پهلوگیری کشتی شش هزار تنی قزاستان در بندر آستارا

کشتی شش هزار تنی قزاقستان برای نخستین بار دربندر خصوصی آستارا در غرب استان گیلان پهلو گرفت .

به گزارش ایسکانیوز، مدیرکل بنادر و دیانوردی استان گیلان روز دوشنبه در حاشیه پهلوگیری این کشتی در جمع خبرنگاران گفت: این کشتی از بندر آکتائو قزاقستان بارگیری کرده بود نخستین کشتی با وزنی بالغ بر چهار هزار تن کالاست که وارد بندر آستارا در استان گیلان شد.
حسین چراغی با اشاره به مبداء حرکت این کشتی از بندر آکتائو قزاقستان افزود: این کشتی با نامparin به طول 140 متر و حامل رول آهن و شمش به وزن چهار هزار و 300 تن در اسکله آستارا پهلو گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز تولیدی غرب و شمال غرب کشور به بندر آستارا نزدیک می باشد ، اضافه کرد: بهره برداری بهینه از فرصت های موجود در راستای توسعه بندر آستارا و رونق اقتصادی این منطقه با هدف تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی با اشاره به موقعیت ویژه اقتصادی آستارا و مزیت های نسبی این بندر در تبادلات تجاری گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به دلیل دسترسی به استان های اردبیل ، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از ظرفیت بالایی برای مبادلات تجاری برخوردار است.
چراغی خاطرنشان کرد: با اقدامات خوبی که در زمینه لایروبی در بندر آستارا انجام شده، محدودیتی برای ورود و خروج شناورها وجود ندارد و به یقین این بندر در آینده نه چندان دور تبدیل به یکی از بنادر مهم شمال کشور خواهد شد.
در سه ماه نخست امسال بالغ بر 26 هزار و 778 تن انواع کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شده و مجموع آمار تخلیه و بارگیری در این بندر از سال 1392 تاکنون بالغ بر 410 هزار تن انواع کالا می باشد.
بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل ، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.
این بندر چند منظوره برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و 500 تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل ، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.
این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.
این بندر در فضای 60 هکتاری احداث شده است و سال گذشته با پهلوگیری 105 فروند کشتی ، 197 هزار و 671 تن کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شد.

607/601

کد خبر: 657032

وب گردی

وب گردی