طرح‌ کمربندی جدید قم به طول ۱۱۰ کیلومتر برای رفع نقاط حادثه خیز

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: طرح‌های مهم راهسازی در این استان پس از مطالعات کارشناسی به خوبی مشخص و برای اجرا به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی می‌شود. در همین حال مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی نیز از احداث ۱۶ طرح جاده‌ای به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر و یک طرح ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر از طریق فاینانس داخلی و قراردادهای مشارکتی در سطح کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، حسن صبوری در جلسه هم اندیشی جهت جذب مشارکت بخش خصوصی در احداث طرح‌های حوزه حمل و نقل در استان قم افزود: طرح‌های پیشنهادی در حوزه حمل و نقل استان با توجه به قرارگرفتن قم در شاهراه مواصلاتی، برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب خواهد بود.

وی اضافه کرد: احداث راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان، ایجاد کمربند ریلی استان قم، احداث خطوط قم ـ قزوین و قم ـ گرمسار، اتصال راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و احداث خط B متروی قم از جمله طرح‌های پیشنهادی در حوزه حمل و نقل ریلی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: احداث پایانه‌های مسافری و باری مرکزی کشور، توسعه بندر خشک سلفچگان و تکمیل و توسعه فرودگاه قم از مهمترین طرح‌های زیرساختی در حوزه حمل و نقل در این استان است.

وی طرح‌های پیشنهادی جاده‌ای را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مهمترین این طرح‌ها، ایجاد کمربندی جدید شهر قم به طول ۱۱۰ کیلومتر است که احداث آن با توجه به اشباع کمربندی فعلی و لزوم تسهیل در عبور و مرور و کاهش ترافیک و رفع نقاط حادثه خیز بسیار مهم است.

صبوری با اشاره به طرح ارتقای محور قم ـ آوه به آزادراه افزود: این مسیر در غرب شهر قم نقش بسیار مهمی در ترافیک منطقه مرکزی کشور خواهد داشت که در حال حاضر به دلیل ظرفیت پایین و محدودیت‌های ترافیکی قابل استفاده به شکل مطلوب نیست.

وی همچنین تصریح کرد: ارتقای محور قم ـ سلفچگان به آزادراه نیز با توجه به اینکه این مسیر بسیار پرتردد بوده و محل تلاقی محورهای ارتباطی استان‌های بزرگ و شهرهای پرجمعیت کشور و از مسیرهای راهبردی می‌باشد، طرح بسیار مهمی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان بر ضرورت ارتقای محورهای قدیم قم ـ تهران، قم ـ کاشان و قم ـ نیز تاکید و ابراز امیدواری کرد: با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در عرصه راه‌سازی و حضور موثر سرمایه‌گذاران، بتوانیم گام‌های مثبت و موثری برای توسعه حمل و نقل و راه‌های استان برداریم.

مهدی حیدری مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه تصریح کرد: طرح‌های بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه حمل و نقل کشور ارایه شده است.

وی با اشاره به روش‌های «بدهی پایه و سرمایه پایه» در سرمایه گذاری‌ها در این طرح‌ها افزود: با توجه به محدودیت در تامین منابع مالی طرح‌ها در این حوزه، از ظرفیت‌های قانونی به خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برخی آزادراه‌هایی که در قالب طرح‌های مشارکتی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار و همچنین فازهای یک، دو و سه بندر شهید رجایی، طرح‌هایی است که برای احداث و تکمیل به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی بر ضرورت توسعه آزادراه‌ها در کشور به دلیل برخورداری از استانداردهای ایمنی، اهمیت در بخش حمل و نقل و ترانزیت و کاهش سوانح تاکید کرد و گفت: ارتقای شبکه آزادراهی در کشورمان به دلیل وسعت و موقعیت راهبردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حیدری در پایان با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان قم و قرارگرفتن در چهار راه مواصلاتی کشور، برخی طرح‌های مهم در حوزه راه‌سازی در استان را مورد توجه قرار داد و گفت: طرح ارتقاء محور قم ـ آوه به دلیل حجم اندک طرح و کوتاه کردن مسیر از طرح‌هایی است که باید در اولویت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار بگیرد.

استان قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته و دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

607/602

کد خبر: 656990

وب گردی

وب گردی