واکنش سازمان غذا و دارو به اظهاراتی درباره واردات دارو از ترکیه

روابط عمومی سازمان غذا و دارو به اظهاراتی درباره واردات داروی یک دلاری از ترکیه با قیمت ۱۰ دلار، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، روابط عمومی سازمان غذا و دارو با توجه به انتشار مطلبی در خصوص واردات داروی یک دلاری در ترکیه با قیمت ۱۰ دلار، اعلام کرد: «هیچگونه واردات دارویی مستقیما توسط وزارت بهداشت صورت نمی‌گیرد و واردات دارو توسط شرکت‌های دارویی خصوصی و یا عمومی که وابستگی به وزارت بهداشت ندارند، انجام می‌شود.

در ادامه این گزارش جهت تنویر افکار عمومی اضافه شده است: بدنبال اجرای طرح تحول سلامت، قیمت ارزی داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی در دوسال اخیر بطور میانگین حداقل ۲۵ درصد کاهش یافته است و اساسا به همین دلیل و همچنین با اجرای سایر سیاست‌های کنترلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو میزان واردات دارو در سال‌های ۹۳ و ۹۴ نسبت به سال‌های ۹۱ و ۹۲ سیر کاهشی داشته است؛ به نحوی که علیرغم رفع بحران کمبود دارو در کشور، عملا ۳۰۰ میلیون دلار ارزبری واردات دارو کاهش داشته است و از طرف دیگر سهم ارزشی داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی در سال ۹۴ به حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که این میزان در سال ۹۱ حدودا ۶۰ درصد بوده است. از نظر کمی نیز در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد داروهای مصرفی کشور، تولید داخل هستند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو همچنین آورده است: ممکن است در گذشته واردات برخی از داروها با قیمت‌های بالاتر از قیمت همان دارو در ترکیه صورت گرفته باشد که ربطی به این دولت ندارد. یکی از معیارهای قیمت‌گذاری داروهای وارداتی در حال حاضر مقایسه قیمت ارزی آن با قیمت همان دارو در کشورهای مرجع است که ترکیه هم یکی از آن کشورها است. در حال حاضر قیمت داروهای وارداتی از طریق برگزاری فراخوان عمومی بین کلیه شرکت‌های دارویی تعیین می‌شود و هیچ انحصاری در زمینه واردات دارو وجود ندارد و بطور کلی اجازه واردات دارو با قیمت بالاتر از قیمت دارو در کشورهای مرجع داده نمی‌شود.

همچنین بد نیست اشاره شود که حجم بازار دارویی کشور از ۵۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۱۲۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است که با در نظر گرفتن سه برابر شدن نرخ ارز و همچنین تورم سال‌های اخیر، ملاحظه می‌شود که بازار دارویی کشور اساسا توسعه‌ای نداشته و به نرخ ثابت بدون تغییر بوده است و این خود نشان می‌دهد که علیرغم افزایش خدمت رسانی به مردم در چارچوب طرح تحول سلامت، هزینه‌های دارویی کشور بخوبی کنترل شده است.»

20106

کد خبر: 656476

وب گردی

وب گردی