کارگاه دوروزه سرقت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: اخلاق پژوهشی باید در ارائه پایان‌نامه و مقالات دانشجویان رعایت شود.

به گزارش ایسکانیوز، به همت دفتر آموزش نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد کارگاه دوروزه‌ای با عنوان سرقت علمی در سالن کنفرانس عدالت این دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه دوروزه که ویژه روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی بود، دکتر معصومه طباطبایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد بیان کرد: مدیران گروه، روسای دانشکده‌ها و کارشناسان پژوهشی باید دقت کامل و لازم را در بررسی و اصالت پایان نامه دانشجویان داشته باشند.

وی روسای دانشکده‌ها را نماینده‌ای از بخش‌های آموزش، فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی دانشگاه دانست و گفت: همان گونه که روسای دانشکده بر بخشنامه‌های آموزشی اشراف کامل دارند، باید بخشنامه‌های پژوهشی و سایر بخشنامه‌های دیگر دانشگاه را اطلاع داشته باشند تا به موقع هم بتوانند دانشجویان را راهنمایی کرده و از بروز مشکلات احتمالی نیز جلوگیری کنند.

این عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی یزد خواستار رعایت اخلاق پژوهشی از ارائه مقالات از سوی اعضای هیأت علمی و دانشجویان شد.

دکتر سید علی المدرسی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز با تشکر از مدیران گروه در اجرای برنامه دقیق در طول نیمسال دوم وبرگزاری امتحانات پایان ترم گفت: داوری دقیق در پایان نامه از سوی داوران گرانقدر باعث افزایش ضریب امنیت برگزاری جلسات دفاع شده و کسادی شغل سرقت علمی را منجر خواهد شد.

دکتر حسنعلی مسلمان استاد این کارگاه دوروزه هم با توجه به شیوه برگزاری جلسات دفاع در خارج از کشور گفت: در خارج از کشور پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تا همراه نداشتن برگه گواهی درصد تشابه، به داوری ارسال نخواهد شد و متأسفانه در ایران هنوز این امر محقق نشده؛ البته تلاش‌هایی در راستای تولید نرم افزارهای فارسی جستجوگر برای صحت و سقم پایان نامه و مقالات ارسالی در حال انجام است.

وی نقش استاد راهنما و داور را در تشخیص اصالت پایان نامه نقشی بی بدیل دانست و بیان کرد: سرقت علمی دزدیدن و به کار بردن کلمات و ایده‌های دیگران به نام خود و یا استفاده از محصولات و آثار و نوشته‌های دیگران بدون نام ذکر منبع است. حتی یک رونوشت برداشتن از یک مطلب از اینترنت بدون ذکر منبع یک سرقت علمی است.

مسلمان، آفت امروز بازار علم کشور را رواج پایان نامه نویسی در کشور که اکثراً کپی برداری از نسخه اصلی و کسب مبالغ هنگفت از متقاضیان است، دانست.

در این کارگاه دوروزه روش‌ها و توصیه‌هایی در باره تشخیص اصالت پایان نامه ها و راهکارهای دسترسی به این تشخیص مورد بحث و تبادل نظر و اطلاع رسانی قرار گرفت.

20101

کد خبر: 656600

وب گردی

وب گردی