فرصتی برای استفاده از خانه های خدا

  گفتگو و مصاحبه با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ،مشاور شهردار تهران که مسئول رسیدگی به امور مساجد هم هست کار آسانی نیست اما اگر کمی واژه ای به نام شانس همراهیت کند می توانی گزارشی تلفنی در باره  برنامه های مساجد در ماه رمضان در نظر گرفته را بگیری .

زهره حاجیان: مصاحبه زیر حاصل گفتگو با " عبدالمقیم ناصحی " کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب است .

در مورد نقش مساجددرزندگی شهروندی توضیح می دهید ؟

  • نقش مساجد در ادوار مختلف تاریخی چه در زمان جنگ و چه در دوران صلح و آرامش همواره نشان دهنده پیوند عمیق مردم با مساجد بوده است و در مقاطع مختلف مساجد به عنوان مهمترین پایگاه سیاسی ،عبادی ،احتماعی و فرهنگی مطرح بوده و امروزه این خانه های الهی ،همگرایی و وحدت را در جامعه معنا می کند .
  • شهرداری در این زمینه چه نقشی را ایفا کرده است ؟

شهرداری تهران با رویکرد مسجد محوری باعث بوجود آمدن تحولات بزرگی در زمینه احداث ،تکمیل ،تجهیز و توسعه مساجد شده است .

  • آیا می توانید آماری در این زمینه ارائه کنید ؟
  • امروزه بیش از 50 باب مسجد از طرف شهرداری در دست احداث است که در سه سال گذشته 19 باب آن ساخته و تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است .
  • ممکن است اسامی برخی از این مساجد را بگویید و بفرمایید در کدام مناطق واقع شده اند ؟
  • مسجد پیامبر اعظم (ص)و مسجد باقر العلوم (ع) در منطقه 2 شهرداری ،مسجد حضرت قمر بنی هاشم (ع) ، مسجد پیامبر اعظم (ص) و مسجد حضرت زینب (س) در منطقه 5 ، مسجد المهدی (عج) در میدان آزادی در منطقه 9 ،مسجد موسی ابن جعفر (ع) در منطقه 11 ،مسجد حاج حسینی و مسجد علی بن موسی الرضا (ع) در منطقه 18 ، حسینیه مکتب العباس (ع) در منطقه 19 ، مسجد الرضا (ع)در منطقه 20 و مسجد علی (ع) درمنطقه 21 است و بقیه مساجد در حال احداث است و تا 2 سال آینده تکمیل می شود .
  • در ماه مبارک رمضان چه برنامه هایی در مساحد محله اجرا می شود ؟
  • بر اساس وظایف تعریف شده مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در مساحد و مراکز دینی و حوزه های علمیه مناسبت های مذهبی و برنامه های دینی در مساجد اجرا می شود که از مهمترین آنها مراسم غبار روبی و شستشوی فرش ها و نما شویی مساجد قبل از آغاز ماه مبارک رمضان ،برگزاری محافل انس با قران با عنوان "کاروان تلاوت نور " با حضور قاریان و حافظان بین المللی و گروه ممتاز تواشیح همراه با پذیرایی در بیش از یکصد مسجد جامع ،برگزاری مراسم سخنرانی و مداحی در مساجد فعال به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) با عنوان جشن نیمه رمضان و مراسم لیالی قدر ،برگزاری مراسم تقدیر از روزه اولی ها برای دختران به سن تکلیف رسیده ،راه اندازی کرسی ها و خیمه های تلاوت قران و جشن های قرانی در پارک ها و بوستان های محلات است.
  • آیا برنامه ها و مراسم خاص دیگری هم در ماه مبارک در نظر گرفته اید؟
  • بله. برگزاری تورهای نیایش برای دیدار شهروندان از مراکز دینی و امامزاده ها،برگزاری مسابقات(تفسیر سوره یاسین وخطبه های نهج البلاغه )،توزیع افطاری ساده در میادین و پارک ها ،تهیه و توزیع بیش از 30 هزار جلد کتابچه ادعیه اربعه شامل دعای کمیل، دعای توسل ، دعای ندبه و زیارت عاشورا، توزیع 30 هزار جلد کتابچه با نام "کنز الرمضان " شامل دعای سحر و دعاهای ماه مبارک رمضان و دعای جوشن کبیر و ... و توزیع 30 هزار جلد کتابچه با نام "آوای آسمانی" با موضوع ماه رمضان و تهیه و توزیع مجموعه "راه اینجاست " شامل نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری در باره ماه رمضان و در نهایت توزیع بسته های فرهنگی به مناسبت های مختلف در پارک ها و مراکز عمومی به شهروندان از برنامه های خاص این ماه است.
  • 105105

کد خبر: 656551

وب گردی

وب گردی