رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا خواستار تشکیل ارتش مشترک شد

رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، خواستار تشکیل ستاد مشترک نظامی اتحادیه اروپا و ارتش فراگیر اروپا شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، بروک در مصاحبه با نشریه آلمانی ولت ام زونتاگ گفت: وجود ستاد مشترک به اتحادیه اروپا برای تحکیم نقش خود در تامین امنیت و دفاع از کشورهای عضو و مسئولیت پذیری بیشتر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.
وی افزود: ما به ستاد مشترک و ائتلافی از کشورهای هم پیمان برای همکاری مشترک بر اساس همکاری های ساختاری دائمی بنا شده در معاهدات اتحادیه اروپا نیاز داریم. ارتش اتحادیه اروپا در نهایت می تواند از درون چنین گروهی شکل گیرد.
این اظهارات در واکنش به تصمیم روز پنجشنبه رای دهندگان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا با موافقت 17.4 میلیون نفر (51.9 درصد) از شهروندان این کشور مطرح شد. حدود 16.1 میلیون نفر نیز در این همه پرسی با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت کردند.
پیشتر یک مقام دیپلماتیک در بروکسل (که نامش فاش نشده) گفته بود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند جان تازه ای به ایده تشکیل نیروهای مسلح مشترک اتحادیه اروپا بخشد.
روزنامه انگلیسی گاردین در سپتامبر 2015 (شهریور 94) در گزارشی نوشت: «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان از «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس خواسته است به ازای حمایت از درخواست انگلیس برای مذاکرات دوباره درباره شروط عضویت این کشور در اتحادیه، مخالفت با تشکیل ارتش اتحادیه اروپا را کنار بگذارد.
این روزنامه افزود: مرکل از انگلیس خواهد خواست در تلاش وی برای پیش بردن طرح بلندپروازنه ادغام نیروهای مسلح اروپا ممانعت نکند.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است توافق با انگلیس مشروط به چراغ سبز این کشور به تشکیل نهاد های جدید اتحادیه اروپا است.
گاردین به نقل از کارشناسان هشدار داد ایجاد ارتش مشترک اتحادیه اروپا انگلیس را در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تضعیف خواهد کرد و باعث خواهد شد که آمریکا روابط ویژه با انگلیس را به نفع پاریس و برلین نادیده بگیرد.

302302

کد خبر: 656802

وب گردی

وب گردی