راه حل ریزگردها تک نسخه ای نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گوید: در برنامه ششم باید به موضوع ریزگردها توجه بیشتری شود.

عبدالله احمدی - احمد علی کیخا در گفت و گو با ایسکانیوز در پاسخ به سئوالی درباره راه حل معضل ریزگردها گفت: واقعیت این است که ریزگردها خود معلول یک سری برنامه ها، سیاست ها و طرح های غلطی است که در طول دهه های گذشته در کشور اجرا شده است.
او افزود:غفلت از محیط زیست و پایداری منابع، مدیریت ناصحیح آب در کشور، برخی اقدامات سازه‌ای در برخی حوزه ها و توسعه بی ضابطه بخش کشاورزی باعث شده است که تعداد زیادی از دریاچه‌ها، باتلاق ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های خشک شود که این موارد منشاء داخلی وجود پدیده ریزگردهاست اما بخشی از این مشکل نیز منشا خارجی دارد.
او ادامه داد: ترکیه با سدسازی هایی که در عراق انجام داده از جمله احداث سد آتاترک روی رودخانه های دجله و فرات، بخش قابل توجهی از آب این کشور کنترل کرده و موجبات خشک سالی را فراهم کرده است.
کیخا گفت: همان گونه که فرسایش خاک و بروز پدیده ریزگردها دلایل متعددی داشته، راه حل این مسئله هم یک نسخه نیست بلکه بسته سیاستی و مجموعه ای از اقداماتی است که دربخش آب ، خاک ،کشاورزی و محیط زیست باید باهم انجام شود.
او افزود: در دولت یازدهم ستاد مقابله با ریزگردها تشکیل شد که بیشترین کارکرد آن هماهنگی اقدامات بود و اینکه چه دستگاههایی و به چه ترتیب زمانی به صورت هماهنگ باید اقدامات لازم را انجام دهند و در غرب و شرق کشور که کانون های ریزگردهاست مطالعاتی از دو سال قبل آغاز شده است.
او گفت: در این زمینه خواهد بود چراکه باید مجلس به قضیه به عنوان یک دستگاه نظارتی ورود کرده و آخرین برنامه ها و عملکرد دستگاهها رامطالبه کند و اگر لازم است هم در قانون برنامه ششم اقدامات حمایتی وضع بود و هم در اعتبارات به صورت ویژه برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شود. ضمن اینکه اعتبارات موجود نیز باید به درستی و با اولویت بندی هزینه شود تا شاهد مسئله کاهش اثرات زیان بار ریزگردها در محیط زیست انسانی و طبیعی خودمان باشیم.
او با بیان اینکه مسئله ریزگردها موضوعی نیست که بتوان آن را یک شبه حل کرد، گفت: جلوگیری از خشک شدن تالاب های گاوخونی، جازموریان، هامون و دریاچه ارومیه را نمی شود یک روزه حل کرد. یا بخشی از جنگل های شمال که متاسفانه در حال نابودی است بنابراین بهره برداری و مدیریت جنگل ها باید متناسب با این موضوع تغییر کند بنابر این کار ساده و تک نسخه ای نیست که بتوان مشکل را یک شبه حل کرد.

105105

کد خبر: 656865

وب گردی

وب گردی