طه هاشمی: طرح علم در محضر قرآن اجرا می‌شود/ جشنواره شیخ طبرسی دوسالانه است

سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این بازدید ابتدا از غرفه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و بعد از غرفه‌های جهاد دانشگاهی، خبرگزاری قرآنی (ایکنا)، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه پیام نور، تجلی قرآن در آیینه علوم، غرفه کتیبه‌های مهاجر، مجموعه خصوصی سید محمد خرازی، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و غرفه پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی دیدن کرد.

هاشمی در حاشیه این بازدید، گفت: قاعدتاً نمایشگاه قرآن هر سال بهتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید، رویکرد فراگیری نسبت به موضوعات قرآن و عترت داشته است. پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی یک مدیریت مستقل برای فعالیت‌های قرآن و عترت است که کانون‌های سراسر کشور را پوشش می‌دهد.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته با تعداد زیادی از آثار دانشجویان به‌ویژه در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی و خلق آثاری در زمینه جلوه دادن زیبایی‌های قرآن و مفاهیم دینی مواجه شدیم و همین اساسی شد برای این که به سوی پشتیبانی از این آثار حرکت کنیم؛ به این معنا که بازارچه‌هایی طراحی شود و این آثار به معرض فروش گذاشته شود و در عین حال دانشگاه هم از بودجه خود باید پشتیبانی و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: جشنواره بسیار مهمی که 11 آبان امسال قرار است برگزار شود، اولین جشنواره شیخ طبرسی است. بر اساس مصوبه شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه قرار شد از سال 61 به بعد همه آثاری را که در حوزه علوم قرآن و حدیث اعم از پایان‌نامه و مقاله از سوی کسانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده‌اند تولید شده به مسابقه گذاشته شود و بهترین آثار انتخاب شوند.

او خبر داد از سال 95 به بعد، این جشنواره به صورت هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. هاشمی ادامه داد: تمرکز ما بر روی آثاری است که در آن دو سال تولید شده‌اند. در حال حاضر نیز بسیاری از واحدهای دانشگاه تقاضای برگزاری این جشنواره را در استان خود دارند.

هاشمی گفت: به هر حال دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه‌هایی که به ویژه در حوزه راهبردی داشته توجه دانشجویان، کارکنان و استادان را به این موضوع معطوف کرده است. آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید همگان گذاشته شده عمدتاً آثاری هستند که در مسابقات اخیر همگانی شرکت داده شده‌اند و تعدادی از آثار برتر به این نمایشگاه آمده است. من فکر می‌کنم که ما بتوانیم بر اساس برنامه‌های شورای راهبردی و به عنوان برنامه‌های راهبردی دانشگاه در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت حمایت‌های جدی‌تری داشته باشیم و این جزو برنامه‌های ما است.

او به طرح جدید قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: استعدادهای زیادی در عرصه طرح جدید دانشگاه وجود دارند. کار بزرگی است که آغاز شده و طرحش نیز آماده شده است و تحت عنوان علم در محضر قرآن اجرا می‌شود. ما می‌توانیم رد پای بسیاری از علوم را در قرآن جستجو کنیم و همین بهانه‌ای است برای اینکه دانشجویان و متخصصان این رشته‌ها با مراجعه به قرآن و با استفاده و همکاری کسانی که قدرت تشخیص مفاهیم قرآن و درک آن‌ها را دارند بدون تردید افق‌های جدیدی در ارتباط با آن علوم باز کنند. علوم مختلفی از قبیل طب، نجوم، جغرافیا، گردشگری، معماری و در حوزه علوم انسانی نیز تقریباً همه رشته‌های علوم انسانی را ما به نحوی می‌توانیم رد پایشان را در قرآن پیدا کنیم. اتفاقاً این کار مهم فقط در دانشگاه می‌تواند پیگیری شود. به دلیل اینکه تخصص‌های این رشته‌ها فقط در دانشگاه‌ها است و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی امروز رشته‌های متعدد علوم قرآن و حدیث را در سراسر کشور دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در سطوح مختلف از کارشناسی تا دکتری در آن‌ها تحصیل کنند و یک جمعیت عظیم قرآنی وارد اجتماع شود.

او افزود: آثار عرضه شده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به صورت یک اطلس با چاپی بسیار شکیل از سوی سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه منتشر می‌شود.

20101

کد خبر: 657170

وب گردی

وب گردی