مهاجرت؛ ریشه 3‌درصد از نرخ بیکاری استان البرز

اشتغال به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه علاوه بر اینکه تأثیرات زیادی بر رشد اقتصادی و تولید دارد، می‌تواند تأثیر زیادی در دور ماندن جوانان به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش جامعه از بزه و داشتن جامعه ای سالم داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از همشری استان البرز ، اکنون این موضوع در کشور و از جمله البرز وضعیت خوبی ندارد و نرخ بیکاری در بین جوانان که اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند 2 برابر متوسط نرخ بیکاری است و این موضوع می‌تواند آسیب‌های بسیاری به بدنه جامعه وارد کند.نرخ بالای مهاجرت و به‌خصوص مهاجرت شغلی به البرز به ایجاد مشکل بیکاری در این استان دامن زده است و برنامه‌ریزی‌های اشتغال‌زایی در استان را با مشکل مواجه می‌کند.

زهره حجازی ، مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز می‌گوید: بر اساس آخرین آمار سال 93 نرخ بیکاری در جوانان 15 تا 24 ساله 27/2‌درصد و در بین جوانان 15 تا 29 ساله 23/7درصد است که این میزان 2 برابر متوسط نرخ بیکاری 11/7درصدی استان است که در کشور هم همین میزان فاصله وجود دارد.«زهره حجازی» می‌افزاید: علل زیادی برای بیکاری در البرز وجود دارد که یکی از آنها مهاجرت بیش از حد به این استان است.
وی ادامه می‌دهد: البرز با مرکزیت کرج دومین استان مهاجرپذیر کشور است به‌گونه ای که سهم مهاجرت به البرز نسبت به نرخ کشوری 18/7‌درصد است و این موضوع برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد اشتغال در استان را با مشکل مواجه کرده است.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر جمعیتی که به البرز مهاجرت می‌کنند به دنبال یافتن شغل هستند، می‌افزاید: سهم 14درصدی مهاجران شغلی به کرج نشان از میزان بالای مهاجران متقاضی کار در البرزاست. به همین دلیل حدود 3‌درصد از نرخ بیکاری در البرز به دلیل مهاجرت است.

فارغ التحصیلان بیکار
حجازی با اشاره به اینکه بیشترین چالش اشتغال در مورد جوانان 20 تا 24 ساله فارغ‌التحصیل از دانشگاه است، ادامه می‌دهد: یکی از معضلات این است که دانش آموختگان مهارت کافی را در دانشگاه کسب نمی‌کنند و در واقع فارغ‌التحصیلانی که مناسب بازار کار باشند، تربیت نمی‌شوند.وی با اشاره به اینکه علاوه بر نبود مهارت و انطباق نداشتن رشته‌های دانشجویان با نیازهای بازار کار، موضوعات فرهنگی هم در اشتغال جوانان اهمیت زیادی دارد، می‌افزاید: امروزه جوانان متقاضی کار نه تنها مهارت کافی برای بازارکار ندارند بلکه تمایلی هم به انجام کارهای یدی و فنی ندارند.

نبود ریسک پذیری شغلی در بین جوانان
حجازی اظهار می‌کند: بیشتر جوانان به دنبال شغل اداری و بدون ریسک هستند. بر اساس آمارهای جهانی ایران در بین کشورهای جهان کمترین میزان ریسک پذیری شغلی را دارد. در واقع فارغ‌التحصیلان جوان این ریسک را نمی‌پذیرند که شغلی کارآفرینانه انجام دهند.
مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون،کار و رفاه ‌اجتماعی البرز با اشاره به موضوع تقاضا و فرصت‌های شغلی موجود، ادامه می‌دهد: از طرفی صنایع ما نتوانسته است همگام با دنیا حرکت کند. اکنون جوانانی هستند که در رشته‌های فنی وتخصصی فارغ‌التحصیل می‌شوند اما صنایع سنتی جوابگوی آنها نیست.حجازی نزدیکی کرج به تهران را به‌عنوان موضوعی که می‌تواند هم فرصت و هم تهدیدی برای اشتغال در البرز باشد، عنوان می‌کند و می‌افزاید: استفاده نکردن از فرصت نزدیکی به تهران آن را به تهدید بدل کرده است.

52‌درصد از اشتغال البرز در بخش خدمات
مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون،کار و رفاه ‌اجتماعی البرز ادامه می‌دهد: البرز با داشتن 13 شهرک صنعتی ظرفیت‌های خوبی دارد، اما تنها چند‌درصد آنها با صددرصد ظرفیت کار می‌کنند و حتی وضعیت برخی به تعدیل نیرو کشیده است.این مسئول با اشاره به اینکه وضعیت تولید در سراسر کشور مناسب نیست، می‌گوید: اکنون 52/3‌درصد اشتغال در بخش خدمات، 44/6‌درصد اشتغال در بخش صنعت و 3/1‌درصد آن در بخش کشاورزی است.

حمایت از مشاغل خرد و خانگی
حجازی با تأکید بر حمایت از مشاغل خرد و خانگی در چند سال اخیر، می‌افزاید: در چند سال اخیر سیاست‌های دولت بر حمایت از مشاغل خرد و خانگی بوده و تسهیلات زیادی به بنگاه‌های بزرگ تعلق نگرفته است.وی ادامه می‌دهد: از سال 90 حدود 22 هزار مجوز برای مشاغل خرد و خانگی صادر شده است و صاحبان 12 هزار شغل خرد از این تعداد تسهیلات دریافت کردند و به راه‌اندازی کسب و کار پرداختند.این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته 2/5 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی مشاغل خانگی جذب شد، می‌افزاید: بیشتر مشاغل ایجاد شده در زمینه پوشاک، بسته بندی و گیاهان دارویی بوده است که موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه بیش از 80‌درصد این مشاغل خرد در بازدیدهای صورت گرفته فعال بوده‌اند، می‌گوید: در سال گذشته طرح راستی‌آزمایی برای سنجش پایداری مشاغل ایجاد شده انجام شد اما نتایج قطعی این طرح هنوز اعلام نشده است.

کد خبر: 656362

وب گردی

وب گردی