واکنش پوتین به خروج انگلیس از اتحایه اروپا

رییس جمهوری روسیه گفت: برگزیت انتخاب مردم انگلیس و یک اقدام جامع است چراکه کسی دنبال حمایت از اقتصاد ضعیف نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه همچنین گفت، مسکو برنامه‌ای برای مداخله در امور مربوط به نتایج رفراندوم انگلیس ندارد.

وی در جریان نشست همکاری شانگهای در تاشکند گفت: به نظرم آنچه که اتفاق افتاده جامع است. نخست آنکه هیچ کس به دنبال حمایت از اقتصادهای ضعیف تر نیست. مشخص است که مردم انگلیس از روش‌های حل مشکلات کشورشان ناراضی هستند.

راشاتودی نوشت، اظهارات رییس جمهوری روسیه در پاسخ به ادعاهای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مطرح شد که گفته بود پوتین درصورت رای مثبت مردم به برگزیت خوشحال می‌شود.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت: چنین ادعاهایی تلاشی سوء برای تاثیر گذاری بر عقاید مردم است. اما همانطور که می‌بینیم حتی این ادعاها هم بر تمایل مردم انگلیس و تصمیماتشان تاثیری نگذاشت. هیچ کسی حق ندارد چنین ادعاهایی را مطرح کند به ویژه آنکه رفراندوم هم شمارش شده است. این مساله چیزی را جز سطح پایین فرهنگ سیاسی نشان نمی‌دهد.

رییس جمهوری روسیه همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو هرگز در رفراندوم مربوط به برگزیت دخالتی نمی‌کند و درباره این مساله بیانیه‌ای صادر نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما از نزدیک به اوضاع نظارت داشتیم اما هرگز در این روند دخالت نمی‌کنیم. ما هرگز تلاش نکرده‌ایم تا بر آن تاثیری بگذاریم. مطمئنا این رفراندوم پیامدهایی خواهد داشت اما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم خوب است یا بد. برای انگلیس، ‌اروپا و روسیه این رفراندوم پیامدهایی در سطح جهانی دارد و گریز ناپذیر است.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت: بازارها جایگاه خود را از دست می‌دهند اما همه چیز باز هم به حالت اول باز می‌گردد. ما باید اوضاع را به دقت در نظر داشته باشیم و در صورت نیاز سیاست‌های اقتصادی و روابط خود را با شرکای اروپایی‌مان تطبیق دهیم. روسیه آماده مذاکره است و اگر اتحادیه اروپا بخواهد و تحریم‌های علیه روسیه را لغو کند، ما نیز چنین کاری را انجام می‌دهیم.

پوتین همچنین نتایج رفراندوم برگزیت را به تمرکز بالای قدرت در داخل ساختار اتحادیه اروپا ربط داد و گفت: نتایج این رفراندوم نشان داد که اکثریت انگلیسی‌ها خواهان تداوم این روند نیستند.

مارتین مک‌کائولی، تحلیلگر مسائل روسیه براین باور است که مقصر دانستن روسیه و پوتین به عنوان بخشی از دلیل برگزیت می‌تواند توضیح دهنده این حقیقت باشد که دولت لندن در مواجهه با این حقیقت و اذعان این مساله که در زمینه اقتصاد،‌ سیاست و اجتماع ناکام مانده،‌ بی اعتنا رفتار کرده است.

وی گفت: آنها باید یک دلیل را بیابند که تقصیرها را به گردنش بیندازند. آنها پوتین را پیدا کرده‌اند.

302302

کد خبر: 656262

وب گردی

وب گردی