یک فوق تخصص و متابولیسم:بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:بیماران دیابتی که چند بار در روز انسولین مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حسن گنجی‌زاده زواره با بیان این مطلب افزود: در صورتی که بیماران دیابتی که تحت کنترل با رژیم غذایی یا تحت درمان با داروهای خوراکی کاهنده قند خون با نظر پزشک هستند می‌توانند روزه بگیرند.

او ادامه داد: همچنین دیابتی‌هایی که دارای قند خون نسبتاً مطلوب با وضعیت ثابت (افرادی که نوسانات شدید قند خون نداشته باشند)، چاق و یا دارای وزن طبیعی هستند، افرادی که در سه ماه اخیر دچار افت مکرر و یا افزایش شدید قند خون نشده و مراجعه منظم به پزشک معالج داشته و عوارض مزمن پیشرفته دیابت نداشته باشند می‌توانند روزه بگیرند.

این فوق تخصص غدد تاکید کرد: اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع یک و افرادی که مبتلا به نوع 2 بوده و چند بار در روز انسولین تزریق می‌کنند نمی‌توانند روزه بگیرند.

گنجی‌زاده زواره افزود: افرادی که دیابت نوع دو کنترل نشده هستند و سابقه بستری شدن در بیمارستان در سه ماه گذشته به علت افت شدید یا افزایش شدید قند خون دارند و یا بیمارانی که دچار افت قند(گرسنگی، ضعف، سرگیجه و...)هستند نباید روزه بگیرند.

او تأکید کرد: افرادی که دارای سابقه مداوم از دیابت کنترل نشده، سابقه(DKA) و کمای هایپراسمولار در سه ماه اخیر دارند، بیماران دیالیزی، سالمندان دیابتی و یا افرادی که مبتلا به بیماری های حاد و عوارض پیشرفته دیابت هستند نباید روزه بگیرند.‌
20106

کد خبر: 657226

وب گردی

وب گردی