پس لرزه‌های برکسیت/ نقل مکان رگولاتور مالی اروپا از انگلیس

اتحادیه اروپا بدنبال رای مردم انگلیس به خروج از عضویت این بلوک (برکسیت)، آماده می‌شود سازمان بانکی اروپایی را از لندن جابجا کند تا رقابت پاریس و فرانکفورت برای میزبانی این رگولاتور را کلید بزند.

به گزارش ایسکانیوز، یک روز پس از اینکه جوناتان هیل انگلیس از سمت رئیس خدمات مالی اتحادیه اروپا استعفا کرد و والدیس دامبروفسکیس – آقای یوروی کمیسیون اروپا – جانشین وی شد، اقدام اخیر نشان می‌دهد چگونه شهر لندن از دیده بان مالی اتحادیه اروپا و احتمالا از سوی بازارهای سرمایه طرد می‌شود.

اگرچه کسانی که طرفدار ترک اتحادیه اروپا بوده‌اند مدعی شده‌اند صنعت مالی بدون حضور در این بلوک هم کماکان رونق خواهد داشت اما بعضی از بزرگترین کارفرمایان این صنعت شامل جی پی مورگان در حال بررسی اروپا برای یافتن مکانهای جدیدی برای معامله گران، بانکداران و مجوزهای مالی خود هستند.

دو مقام اتحادیه اروپا به رویترز گفته‌اند سازمان بانکی اروپایی (EBA) احتمالا بزودی از لندن به مکان دیگری نقل مکان خواهد کرد. ۱۵۹ کارمند این سازمان در لندن مقررات بانکی را که در سراسر اتحادیه اروپا اجرا می‌شود نوشته و هماهنگ می‌کنند.

آندرا انریا، رئیس هیات مدیره EBA پیش از همه پرسی روز پنج شنبه گفته بود اگر انگلیس ترک اتحادیه اروپا را انتخاب کند، این دیده بان که در سال ۲۰۱۱ برای بهبود مقررات پس از بحران مالی جهانی تاسیس شد، ناچار است از این کشور نقل مکان کند.

سخنگوی این سازمان اعلام کرد اتحادیه اروپا باید درباره جابجایی تصمیم بگیرد و تا آن زمان این سازمان به فعالیت در لندن ادامه می‌دهد.

سایر پایتختهای اروپایی مشتاق هستند سهمی از صنعت خدمات مالی لندن را تصاحب کنند. این صنعت ۱۹۰ میلیارد پوند ‌(۲۸۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۴ در اقتصاد انگلیس مشارکت کرد بود که برابر با ۱۲ درصد از تولید اقتصادی بود. ایرلند روز جمعه اعلام کرد با شرکتهایی که درصدد نقل مکان هستند، در تماس است.

صنعت خدمات مالی ۲.۲ میلیون نفر را در انگلیس به خدمت گرفته که شامل ۹۰ درصد از کارکنان اروپایی بانکهای سرمایه گذاری آمریکایی است و ۷۸ درصد از فعالیت بازارهای سرمایه سایر اعضای اتحادیه اروپا در انگلیس انجام می‌گیرد.

پاریس و فرانکفورت بزرگترین مراکز مالی در اروپا هستند و بنابراین گزینه‌های احتمالی برای میزبانی این سازمان خواهند بود. میلان که پایتخت مالی ایتالیاست هم ممکن است برای این منظور قدم پیش بگذارد.

با این همه انریکو لتا، نخست وزیر سابق ایتالیا به رویترز اظهار کرد هر گونه تغییری بعید است به سرعت رخ دهد، زیرا ممکن است تحت مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

مذاکرات خروج که انتظار می رود پس از استعفای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس آغاز شود، برای موقعیت لندن به عنوان یک مرکز مالی بزرگ حیاتی خواهد بود.

بوریس جانسون، مدافع برکسیت و گزینه احتمالی نخست وزیر آینده انگلیس اظهار کرده است این کشور همچنان تجارت آزاد و دسترسی به بازار اروپایی خواهد داشت. اما مقامات در بروکسل بر مواضع سخت گیرانه تاکید کرده‌اند.

اگر انگلیس موفق نشود همچنان دسترسی به بازار اروپایی را حفظ کند، در خطر از دست دادن گذرنامه اتحادیه اروپا قرار دارد. بسیاری از بانکهای آمریکایی و ژاپنی برای فعالیت در بازارهای سرمایه اتحادیه اروپا به این گذرنامه باارزش متکی هستند و کارکنان و فعالیت‌هایشان را در لندن متمرکز کرده‌اند. مرکز مالی سیتی لندن هم ممکن است جایگاهش به عنوان مرکز انجام مبادلات مالی را از دست دهد.

607/602

کد خبر: 656959

وب گردی

وب گردی