رویکرد فعلی اتحادیه اروپا غلط است

نخست وزیر چک درباره موج جدایی طلبی و ملی گرایی در اروپا بعد از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی شدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، بوهوسلاو سوبوتکا، نخست وزیر چک در گفتگو با روزنامه اتریشی "استاندارد" درباره مفهوم نتیجه همه پرسی انگلیس برای کشورش گفت: مرحله جدیدی از هماهنگی اروپایی آغاز می شود. اروپا همچنین برای چک بهترین تضمین پایداری و صلح است. اما اتحادیه اروپا باید شایستگی عمل بیشتری پیدا کرده و انعطاف پذیرتر و کم تر بروکراتیک باشد. من آرزو می کردم که انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند. در دنیای در مسیر جهانی سازی مراکز جدید نفوذ سیاسی و اقتصادی در دنیا تشکیل می شود.

وی افزود: اگر اروپا می خواهد اهمیت خود را حفظ کند نباید روند جدایی را آغاز کرده و خود را تضعیف کند. با این حال تصمیم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پایان دنیا و پایان اتحادیه اروپا نیست.

نخست وزیر چک در پاسخ به این پرسش که آیا اصلا برگزاری چنین همه پرسی در انگلیس درست بود گفت: من نمی خواهم در سیاست نخست وزیر انگلیس و همچنین در بحث های داخلی محافظه کاران انگلیس دخالت کنم. اما اگر این همه پرسی در درجه اول تلاشی بوده تا محافظه کاران را قبل از انتخابات پارلمانی متحد کند بنابراین هزینه ای که انگلیس برای آن پرداخت کرده است نسبتا بالا است.

وی همچنین درباره موجی از جدایی طلبی و ناسیونالیسم در اروپا بعد از همه پرسی انگلیس ابراز نگرانی شدید کرده و گفت: اما ما باید آماده باشیم با آن مقابله کنیم.

نخست وزیر چک در ادامه با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا تا به حال بر بحران های خود غلبه کرده گفت: شاید نمره بالایی برای عملکرد خود دریافت نکرده است اما نتیجه مهم است. البته خیلی تصمیم گیری ها بدون توجه به شرایط دیگر کشورها هم گرفته شده است. از این طریق نظرات عمومی از اتحادیه اروپا رویگردان شده است.

بعد از رای انگلیسی ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن وزیر امور خارجه چک نیز خواستار کناره گیری "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا شده است.

وی در این باره گفت: یونکر در حال حاضر مرد درستی برای این کار نیست.

وزیر خارجه چک این انتقاد را به یونکر وارد کرد که قبل از برگزاری همه پرسی انگلیس اقدامات کافی را انجام نداده و در مکان برای باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا تبلیغ نکرده است. من تصور می کردم که کمیسیون اروپایی توسط یک مردم محترم و قابل اعتماد هدایت می شود که می تواند در وضعیتی که ما در معرض از دست دادن یک پا و دست ( این اتحادیه) هستیم به انگلیس می رود و به آن ها می گوید ما می خواهیم شما در این اتحادیه باقی بمانید.

٣٠٣٣٠٠

کد خبر: 657036

وب گردی

وب گردی