ماموریت ناتمام/ضاربان دو محیط‌بان شهید تحت تعقیب  هستند

«محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» دو محیط‌بان باسابقه‌ای بودند که آخرین برگ از صفحه فداکاری‌شان را در ذهن مردم حک کردند. این مردان در منطقه حفاظت‌شده گنو در درگیری با شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند دو محیط‌بان کشورمان زمانی ‌که متوجه حضور شکارچیان غیرمجاز در این منطقه شدند، با آنها درگیر شده و درنهایت شلیک‌های پی‌در‌پی به این درگیری پایان داد در حالی که ٢٩ ساعت از این ماموریت مرگبار می گذشت عاملان جنایت که یک پدر و پسر بودند با تلاش بازپرس ویژه قتل و نیروی انتظامی هرمزگان دستگیر شدند. همزمان با حادثه منطقه «گنو» و کشته‌شدن دو محیط‌بان، یک محیط‌بان دیگر در پارک ملی «بمو» با شلیک گلوله شکارچیان مجروح شد. به این ترتیب دو شهید به لیست ١١٧ شهید و یک مجروح به جمع محیط‌بانان محیط‌زیست در ٣٠‌سال گذشته اضافه شد.

شهادت در «گنو»
بنابر گزارش‌ها، حادثه وقتی رخ داد که ٠١ شکارچی غیرمجاز خود را در برابر این دو محیط‌بان دیدند و فرار کردند ولی تعقیب و گریز آغاز شده بود. برای همین شکارچیان غیرمجاز هم درست وقتی به شکارگاه تنگه گچ و سیاتک منطقه گنو رسیدند، برای دفاع دست به اسلحه بردند. اسلحه‌ای که قلب و سر این دو محیط‌بان را نشانه رفت و با شلیک دو گلوله جان هر دوی آنها را گرفت. بعد از شنیده‌شدن صدای شلیک‌های گلوله، بلافاصله امدادگران راهی محل شدند و پیگیری‌های خود را آغاز کردند. در همان تحقیقات نخست مشخص شد که ضاربان پس از این حادثه متواری شده و منطقه را ترک کرده‌اند، اما پس از ٢٩ ساعت در یک عملیات پلیسی عاملان این جنایت که یک پدر و پسر بودند دستگیر شدند. دو محیط‌بان نیز در همان دقایق نخست جان خود را از دست داده بودند. به دلیل تاریک شدن هوا انتقال پیکر محیط‌بانان شهید به وسیله بالگرد به پایین دست ارتفاعات میسر نشد، به همین دلیل محیط‌بانان هرمزگان برای انتقال پیکر همکاران شهیدشان عازم ارتفاعات شدند. این نخستین‌بار نیست که محیط‌بانان هنگام اجرای ماموریت‌های خود درگیری خونین و مرگباری را تجربه می‌کنند؛ درگیری‌هایی که به مرگ یا مصدومیت حافظان منابع طبیعی کشور منجر می‌شود. حافظانی که در طول‌ سال به آمار کشته‌ها و مصدومیتشان اضافه می‌شود؛ تا جایی‌که امسال تنها پس از گذشت سه ماه، با این دو کشته، آمار محیط‌بانان قربانی شده به سه نفر رسیده است.
اعزام تیم ٩ نفره
علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این حادثه به «شهروند»گفت: «ضاربان دو محیط‌بان به شهادت رسیده در استان هرمزگان تحت تعقیب هستند.»
در همین حال محمد‌هادی مفضل، رئیس هیأت کوهنوردی استان هرمزگان از اعزام یک تیم کوهنوردی برای انتقال پیکر دو محیط‌بان هرمزگانی از ارتفاعات گنو خبر داد و گفت: «در پی به شهادت رسیدن دو محیط‌بان هرمزگانی توسط شکارچیان متخلف، یک تیم ٩ نفره از هیأت کوهنوردی استان بنا به درخواست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان، جهت انتقال پیکر این دو شهید از ارتفاعات گنو عازم این منطقه شدند و پس از پیدا شدن اجساد، جسد این دو محیط‌‌بان به پزشکی قانونی تحویل داده شد.»
تحویل اجساد به پزشکی قانونی
هادی مفصل، رئیس هیأت کوهنوردی استان هرمزگان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «حدود ساعت ١٨بعد ازظهر از طریق هلال‌احمر و استانداری هرمزگان با هیأت کوهنوردی تماس گرفته شد و به علت صعب‌العبور بودن منطقه کوه گنو از این هیأت درخواست کمک شد. بلافاصله به همراه سه نفر از تیم هلال‌احمر و هشت نفر از کوهنوردان امداد‌و‌نجات هیأت کوهنوردی هرمزگان با تجهیزات کامل و دو خودروی شاسی‌بلند به منطقه سنگ‌گچ کوه گنو اعزام شدیم. با توجه به مشخص بودن محل درگیری، پس از پایین آوردن اجساد از ارتفاعات از آن محل با مورد خاصی مواجه نشدیم. جا دارد از ساکنان روستاهای اطراف، نیروی انتظامی شهرستان بندرعباس و هلال‌احمر استان هرمزگان در امر کمک‌رسانی تشکر کرد. اجساد محیط‌بانان پس از انتقال از ارتفاعات گنو به تیم پزشکی قانونی هرمزگان در بهشت زهرای باغو تحویل داده شدند.»
پیکر قربانیان ششم تیرماه در بندرعباس تشییع می‌شود
همچنین مجید وفادار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: «پیکر دو محیط‌بان هرمزگان که در درگیری با شکارچیان جان باختند، روز یکشنبه، ششم تیر با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در بندرعباس تشییع می‌شوند. براساس مشاهده ابتدایی، محیط‌بانان با شلیک گلوله اسلحه از نوع برنو در شکارگاه تنگ گچ و سیاتک گنو کشته شده‌اند. این دو محیط‌بان به اسلحه کلاشینکف مسلح بوده‌اند اما به تمام محیط‌بانان تأکید شده تا جایی که امکان دارد از سلاح گرم استفاده نکنند.»
به دنبال این اتفاق تلخ،مردم بندرعباس در حرکتی خودجوش برای ادای احترام به مقام این دو محیط‌بان شهید شده، با هم قرار گذاشتند تا بامداد روز جمعه در پارک غدیر این شهر تجمع ‌کنند. مردم بندرعباس با صدور اطلاعیه ‌ای که دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتقل می شد، قرار گذاشتند که ساعت ٢٢ در محل پارک غدیر تجمع خواهند کرد. روشن کردن شمع به یاد شهدای محیط بان که اکنون تعداد آنها به ١١٩ نفر رسیده و همچنین این دو محیط بان، جزو برنامه‌های اعلام شده بود.
زنده‌یاد محمد دهقانی ٣٥ ساله با داشتن یک دختر ٨ ساله و ١٢‌سال از نیروهای پیمانی حفاظت محیط‌زیست در استان هرمزگان بود و زنده‌یاد پرویز هرمزی ٥٤ ساله و اهل جزیره هرمز و با ٦ فرزند بود که ٢٣‌سال با اداره کل محیط‌زیست این استان همکاری داشت. همچنین منطقه حفاظت شده گنو با مساحت ٤٩هزار و حداکثر ارتفاع دو‌هزار و ٣٧٤ متر به‌عنوان یکی از ٥٥٣ ذخیره‌گاه زیست کره جهان و یکی از ١٠ ذخیره‌گاه زیست کره ایران، به ثبت بین‌المللی رسیده است.
واکنش‌ها در فضای مجازی
انتشار خبر در فضای مجازی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. موج تسلیت‌ها بعد از کشته‌شدن ١٩ سرباز در نی‌ریز فارس به سوی محیط‌بانان هرمزگانی برگشت.
برخی از محیط‌بانان و علاقه‌مندان محیط‌زیست بار دیگر قانون به‌کارگیری سلاح و تسلیم بودن محیط‌بانان و ترس آنها از شلیک و کشته‌شدن شکارچیان و عواقب آن را به چالش کشیدند. عده‌ای مدیریت سازمان محیط‌زیست را نقد کردند و کسانی هم با انتشار عکس‌ها و تصاویری از محمد دهقانی و پرویز هرمزی با آنها همدردی کردند.
روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست و فرمانده یگان این سازمان نیز در پیام‌های جداگانه‌ای این ضایعه را تسلیت گفتند.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در تماس تلفنی با مدیرکل محیط‌زیست استان ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده این دو محیط‌بان، برپیگیری موضوع تأکید کرد. بخشی از متن پیام معصومه ابتکار به این شرح است: «خبر بسیار تلخ و باورنکردنی است. متاسفانه امروز سوم تیر حدود ساعت ۱۲ ظهر دو محیط‌بان سرفراز و شجاع منطقه حفاظت شده گنو به نام‌های «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» در ارتفاعات استان هرمزگان در درگیری مسلحانه به شهادت رسیدند. همکاران عزیز شهیدم؛ فداکاران عرصه حفاظت از طبیعت ایران؛ پیمان می‌بندیم که نگذاریم خونتان پایمال شود، بر سر آرما‌‌نهایتان کوتاه نخواهیم آمد.»
هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در اینستاگرامش نوشت: در کشوری که مقتدایی مثل علی‌بن‌موسی‌الرضا با لقبی همچون ضامن آهو دارد کشتن محیط‌بان فاجعه است؛ فاجعه ملی و فاجعه مذهبی.
جاسم جادری، استاندار هرمزگان در پیام تسلیتی عنوان کرد: اینجانب ضمن تسلیت مجدد شهادت این بزرگواران، اعلام می‌کنم که اجازه نخواهیم داد خون این شهدای محیط‌بان پایمال شده و تمام تلاش خود را برای برخورد قاطع و قانونی با شکارچیان متخلف و قاتلان این دو شهید انجام خواهیم داد.
کمال‌الدین پورموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی هم در اینستاگرام خود با اشاره به عزادار شدن محیط‌زیست ایران و عکس شهدا تسلیت گفت.
دولت لایحه بدهد و مجلس پیگیری کند
همچنین علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت برخورد قاطع با قاتلان محیط‌بانان هرمزگانی گفت: «جرایم متجاوزان به محیط‌زیست به قدری باید افزایشیابد که هزینه سنگینی برای متخلفان داشته باشد. برای همین از مسئولان امنیتی و قضائی کشور و استان هرمزگان درخواست می‌کنیم شدیداً نسبت به مجازات قاتلان محیط‌بانان هرمزگانی اقدام جدی کنند و گزارش اقدامات را به اطلاع ملت ایران برسانند. شرایط کنونی نیازمند این است که مسئولان کشور برنامه‌ریزی کامل و حمایت جدی از محیط‌بانان به عمل آورند. باید حمایت جدی از محیط‌بانان صورت گیرد تا در مقابل شکارچیان متخلف و متجاوزان بتوانند مقاومت جدی کنند.»
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به وضع نامناسب معیشتی محیط‌بانان نیز گفت: «دولت لایحه افزایش حقوق و حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را تنظیم کند و در قالب یک لایحه جامع به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارایه دهد تا خارج از نوبت در دستور کار این کمیسیون قرار گیرد و به صحن مجلس ارایه شود. به شرط این‌که دولت در اولین فرصت به منظور حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان این لایحه را تنظیم و ارایه دهد تا بیش از این شاهد جان‌باختن محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشورمان نباشیم و از سوی دیگر مجلس بتواند نقش خود را در حمایت از این قشر که با حداقل حقوق و وضع نامناسب معیشتی از طبیعت و سرزمین‌مان حمایت می‌کند بتواند وظیفه انقلابی خود را عملی کند.»
حادثه‌های مشابه
این نخستین‌بار نیست که چنین خبری جامعه را به سوگ می‌نشاند. محیط‌بانان زیادی در کشورمان به خاطر برقراری امنیت و حفظ منابع طبیعی جان و یا سلامتی خود را از دست می‌دهند. قربانی می‌شوند و به شهادت می‌رسند. ماموریت‌های آنها گاهی آن‌قدر سخت می‌شود که آنها جان بر کف دست‌شان گذاشته و به کار خود ادامه می‌دهند. اوایل فروردین‌ماه امسال بود که یک محیط‌بان در درگیری با چهار شکارچی به‌شدت مصدوم شد. هنگامی‌که این محیط‌بان شهرستان سیرجان درحال بازگشت از ماموریت در منطقه گودغول سیرجان بود چهار شکارچی متخلف در نزدیکی پاسگاه محیط بانی مسیر خودروی وی را مسدود کرده و به محیط‌بان حمله‌ور شدند. چهار فرد شرور محیط‌بانان اکبر‌هاشمی را به زور از خودرو پیاده کرده و به‌شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند به طوریکه وی از شدت خونریزی و ضربات وارده به ناحیه سر و صورت بیهوش شد. ضاربان سپس بیسیم خودروی محیط‌زیست و بیسیم دستی محیط بان را سرقت کرده و پس از پنچرکردن لاستیک‌های خودرو، محل را ترک کردند. آنها پس از گذشت مدتی دستگیر شدند و این محیط‌بان نیز در بیمارستان
بستری شد.
همچنین ساعت ۴ بامداد روز هفتم خردادماه نیز یک محیط‌بان دیگر هنگام اجرای ماموریت جان خود را از دست داد. آن روز نیروهای یگان منابع طبیعی نور متوجه حضور قاچاقچیان چوب در منطقه جنگلی سالده شدند. فرمانده یگان منابع طبیعی نور به همراه چهار نفر از جنگل‌بانان بوسیله یک خودروی پیکاپ سازمانی عازم منطقه مورد نظر شده و مسیر خروجی جنگل را مسدود کردند. پس از مدتی دو خودروی نیسان وانت حامل چوب قاچاق قصد خروج از جنگل را داشتند که با خودروی منابع طبیعی و مسیر مسدود شده مواجه شدند. در این هنگام یک نفر از متخلفان از خودرو پیاده شده و با تهدید اسلحه شکاری از جنگل‌بانان خواست که مسیر عبور آنها را باز کنند. متخلف که با ایستادگی ماموران مواجه شد یک گلوله چهارپاره مستقیم از فاصله حدود ۳ متری به سمت شیشه خودروی منابع طبیعی شلیک کرد. تعدادی از ساچمه‌های چهارپاره با گردن و صورت جنگلبان فضل‌اله علی‌پور برخورد کرد. همچنین تعدادی ساچمه با پهلوی چپ فخرالدین مقصودی فرمانده یگان منابع طبیعی نور که پشت فرمان خودرو نشسته بود برخورد کرد و جنگلبان فرهاد فلاح و تقی حسن‌پور نیز بر اثر برخورد شیشه‌های شکسته شده خودرو از ناحیه بینی و چشم آسیب دیدند. پس از مجروح شدن جنگلبانان، خودروهای متخلف حرکت کرده و چندین بار به خودروی سازمانی منابع طبیعی برخورد کردند و پس از کنار زدن آن از مسیر جاده متواری شدند. جنگلبانان باوجود مجروحیت سعی کردند فضل‌اله علی‌پور را به بیمارستان منتقل کنند اما وی در نیمه‌های راه جان خود را از دست داد. چند ساعت بعد نیز سه نفر از پنج متهم حادثه با تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی و مقامات قضایی شهرستان نور شناسایی و بازداشت شدند.
شهادت ١٣٠ محیط‌بان در سه دهه گذشته
این درحالی است که مرتضی اسلامی مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی در رابطه با شهادت محیط‌بانان گفته بود: «طی سه دهه گذشته ١٣٠ محیط‌بان و جنگلبان کشور در برخورد با شکارچیان و متجاوزان محیط‌زیست به شهادت رسیده‌اند. طی سه دهه گذشته ١٣٠ نفر از پاسداران محیط‌زیست کشور در برخورد با شکارچیان غیرمجاز و دشمنان محیط‌زیست به شهادت رسیده‌اند که این تعداد به نسبت سایر کشورها آمار بالایی است‌. جبهه حفاظت از حیات وحش در اختیار محیط‌بانان است و فعالیت تمام دستگاه‌های پژوهشی و اجرایی در این حوزه زمانی به ثمر می‌رسد که این قشر زحمت‌کش بتوانند کار خود را بخوبی انجام دهند. بدون وجود محیط‌بانان بدون‌شک تا کنون هیچ موجودی در مناطق حفاظت شده باقی نمی‌ماند و همه آنها توسط شکارچیان کشته می‌شدند. درحال حاضر ایران بهترین شرایط حیات وحش را در منطقه غرب آسیا دارد که این وضع مرهون تلاش و زحمات محیط‌بانان است.»
شهادت ١١٩ محیط‌بان کشور در ٣٠‌سال گذشته نشان از اقتدار و ایمان این افراد سختکوش در حوزه کاری آنها دارد، این افراد با کمترین امکانات رفاهی و تجهیزاتی با تمام وجودشان از محیط‌های طبیعی و گونه‌ای حیات‌وحش محافظت می‌کنند زیرا معتقدند که این نسل میراث‌دار نسل بعدی است.

105105

کد خبر: 656245

وب گردی

وب گردی