برخوردپلیس مبارزه با مواد مخدر با تعدادی قهوه خانه به علت مخلوط کردن مخدر با تنباکو

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر با اشاره به موارد مطرح شده در مورد آلودگی تنباکوی قلیان به موادمخدر گفت: ما موردی از تنباکوهای آغشته به مخدر را مشاهده نکرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، سردار مسعود زاهدیان در مورد صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر وجود مخدر در تنباکوی قلیان گفت: ما نمونه برداری از بازار انجام دادیم اما هیچ موردی از تنباکوهای آغشته به قلیان مشاهده نشد.

او افزود: این موضوع به آن معنی نیست که بگوییم 100 درصد تنباکوها پاک هستند و یا تنباکوی آغشته به مواد داریم. بلکه آنچه ما نمونه برداری کردیم نشان می‌دهد که موادمخدر در تنباکوهای بسته بندی وجود ندارد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: در برخی موارد گزارش‌هایی از تخلفات قهوه‌خانه ها داشتیم که مخدر را با تنباکو مخلوط می‌کردند که با آنها برخورد شده است.

پیشتر مسئولان وزارت بهداشت در مواردی نسبت به وجود مخدر در تنباکو هشدار داده بودند.

تنباکوهایی با طعم موادمخدر

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات گفت: بسیاری از اماکن عرضه کننده قلیان، قلیان حاوی مواد مخدر عرضه می‌کنند، حالت گیجی و منگ شدن در مصرف‌کنندگان به صورت واضحی بیانگر این موضوع است.

غلامرضا حیدری گفت: بسیاری از اماکن عرضه کننده قلیان، قلیان حاوی مواد مخدر عرضه می‌کنند چرا که به واسطه مشتری زیاد و فراخوان بالایی که قلیان دارد به دنبال شرایطی هستند که سود مضاعفی به‌دست آورند.

او ادامه داد: بسیاری از مصرف کنندگان قلیان و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها که با حال وخیمی مراجعه می‌کنند اذعان دارند که فقط قلیان مصرف کردند اما علاوه بر آن مونواکسیدکربن زیادی در خونشان دیده می‌شود.

حیدری گفت: حالت گیجی و منگ شدن به صورت واضحی بیانگر مصرف مواد مخدر و روان‌گردان است که به تنباکوی قلیان‌ها اضافه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات ادامه داد: اینکه چه نوع مواد مخدری به طور ویژه در این تنباکوها استفاده می‌شود باید ثبت و بررسی شود، به نظر می‌رسد در روش عرضه قلیان می‌توان مواد مخدر هم اضافه کرد چرا که استنشاقی است.

حیدری افزود: همچنین سرخوشی ناشی از مصرف قلیان می‌تواند به سرخوشی‌های دیگر نیز در مصرف کنندگان منجر شود.

معاون وزیر بهداشت نیز اعلام کرده است که سوداگران مرگ به تنباکوی قلیان‌ها حشیش و شاهدانه (گراس) اضافه می‌کنند و در آب آن نیز الکل اضافه می‌کنند؛ بنابراین جریانی در کشور وجود دارد که جوانان کشور را به سمت اعتیاد به مواد صنعتی و شیمیایی هدایت می‌کند.

تائید عرضه قلیان‌های آغشته به مواد مخدر

مدیر کل آزمایشگاه‌ مرجع سازمان غذا و دارو با تائید استفاده از مواد مخدر در قلیان‌های رستوران‌های سنتی گفت: این مراکز برای پا گیر کردن و مراجعه مجدد مشتری، به قلیان‌ها مواد مخدر اضافه می‌کنند.

حسین رستگار ضمن اشاره به تحقیقات گسترده انجام شده درباره عرضه قلیان در سطح شهرها گفت: متأسفانه نمونه‌های بررسی شده از توتون و تنباکوهایی که در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی عرضه می‌شود نشان می‌دهد که در این قلیان‌ها ماده THC وجود دارد.

او افزود: THC به عنوان ماده مؤثره مواد مخدر صنعتی استفاده می‌شود که مصرف آن آسیب‌های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: همچنین نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که در این تنباکوها مقدار بسیار زیادی بنزن وجود دارد که این ماده نیز به شدت در اختلال سیستم عصبی تأثیرگذار و خطرآفرین است.

رستگار ضمن تأکید بر خطرات و معضلات مصرف این قلیان‌ها، گفت: این تنباکوها عموما به صورت بسته‌بندی وارد کشور می‌شوند و به شدت می‌توانند مخرب و آسیب‌رسان باشند.

مدیر کل آزمایشگا‌ه‌‌های مرجع سازمان غذا و دارو، گفت: اما آنچه به عنوان هشدار جدی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که برخی رستوران‌های ارائه دهنده این گونه تفریحات ناسالم برای جذب مشتری دائم و پاگیر کردن مصرف‌کنندگان قلیان، پس از آماده‌سازی تنباکو به آن‌ مواد مخدر اضافه می‌کنند که این باعث می‌شود فرد‌مصرف‌کننده بی‌آنکه مطلع باشد دچار یک لذت مضاعف ناشی از اعتیاد به مصرف این گونه مواد شده که این در مراجعه بعدی و مداوم به این گونه مراکز بسیار تأثیرگذار است.

او در پایان گفت: اگر چه در هفته‌های اخیر برخوردهای مؤثری با این پدیده شوم در سطح کشور صورت گرفته است اما باید نیروی انتظامی با برخورد جدی‌تر از همه‌گیری این معضل و پیدایش عواقب ناشی از این اعتیاد خاموش پیشگیری کند.

نشانی از روانگردان‌ها در تنباکو پیدا نکردیم

سال گذشته نیز که این موضوع مطرح شده بود، سردار علی مؤیدی، رئیس وقت پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: در نمونه برداری از استان‌های مختلف مشخص شد که در تنباکو‌ها روانگردان وجود ندارد.

علی مؤیدی که اکنون قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر است با رد این گفته که تنباکوی قلیان حاوی مواد روانگردان مانند شیشه است گفت: ما در آزمایشگاه مرجع خود نمونه‌هایی را از استان‌های مختلف مورد آزمایش قرار دادیم.

رئیس وقت پلیس مبارزه با موادمخدر افزود: در آزمایش‌ها ردی از روانگردان‌ها در تنباکو مشاهده نکردیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که در هنگام مصرف و در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها روانگردان یا مخدرهای دیگر به تنباکو افزوده شود، گفت: این موضوع می‌تواند رخ دهد و شهروندان اگر با چنین مواردی برخورد کردند حتما به نیروی انتظامی گزارش دهند.

مخالف مصرف قلیان هستیم

مؤیدی سپس به استفاده از قلیان اشاره کرد و گفت: نبود روانگردان در تنباکو به این معنی نیست که ما مصرف قلیان را تأیید می‌کنیم، از نظر ما قلیان شروع و دروازه ورود به سمت مصرف موادمخدر است و ما مخالف مصرف هستیم.

او با بیان اینکه مسئول نظارت بر مصرف قلیان نهادهای دیگری هستند گفت: ما تابع تصمیمات دستگاه‌های مسئول هستیم.

20106

کد خبر: 656917

وب گردی

وب گردی