تخصیص 20 درصدی سهم مدیریتی در سطح عالی و میانی به زنان در 20سال گذشته

رئیس شورای شهرستان بجنورد گفت: در 20 سال گذشته اغلب کشورها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی سهم بیشتری را به مدیریت زنان اختصاص داده اند که می توان گفت در 80 کشور دنیا حدود 20 درصد سهم مدیریتی در سطح عالی و میانی به زنان اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسکانیوز، در چهارمین جلسه شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی اعظم السادات افشین فر رئیس شورای شهرستان بجنورد با تاکید بر حفظ جایگاه زنان در مدیریت های مختلف سازمان ها گفت: در 20 سال گذشته اغلب کشورها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی سهم بیشتری را به مدیریت زنان اختصاص داده اند که می توان گفت در 80 کشور دنیا حدود 20 درصد سهم مدیریت های عالی و میانی به زنان اختصاص داده شده است.

افشین فر اضافه کرد: کشور آمریکا در سال 1998 در بین 108 کشور رتبه پانزدهم و کشور انگلیس نیز با 42 درصد سهم مدیریتی زنان در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... در جایگاه چهل و یکم قرار گرفت.

وی افزود: در سال 82 در ایران نیز سه وزارتخانه در کل کشور بیشترین سهم مدیریتی زنان را داشته که در وزارتخانه بهداشت 304 نفر، وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی 229 نفر و در علوم، تحقیقات و فناوری 104 مدیر زن مشغول به فعالیت بوده اند.

رئیس شورای شهرستان بجنورد بیان کرد: با توجه به آمارهای جهانی، کشور سوئد از کشورهای پیشتاز در بخش تخصیص پست های مدیریتی به زنان بوده که در سال 1998، 7900 امتیاز را دارا بوده و کشور ایران در همان سال در بین 102 کشور، رتبه 82 و در سال 2002 در بین 173 کشور رتبه 98 را کسب کرده است که آمارها نشان دهنده این است که در 10 سال گذشته 4 درصد سهم مدیریت کشور به زنان واگذار شده است.

افشین فر با اشاره به عوامل و موانع موجود برای عدم حضور زنان در پست های مدیریتی گفت: عوامل درون سازمانی و نیز عوامل فرهنگی، اجتماعی و فردی از عوامل موثر در این امر است.

وی بیان کرد: تربیت خانوادگی از عوامل موثر برای عدم پذیرش اینگونه مسئولیتهاست زیرا در خانواده ها فرزندان دختر را به صورت افرادی انفعالی تربیت می کنند و در این حالت عده ای از زنان مهارت های لازم را برای حضور در عرصه های اجتماعی پیدا نمی کنند.

رئیس شورای شهر بجنورد ضمن بیان عوامل مهم در عدم پذیرش جایگاه زنان در پست های مدیریتی توسط مدیران ارشد گفت: از دیگر عوامل مهم در عدم حضور زنان در جایگاه های مختلف مدیریتی در سازمان ها عدم اعتماد به این قشر است. زیرا به کارمندان زن توجهی نمیشود و نهایتا زنان در پست های کم خطر و به عبارتی اموری با ریسک پایین مشغول به فعالیت هستند که در این وضعیت زنان نمی توانند شایستگی ها و توانمندی های فردی خود را به منصه ظهور بگذارند.

وی با بیان نظرات جامعه شناسان درباره ارتقای زنان در سازمان ها بیان کرد: نگاه مردسالاری که از گذشته های دور در میان خانواده ها مرسوم بوده هنوز هم در سازمان های ما به چشم می خورد که از نگاه جامعه شناسان سقف شیشه ای در سازمان ها و ارگان های کشور برای ارتقای زنان ایجاد شده، سقفی که اجازه ارتقاء به این قشر از جامعه را نمی دهد.

افشین فر با بیان باورهای مثبتی که مسئولان هر سازمانی نسبت به کارکنان زن دارند خاطرنشان کرد: «تخصیص وقت بیشتر برای انجام امور محوله، درستکاری و صداقت، بردباری در پاسخگویی به مراجعان از خصلت ها و ویژگی های رفتاری کارکنان زن در سازمان ها محسوب می شود.

رئیس شورای شهرستان اضافه کرد: تغییر نگاه مدیریتی مستلزم ایجاد تغییراتی در نگرش جامعه است به عبارتی باید آموزش های پایه ای و اولیه از همان سنین کودکی در خانواده ها اصلاح شود.

وی افزود: توانمندسازی زنان از امور مهم برای تغییر نگرش جامعه است زیرا با آموزش های تخصصی، زنان می توانند شایستگی ها و قابلیت های خود را بروز دهند.

افشین فر با اشاره به رسالت زنان در تحکیم خانواده گفت: خانواده پایه و بنیاد شکل گیری جامعه است و نباید برای توسعه اقتصادی و افزایش سهم بیشتر زنان در پست های مدیریتی خانواده را قربانی این امر سازیم بلکه باید سهمی عادلانه را برای این قشر با ارائه تسهیلاتی قائل باشیم.

دکتر علی فیروزنیا رئیس واحد بجنورد و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با توجه به شایسته سالاری در جامعه اظهار کرد: در مباحث مطرح شده زن سالاری و مردسالاری نباید مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد زیرا آنچه که مهم است شایسته سالاری در جامعه می باشد و که این شایسته سالاری همانا توجه به توانمندی ها، قابلیت ها و شایستگی های افراد صرف نظر از جنسیت آن ها باشد.

فیروزنیا بیان کرد: اشتغال زنان پی آمدهای مثبتی را بر قشر زنان، جامعه و خانواده به همراه دارد و حس اعتماد به نفس و استقلال و قدرت تصمیم گیری را در آنان تقویت می کند که البته همین امر ممکن است در صورت عدم توجه و دقت آثار منفی نیز در پی داشته باشد که بیشتر آنها متوجه خانواده است.

وی افزود: مشغله فراوان کاری زنان در بیرون از منزل و اشتیاق و تمایل آنان به فعالیت های شغلی سبب می شود تا شادابی و انرژی خود را که باید به زندگی خانوادگی اختصاص دهند، محدود سازند و در نتیجه کیفیت زندگی خانوادگی آنها تحت شعاع قرار گیرد.

رئیس واحد بجنورد با توجه به گستردگی مسئولیت های زنان شاغل اضافه کرد: با توجه به گستردگی و ارزش مسئولیت ها و وظایف زنان در خانه، وظیفه همسری و نگهداری و تعلیم و تربیت فرزندان، اصلی ترین وظیفه آنان به حساب می آید که نباید به هیچ وجه کم اهمیت شمرده شود و شغل اجتماعی زنان، باری مضاعف بر دوش آنان محسوب می شود.

فیروزنیا با تاکید بر نقش خطیر مادران در خانواده اضافه کرد: زنان در خارج از محیط منزل، باید به گونه ای عمل کنند که به هیچ یک از ابعاد عاطفی و تربیتی و نقش بسیار برجسته مادرانه بانوان در زندگی، لطمه ای وارد نشود.

دکتر ملیحه صمدی رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی گزارشی از عملکرد این شورا در ماه های گذشته ارائه داد و از برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و آیین نامه های پژوهشی، روش های برقراری ارتباط موفق و آشنایی با قوانین و آیین نامه های پژوهشی در واحدهای استان خراسان شمالی در نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 خبر داد.

همچنین در این جلسه موضوعاتی همچون برگزاری 3 جلسه سخنرانی در واحدهای دانشگاهی استان و تصمیم گیری در زمینه محورهای همایش ملی زن، آموزش و توسعه اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

20101

کد خبر: 656783

وب گردی

وب گردی