تاثیر اندک برگزیت بر تولیدکنندگان نفت حاشیه خلیج فارس

جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بر نهادهای مالی عربستان سعودی و امارات، تاثیر اندکی خواهد گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز، این دو کشور همسایه حاشیه خلیج فارس روز شنبه (٥ تیرماه) اعلان کردند که تصور نمی کنند که نهادهای مالی این کشورها به شدت تحت تاثیر منفی رای انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا قرار گیرد.

عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان و عضو مهم سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک»، اعلان کرد: این کشور با پیش بینی نتیجه این همه پرسی، از قبل تغییراتی در داراییهای تحت تاثیر استرلینگ و یورو، داده است.

خبرگزاری رسمی سعودی «اسپا» به نقل از احمد الخلیفی رئیس نهاد نظارتی پولی عربستان سعودی گزارش داد: این کشور اوضاع را رصد می کند و تغییراتی به عنوان موضع احتیاطی و پیشگیرانه اجرا کرده است.

وی افزود: ما انتظار داریم که تاثیر برگزیت بر بخش بانکی محدود و اندک باشد، زیرا کمتر تحت تاثیر تغییرات این دو ارزی که ذکر شد، قرار دارد.

دارایی های خارجی عربستان سعودی به شکل سهام مانند اوراق بهادار وزارت دارایی آمریکا و اندوخته در بانک های خارجی عمدتا تحت تاثیر دلار آمریکا قرار دارد.

امارات متحده عربی همسایه عربستان نیز روز شنبه اعلان کرد که هرگونه تاثیر برگزیت بر نهادهای مالی این کشور محدود خواهد بود.

بانک مرکزی امارات در بیانیه ای با تاکید بر ادامه نظارت بر تحولات، اعلان کرد: به علت ارتباطات محدود میان نظام مالی امارات و انگلیس، تنها چند مجرای اندک وجود دارد که احتمال دارد از طریق آن عدم اعتماد به روابط آتی با بریتانیا و اتحادیه اروپا بر نهادهای مالی امارات تاثیر منفی بگذارد.

مردم انگلیس در همه پرسی روز پنجشنبه (٣ تیر) به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند که موجب تنش در بازارهای مالی جهان شد.

607/602

کد خبر: 656729

وب گردی

وب گردی