نظر کارشناسان درباره ارتقاء رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم(1)/تولید علم چگونه حاصل می شود؟

تازه ترین اطلاعات استخراج شده از پایگاه استنادی ESI نشان می دهد که تولید علم در ایران در حال افزایش است و در راس دانشگاه های برتر در تولید علم، دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد. اما این تولید علم چگونه حاصل می شود و چه نفعی می تواند برای کشور داشته باشد؟

به گزارش ایسکانیوز، طبق آخرین آمار منتشر شده در پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ESI) Essential Science Indicator، رتبه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین به روز رسانی آن پایگاه در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۳۹۵، با ۲۲ پله صعود به جایگاه ۱۶۵ رسیده است.

رتبه تولید علمی کشور ایران نیز با یک پله صعود به ۲۱ رسیده است و دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه ۱۶۵ در ESI در راس دانشگاه های ایران در تولید علم قرار گرفته و تعداد آخرین مقالات دانشگاه آزاد اسلامی ۳۱ هزار و ۹۹۰ مقاله گزارش شده است.

در گزارش های قبلی (منتهی به ماه فوریه ۲۰۱۶) جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه تامسون رویترز، ۱۸۷ و رتبه کشور ایران ۲۲ گزارش شده بود.

دانشگاه آزاد چگونه مسیر ارتقاء رتبه را طی کرد؟

احمد شمس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در رابطه با اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقا رتبه علمی خود به ایسکانیوز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بزرگ ملی و کم نظیر در توسعه علمی، پژوهشی، فناوری، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان کشور بوده و 304 واحد از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و طبق شاخص ها و معیارهای مصوب وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی که توسط خبرگان علم رتبه بندی تهیه و تدوین شده، واجد شرایط حضور در رتبه بندی (ISC) شده اند.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سومین دانشگاه جهان از نظر تعداد دانشجو است. این دانشگاه با دارا بودن پنج میلیون فارغ التحصیل در دوره های مختلف، 10 میلیون مترمربع فضای آموزشی مسقف، 70 هزار عضو هیأت علمی و مدرس تمام وقت و نیمه وقت به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شناخته می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، صرفه جویی ارزی برای کشور، بومی کردن نیروی تخصصی، پرورش نیروهای سرآمد، متخصص و علمی، تأسیس بیش از هزار خوابگاه دانشجویی، گسترش خدمات مشاوره دانشجویی با بیش از 250 مرکز مشاوره فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و اهتمام در فراهم کردن خدمات رفاهی برای دانشجویان را بیانگر جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه دانشگاهی کشور دانست.

شمس، ایجاد شهرک های فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد (طرح شفا) و فراهم نمودن امکانات لازم برای استفاده کلیه دانشگاهیان کشور از طرح سامانه آزمایشگاه های همکار دانشگاه آزاد اسلامی (ساها) را بعنوان طرح های ملی تسهیل کننده تبدیل علم به ثروت و از اهم برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای رتبه این دانشگاه در تولید علم در جهان دانست.

ارتقاء رتبه علمی ایران چه نفعی برای کشور دارد؟

پروین داد اندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت و گو با ایسکانیوز پیشرفت علمی حاصل شده در دانشگاه آزاد اسلامی را نتیجه تلاش های اعضای هیات علمی و راهبردها و سیاست‌هایی رئیس هیات امنا و ریاست دانشگاه دانست و گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته نتیجه و دست آورد‌های بسیار خوبی در زمینه تولید علم داشته است.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بار عظیمی از آموزش عالی کشور را به دوش می کشد، گفت: به همین خاطر دانشگاه آزاد باید در بخش پژوهش و پیشرفت های علمی نیز سهیم باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن نزدیک به 35 هزار عضو هیات علمی توانسته است که به عنوان یک بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی کشور نقش خوبی را ایفا کند

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی رسالت خود را یافته و براساس رسالتی که برای خود تعیین کرده است عمل می کند، گفت: تولید علم شروعی برای پیمودن راهی است که باید دانشگاه برای رسیدن به اهدافش طی کند.

داداندیش با بیان اینکه در آینده اخبار بهتری را از دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم شنید گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مطابق با سیاست های کلان کشور و بیانات مقام معظم رهبری برنامه های استراتژیک خود را طراحی می کند و برای اجرای آن قدم بر می دارد.

او با بیان اینکه مسئولان دانشگاه تنها سهی از تولید علم را بر دوش می کشند، گفت: بخش عمده تولید علم در دانشگاه به دست اساتید و دانشجویان رقم می خورد. اگر در راستای تحقق این اهداف روشن شده باشند، قطعا در آینده شاهد موفقیت بیش از پیش دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود.

به گفته داداندیش، کشور بعد از برجام خیزی برای توسعه برداشته است و این پیشرفت های علمی کمک می کند تا راه توسعه را کوتاه تر کند و سریع تر و با شتاب بیشتری به توسعه دست یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بیان کرد: کشورهایی چون مالزی این گونه در یک دوره کوتاه رشد کردند. اما ایران به واسطه رویارویی با مشکلات و موانع بسیار نتوانسته به اهداف توسعه دست یابد با وجود این خوشبختانه با رفع تحریم ها و تدابیر دولت تدبیر و امید و تشکیل مجلسی هماهنگ با دولت به نظر می رسد که توسعه و پیشرفت اسلامی در آینده محقق شود.

10104

کد خبر: 657214

وب گردی

وب گردی