده تا بتوانیم مطالبات و حق سربازان مجروح و حادثه دیده و سربازانی را که فوت کرده‌اند و همچنین خانواده‌های آنها را استیفاء کنیم.
وی با اشاره به اینکه سربازان دو ماه آموزش سخت و فشرده رزم مقدماتی را طی می‌کنند، افزود: ما مجاز نیستیم که برای جابه‌جایی بین شهری سربازان از اتوبوس‌های نظامی استفاده کنیم به همین علت با پایانه‌ها قراردادهایی داریم تا سربازان را جابه‌جا کنیم.
پوردستان افزود: در مرکز آموزش 05 هم همین اتفاق افتاد.یعنی سربازان که دوره آموزشی را انجام دادند، طی قراردادی که مرکز آموزشی 05 شهید گنجویی نیروی زمینی در کرمان با پایانه مسافربری داشت حدود 40 تا 50 دستگاه اتوبوس در این مرکز حاضر شد.
او افزود: این سربازان دوره آموزشی خود را تمام کرده بودند و برای مرخصی 12 روزه اعزام می‌شدند تا پس از پایان مرخصی، خودشان را به یگان‌هایی که ما در امریه مشخص کرده بودیم معرفی کنند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: افسران ترابری ما اتوبوس‌ها را به لحاظ معاینه فنی و همچنین به لحاظ دفترچه راننده چک و کنترل و صحت و سلامت آنها را تأیید می‌کنند.
او تاکید کرد: سربازان مطابق استاندارد و به تعداد صندلی‌ها سوار می‌شوند و جیره بین راهی هم به آنان داده شده بود.
فرمانده نزاجا افزود: پس از چند ساعت استراحت در بیمارستان، ما سربازان را به مرکز پیاده شیراز آوردیم و لباس نو به آنان دادیم و مجدد اتوبوس گرفتیم و همه آنها را بدون آنکه بستری داشته باشند به سمت خوزستان حرکت دادیم.پوردستان گفت: در اتوبوس دوم که به سمت شیراز حرکت می‌کرد و اغلب سربازان استان فارس از شهرهایی مانند مرودشت، کازرون و قیرکارزین و نقاط دیگر بودند، متأسفانه راننده پس از پلیس راه سیرجان مرتکب تخلف می‌شود و تعدادی نفرات غیر مجاز که به طورعمده افاغنه بودند، در موقعی که سربازان خواب بودند، سوار خودرو کرده و حتی در قسمت بار خودرو نیز به آنها جا می‌دهد.فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه این اتوبوس یکسری اجناس را قاچاقی حمل می‌کرد گفت: به گفته پلیس راه به علت سرعت غیر مجاز و تسلط نداشتن به رانندگی، راننده در گردنه «لای زر» نمی‌تواند اتوبوس را کنترل کند و خودرو به داخل دره سقوط می‌کند.او ادامه داد: همزمان با اذان صبح روزحادثه که این حادثه به ما اطلاع داده شد بلافاصله تیم‌هایی را اعزام کردیم؛ فرمانده ارشد استان فارس و تیم‌های قضایی، بازرسی و پزشکی و ‌جانشین قرارگاه کرمان به محل حادثه اعزام شدند و درخواست کردیم جلسه شورای تأمین استان و شهرستان تشکیل شود.پوردستان تاکیدکرد: تعدادی از سربازان متأسفانه در صحنه حادثه به رحمت ایزدی رفتند که اجساد مطهر‌ آنان به سردخانه منتقل شد و مجروحان نیز به بیمارستان‌های استهبان، ‌نیریز و دو بیمارستان در شیراز منتقل شدند.
روایت وزیر بهداشت از سانحه
وزیر بهداشت در یادداشتی که در کانال اختصاصی خود منتشر کرده است، به ابعاد مختلفی از سانحه واژگونی اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 ارتش اشاره کرده است.به گزارش وبدا در این یادداشت آمده است:
خبر درگذشت و مجروح شدن جمعی از سربازان غیور کشور در سوانح رانندگی اخیر موجب تألم و تأثر تمامی هموطنان عزیز شد. در این دو حادثه ما جوانان و سرمایه‌های انسانی شریفی را از دست دادیم که دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و پس از پایان خدمت سربازی باید به جمع خدمتگزاران کشور و مردم می‌‌پیوستند.
ضمن عرض تسلیت این مصیبت بزرگ به ملت شریف ایران، لازم می‌‌دانم به چند نکته اشاره کنم.
بلافاصله پس از اطلاع از این حوادث دلخراش، تیمی به سرپرستی قائم مقام اینجانب به استان فارس سفر کردند تا از نزدیک موضوع را بررسی و بر چگونگی درمان مصدومان نظارت کنند.
گزارشی که از این سفر به من داده شد، حاوی نکات مهمی بود که مردم عزیز کشورم نیز باید از آنها مطلع شوند.
نخست اینکه پس از وقوع حادثه، حسب وظیفه در کمتر از 10 دقیقه 26 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل تصادف می‌رسند. متأسفانه 16 نفر از این عزیزان در دم کشته شده بودند و 3 نفر به دلیل شدت جراحات وارده در مسیر انتقال به بیمارستان فوت کردند.
تا آغازین ساعت روز چهارم تیرماه، 13 نفر در‌ آی‌سی‌یو هستند و بیش از 50 درصد مصدومین نیز ترخیص شده‌اند.
علت این حادثه باز هم سرعت غیر مجاز و ناتوانی راننده اعلام شده است؛ راننده‌‌ای 70 ساله که به دلیل سرعت زیاد نتوانسته اتوبوس را کنترل کند؛ اتوبوسی که به جای 40 نفر، 45 مسافر داشته و در بین راه نیز 8 مسافر قاچاق سوار کرده است.
مجروحان گفته‌اند، بعد از افطار سه بار ماشین‌‌های مختلف کنار این اتوبوس نگه داشته و جنس قاچاق رد و بدل کرده‌اند.
بدون تعصب‌های سازمانی باید بپذیریم برای حفظ سلامت هموطنان و کاستن از حوادثی این چنین، به عزمی ملی نیاز داریم.با کمال تأسف در کشور ما تصادفات عامل نخست مرگ جوانان در سنین 15 تا 29 سال و سومین عامل مرگ و میر است. در حالی‌ که در جهان، این عامل رتبه نهم را دارد.همچنین در آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات (نسبت به جمعیت) ما هشتمین کشور دنیا هستیم؛ یعنی فقط شش کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی از ما جلوترند!
باور کنیم نگاه سیاسی ما را به بیراهه می‌برد؛ برای به حداقل رساندن صدمات ناشی از تصادفات، باید دست به دست هم دهیم و از تمام ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم تا انشاءالله شاهد کاهش این قبیل حوادث تلخ باشیم.

پیگیری ویژه واژگونی اتوبوس ازسوی ستاد کل نیروهای مسلح
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح با تسلیت به خانواده‌های سربازان جان‌باخته در حادثه واژگونی اتوبوس، از پیگیری ویژه برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه خبر داد و جزئیات تسهیلات و خدمات ارائه شده به خانواده سربازان جان‌باخته و مجروح را تشریح کرد.
سردار موسی کمالی با تسلیت درگذشت سربازان در سانحه اخیر با تأکید بر اینکه «قطعاً در صورت محرز شدن تخلف، با عامل یا عاملان احتمالی این حادثه برخوردی قاطع و قانونی خواهد شد»، درباره آمار فوتی‌ها و مصدومان این دو سانحه نیز گفت: متأسفانه برابر آخرین گزارش‌ها 13 نفر از سربازان پاک و ایثارگر کشورمان در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند و دیگر کشته‌شدگان حادثه، افراد غیر سرباز هستند و حدود 80 نفر هم در این حادثه مجروح شده‌اند که مجروحان نیز دو دسته‌اند؛ یک دسته افراد با جراحت سطحی و دسته دیگر افرادی با جراحت شدید هستند که تعدادشان حدود 40 نفر است.

او با بیان اینکه «خدمات درمانی به تمامی مجروحان ارائه می‌شود»، گفت: تمامی سربازان حادثه دیده جزو پرسنل نیروهای مسلح محسوب شده و تحت حمایت نیروهای مسلح خواهند بود.

کمالی درباره اینکه چه تسهیلات و خدماتی به خانواده سربازان جان‌باخته و سربازان مجروح ارائه خواهد شد گفت: همسر و فرزند سربازانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند تا پایان عمر از نیروهای مسلح مستمری دریافت خواهند کرد و اگر این افراد پدر و مادر تحت تکفل داشته باشند، مشمول این قانون خواهند بود.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره آسیب‌دیدگان این سانحه نیز گفت: تمام هزینه‌های درمانی این سربازان تا زمان بهبودی کامل و بازیابی سلامت برعهده نیروهای مسلح خواهد بود و آنان بیمه هم هستند.
او درباره سربازان آسیب‌دیده در این حادثه و اینکه آیا ممکن است این سربازان از انجام خدمت سربازی معاف شوند، تاکید کرد: افرادی که در این حادثه مجروح شده باشند، اگر میزان و شدت جراحتشان سطحی باشد پس از استراحت و طی دوره درمان ادامه خدمت سربازی خود را انجام خواهند داد، اما اگر آسیب‌دیدگی افراد بالا باشد با توجه به نظر تیم پزشکی امکان معافیت‌شان از سربازی وجود دارد.جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: آسیب‌دیدگان این حادثه در سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول افرادی هستند که درمانشان طی کمتر از شش ماه انجام شود که این افراد بعد از شش ماه برای ادامه خدمت سربازی به محل خدمت خود اعزام می‌شوند، دسته دوم افرادی هستند که بهبود پیدا می‌کنند اما طول درمانشان از شش ماه بیشتر خواهد شد که این افراد از سربازی معاف می‌شوند. دسته سوم هم افرادی هستند که ممکن است از کار افتاده شوند که این افراد علاوه بر اینکه از سربازی معافند، مستمری مادام‌العمر نیز دریافت خواهند کرد.
واکنش به پیشنهاد مدیرعامل رجا
او در واکنش به پیشنهاد مدیرعامل شرکت رجا درباره جابه‌جایی سربازان با قطار نیز گفت: البته چنین پیشنهادی تاکنون به ستادکل نیروهای مسلح نرسیده اما سیاست نیروهای مسلح استفاده از وسایل نقلیه ایمن برای جابه‌جایی سربازان است. ما در حال حاضر هم از قطار برای جابه‌جایی سربازان استفاده می‌کنیم اما می‌توان این پیشنهاد را بررسی کرد و استفاده از قطار برای جابه‌جایی سربازان را توسعه داد. جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره انتقاد برخی از کاربران در فضای مجازی و اجتماعی درباره چرایی انتقال شبانه این سربازان نیز گفت: به دلیل گرمای شدید هوا و همین‌طور قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، در بعضی مواقع جابه‌جایی سربازان در خنکی هوا انجام می‌شود.وی درباره این ادعا که ممکن است قصدی در بروز این تصادف وجود داشته باشد، اظهار کرد: ستادکل نیروهای مسلح به جد پیگیر این ماجراست و گرچه به نظر نمی‌رسد عمدی در کار باشد، اما دستورات لازم برای پیگیری و بررسی ابعاد این حوادث صادر شده و در صورتی که قصور یا سهل‌انگاری در این مورد محرز شود، حتماً با متخلفان برخورد خواهد شد.
دستور دادستان کل کشور برای بررسی علت حادثه
دادستان کل کشور هم در پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از سربازان نیروی زمینی ارتش، دستور بررسی علت وقوع این حادثه را صادر کرد.در متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری آمده است: با آرزوی شفای عاجل برای مصدومین این ضایعه، ضروری است که مقامات قضایی استان مربوط ضمن بررسی علت وقوع حادثه، گزارش رسیدگی این موضوع را در اسرع وقت به دادستانی کل کشور ارائه کنند.
عیادت جمعی ازمسئولان وزارت دفاع از سربازان حادثه دیده
جانشین وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح به همراه جمعی از مسئولان این وزارتخانه صبح جمعه با سفر به شیراز از سربازان حادثه دیده در بیمارستان شهید رجایی عیادت کردند.
در این عیادت چند ساعته که امیر سرتیپ حاتمی را امیر شعبانیان رئیس بازرسی وزارت دفاع و دکتر حمیدرضا غفاری مدیرعامل خدمات بیمه درمانی نیروهای مسلح همراهی می‌کردند، ایشان از نزدیک در جریان روند درمانی حادثه دیدگان قرار گرفت.
قائم مقام وزیربهداشت بربالین مجروحان
قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز از سربازان مجروحی که بر اثر سانحه واژگــــــــونی 2 دستگاه اتوبوس در استان فارس در بیمارستان شهید رجایی شیراز بستری هستند، عیادت کرد.«ایرج حریرچی» دراین باره به خبرنگاران گفت: تصادف رانندگی، سومین علت مرگ و میر در کشور است و با وجود اینکه رقم 23 هزار کشته جاده‌ای در اواسط دهه 80، اکنون به 17هزار نفر کاهش یافته اما باید اقدامات پیشگیرانه را برای به حداقل رساندن این آمار بهبود ببخشیم.
برخورد جدی با عاملان حادثه
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه واژگونی اتوبوس حامل سربازان وظیفه در استان گفت: با افراد و مجموعه‌هایی که با قصور و کوتاهی زمینه ساز وقوع این حادثه تلخ شده‌اند برخورد جدی خواهد شد.
هادی پژوهش جهرمی، تاکید کرد: با توجه به اینکه مبدأ حرکت این اتوبوس‌ها استان کرمان بوده، برخی مسائل هم در خارج استان فارس و در استان کرمان دنبال خواهد شد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، ضمن تأیید حضور اتباع بیگانه غیرمجاز (افغانی و پاکستانی) در اتوبوس حامل سربازان افزود: در این رابطه نیز شرکت مسافربری تأمین‌کننده اتوبوس و اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان کرمان باید پاسخگو باشند.
پژوهش جهرمی گفت: علت وقوع حادثه نیز از سوی کارشناسان در دست بررسی است.
راننده اتوبوس زنده است
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس فوت راننده اتوبوس را تکذیب کرد.
20106

کد خبر: 656226

وب گردی

وب گردی