آیت الله آملی لاریجانی: چه توقعی از قاضی داریم که در ماه باید 150 تا 200  پرونده را رسیدگی کند؟

رئیس قوه قضائیه : دستگاه قضا با مبارزه با اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر، سارقان مسلح و متجاوزان به نوامیس مردم در امنیت کشور سهیم است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه گفت: 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی کشور رسیدگی شده است.

او با اشاره به گزارش عملکرد سالانه این قوه افزود: بیش از 11 میلیون پرونده در محاکم دادگستری و بیش از 3 میلیون پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شده است و این حجم گسترده خدمات در دستگاه قضایی کشور حاکی از تلاش کارکنانی است که بار این خدمات را بر دوش کشیده اند و به دلیل کثرت این خدمات ممکن است این فعالیت ها را نبینیم.

رئیس دستگا قضا گفت: مدیران ستادی که در ستادها فعالیت می کنند با ارائه خدمات متنوع، علاوه بر خدماتی است که سازمان های تابعه از جمله سازمان ثبت، بازرسی کل کشور، پزشکی قانونی و زندان ها در این راستا به انجام می رسانند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه گاهی نسبت به این زحمات شبانه روزی بی توجهی می شود که باید این زحمات را قدر دانست افزود: اعتماد مردم نیز در امنیت کشور دخیل است و در سخنان رییس جمهوری نیز به این امر اشاره شد که قوه قضائیه نقش مهم و قابل توجهی در امنیت کشور ایفا می کند.

او گفت: اگر قضات شجاع حضور نداشتند در دادسراها و دادگاه ها امنیت برقرار نبود و قوه قضائیه با مبارزه با اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر، سارقان مسلح و متجاوزان به نوامیس مردم در امنیت کشور سهمیندکه باید قدر آن را دانست.

رییس قوه قضاییه با تشکر از همه کسانی که با مفسدان اقتصادی برخورد می کنند گفت: کسانی که با مفسدان اقتصادی برخورد کردند در حل پاره ای از معضلات بانکی تدبیر به خرج دادند در حالیکه اگر این تدبیر نمی بود تبدیل به یک معضل اجتماعی بزرگ می شد.

تلاش سازمان بازرسی برای مقابله با مانع تراشی دستگاه های اجرایی

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نقش این قوه، یک سویه نیست، گفت : طرف دیگر اطمینان بخشی به سرمایه گذارانی است که می خواهند به نحو صحیحی در کشور سرمایه گذاری و کار کنند .

آیت الله آملی لاریجانی افزود : بنا نبود که با بگیر و ببند ابتدایی که سخت ترین کار است یکباره یک مشکل اجتماعی درست و میزان زیادی از پرونده ها را در قوه قضائیه انباشته کنیم.

او با بیان اینکه تدبیر صورت گرفته ، تدبیر معقولی بود ، گفت: همینطور در بحث اطمینان بخشی در اقتصاد ، رئیس جمهور و رئیس مجلس تاکید کردند که البته حرف درستی است و بنده نیز کرارا در جلسه مسئولان عالی قضائی تاکید کردم که نقش قوه قضائیه، یکسویه نیست و برخورد با مفاسد اقتصادی یک وجه قضیه است.

رئیس قوه قضائیه افزود: طرف دیگر، اطمینان بخشی به سرمایه گذارانی است که می خواهند به نحو صحیحی در کشور سرمایه گذاری و کار کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت:‌ قوه قضائیه باید چتر حمایتی خود را برای آنان نیز داشته باشد تا بتوانند در سایه حمایت قوه قضائیه فعالیت اقتصادی کنند و اثر ‌آن در بحث اشتغال و رونق اقتصادی روشن است.

او با اشاره به نقش موثر قوه قضائیه در این موضوع افزود:‌ در حال حاضر نیز این نقش کاملاً مشهود است و بازرسی کل کشور در بسیاری از موارد جلوی مانع تراشی های دستگاه اجرایی را گرفته است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد : ان شاءالله ریاست سازمان بازرسی گزارش می دهد که در موارد متعددی جلوی مانع تراشی های دستگاه های اجرایی گرفته شده است .

آیت الله آملی لاریجانی افزود: تاکید دارم که هم خود قوه قضائیه و هم سایر قوا به مجموعه عظیم خدماتی که در دستگاه قضایی در حال انجام است توجه داشته باشند و ما نباید از این موضوع غفلت کنیم و خود را به تغافل نزنیم تا ارزش کار این عزیزان که شبانه روز در تلاشند کم جلوه شود.

آراء قضایی وحی مُنزل نیست

رئیس قوه قضائیه گفت: آراء قضایی وحی مُنزل نیست و ممکن است اشتباهاتی داشته باشد.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: در ارزیابی های قوه قضائیه، برخی انتقاداتی را به این دستگاه وارد می دانند که بنده به عنوان رئیس قوه و همین طور قضاتی که در این مجموعه خدمت می کنند اعتراف و اذعان داریم که در دستگاه قضا کاستی هایی وجود دارد.

او گفت: بسیاری از این کاستی ها به ما تحمیل می شود، برخی قصور دستگاه قضاست و برخی دیگر از کاستی ها نیز تقصیراتی است که بروز می کند و البته ما در دستگاه قضا با جدیت با چنین تقصیراتی برخورد می کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما از نقدهای سازنده استقبال می کنیم، افزود: عقل چنین اقتضاء می کند که نقادی منصفانه و سازنده باشد، ما نقد به دستگاه قضا را اشکال نمی دانیم بلکه آن را راه سازنده ای می دانیم برای کاهش کاستی ها.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در نقد دستگاه قضا، قضات، مسئولان بیرون مجموعه قوه قضائیه، حقوقدانان، استادان دانشگاه ها و مسئولان نهادهای مختلف می توانند ورود کنند و ما می دانیم که همه اینها علاقه مند به پیراستگی دستگاه قضا از نقایص هستند.

او با اشاره به اینکه آراء قضایی وحی مُنزل نیست، افزود: ممکن است اشتباهاتی در صدور رأی صورت بگیرد اما عقل و تواضع اقتضاء می کند دستگاه قضا به نقدهای سازنده توجه داشته باشد، البته تا به حال نیز همین طور بوده و بر خلاف برخی ادعاها، از نقدهای سازنده استقبال می کنیم ولی نسبت دادن نقد به چیزهای دیگر نکته دیگریست.

رئیس قوه قضائیه گفت: نکته مهم در ارزیابی قوه قضائیه توجه به محدودیت هاست مثلاً بحث اطاله دادرسی بارها و بارها مطرح می شود و یکی از مهمترین علت های آن کمبود نیروی انسانی است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: وقتی در یک شعبه بازپرسی یا دادگاه های عمومی، انقلاب و تجدیدنظر مثلاً در یک شعبه 150 یا 200 پرونده در ماه ورودی داریم چه انتظاری وجود دارد که رسیدگی ها تسریع شود؟

او گفت: وقتی ورودی پرونده ها به دیوان عدالت اداری زیاد می شود و نیرو هم جذب نمی کنیم، چه انتظاری داریم رسیدگی به پرونده ها با سرعت انجام شود؟

رئیس قوه قضائیه افزود: همه مسئولان می گویند از قوه قضائیه حمایت می کنیم و امروز دو رئیس فرهیخته قوای دیگر گفتند موظفیم به قوه قضائیه از جهت نقش مؤثری که در امور اجرایی و پیشرفت کشور دارد حمایت کنیم، ولی عملاً این حمایت ها واقع نشده و یا کم بوده است.

با محدودیت بسیار فزاینده در نیروی انسانی مواجهیم

رئیس قوه قضائیه گفت : ما چه توقعی از قاضی داریم که در ماه باید 150 تا 200 پرونده را رسیدگی کند ؟

آیت الله آملی لاریجانی افزود: این قاضی همین که از حیث اطاله دادرسی کارش طول نکشد و همینکه رایش متقن باشد، ما مجال برای فکر کردن کافی داده ایم .

او گفت: در برخی از بازدیدها و ملاقات های حضوری اخیری که مسئولان قوه قضائیه در استان تهران داشتند در یکی از مجتمع های خانواده گفتند ما هر یک ربع، یک وقت برای رسیدگی به یک پرونده می دهیم .

آیت الله آملی لاریجانی افزود : ما برای اینکه طلاق توافقی را کم کنیم و یا پرونده های طلاق را به نحو منصفانه ختم کنیم و مختومه شوند آیا یک ربع کافی است ؟ و در یک ربع می شود به طرفین دعوا نصیحت کرد ؟ توجیه کرد ؟ و یا آنها را آرام کرد و مسیر معقول صلح و سازش نشان داد ؟

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد‌: هرکاری یک روشی دارد و با یک ربع نمی شود این کارها را انجام داد .

او گفت : ما با یک محدودیت بسیار فزاینده در زمینه کمبود نیروی انسانی و کمبود اعتبارات و بودجه مواجهیم و این محدودیت را باید در مقام اجرا ببینیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : از همین جا از برخی ارزیابی ها نسنجیده می خواهم گلایه کنم که در شبهای لیالی قدر که شب حق و صدق است حرف هایی در ایام قوه قضائیه زده می شود در حالیکه این همه خدمات عظیم دستگاه قضایی و تلاش هایشان برای امنیت کشور و سازمان یافتن امور اقتصادی جای تشکر دارد که به جای تشکر در هفته قوه قضائیه گاهی با استدلال های سخیف علیه قوه قضائیه سخن گفته می شود.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد‌: متاسفم در عین اینکه ما باید از نقد سازنده استقبال کنیم اما این گونه نیست که هر کسی از راه می رسد با هر سخن بی حساب و کتابی و بدون توجه به محدودیت ها سخن می گوید.

او گفت : یکی گفته است که چرا پرونده ای در قوه قضائیه 10 ، 12 سال طول می کشد ، البته میزان متوسط رسیدگی به پرونده ها اینگونه نیست اما پرونده هایی وجود دارد که بیش از 10 ، 12 سال و حتی 20 سال طول می کشد .

آیت الله آملی لاریجانی افزود : مثلا این افراد توجه کرده اند که اگر قاتلی در یک پرونده ای فراری باشد، چگونه باید این پرونده را مختومه کنیم و یا اگر پرونده مهریه ای وجود دارد که تقسیط شده است و این باید دائما اقساط خود را بپردازد چگونه باید آن را مختومه کرد ؟‌

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد‌: این افراد حتی توجه فنی نیز به این مسائل ندارند که برخی از پرونده ها را نمی شود فعلا مختومه کرد و در دست اجرا هستند.

او با بیان اینکه گاهی توقعات ناصحیح و استدلالات نیز سخیف است، گفت : آقایی استدلال کرده است که من در دفترکارم بودم که شخصی آمده و به من گفته است من هیچ توقعی ندارم مگر اینکه شما بگویید در دادگستری عادلانه به پرونده من رسیدگی کنند و این فرد استدلال می کند که چرا باید اینگونه باشد که تن مردم بلرزد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : شما واقعا استدلال را می بینید که به چه صورت است ؟ یک کسی توقع دارد که دادگاه عادلانه رسیدگی کند و بعد استدلال می کند که چرا کاری می کنید که تن مردم بلرزد ؟

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد‌: من برای این جور ارزیابی ها و ارزیابی های بی حساب و کتاب خیلی متاسفم .

او گفت : ما گاهی نقش خودمان را اشتباه می کنیم ، کسانی که الحمدالله از مواهب انقلاب به اندازه کافی بهره مند بوده اند اکنون نقش اپوزسیون پیدا کرده اند .

آملی لاریجانی افزود : تمام محسنات و پیشرفت های انقلاب را زیر سئوال می برند و امیدهای مردم را می خواهند ناامید کنند، چرا ؟ بدون اینکه توجه کنند کاستی ها وجود دارد .

دستگاه قضایی بنای سازش با تخلف ندارد

آیت الله صادق آملی لاریجانی با انتقاد از برخی از افراد که بعد از 37 سال لب به انتقاد باز کرده اند، افزود: این افراد خود زمانی در این کشور مسئول بودند و الان اپوزیسیون شده اند که این موضوع عجیبی است.

او با بیان اینکه اشرافی‌گری را برخی از این افراد خود اشاعه داده اند، گفت: گویا این افراد یادشان رفته است که باعث اشاعه اشرافی‌‌گری در کشور خودشان هستند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود‌:‌ این افراد باید به خود، آقازاده‌ها و سرمایه داران مفسدی که با آنها ارتباط دارند نگاه کنند و بعد متوجه می شوند مشکل از کجاست.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: من نمی خواهم دفاع کنم؛ اشکالات، تخلفات و کمبودهایی در قوه قضائیه وجود دارد ولی باید بیندیشیم که در زمین کار می کنیم و یا در آسمان؟

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما باید ببینیم با تمام محدودیتها و کمبودها آیا قوه قضائیه در مسیر تکاملی سیر می کند یا خیر؟ آیا با متخلفین برخورد می کند یا آنها را تشویق می کند؟ آیا با قاضی متخلف و رشوه‌گیر می سازد یا برخورد می کند؟

اوبا اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 50 هزار انفصال از خدمت کرده‌ایم، گفت: دستگاه قضا بنای سازش با تخلف را ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد:‌ دستگاه قضاء‌ در استخدام کارمند معمولی دستش بسته است در استخدام قاضی در حد محدود می تواند انجام دهد با این بستر چه انتظاری می شود از قوه قضائیه داشت؟ از رئیس جمهور و رئیس مجلس می خواهم که به این مساله توجه کنند.

او تاکید کرد:‌ اگر قوه قضائیه مقتدر باشد به نفع همه است که متاسفانه گاهی در دولت و مجلس به آن توجه نمی شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: امام خمینی (ره) نظامی را رهبری کردند که علی رغم تمام دشمنی ها در دنیا به پیروزی رسید و حکومتی تشکیل دادند که شبیه هیچ یک از حکومتهای دنیا به لحاظ ساختار سیاسی و مبانی نبود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت:‌ در دنیا ادعای تشکیل کشور اسلامی وجود داشت ولی رهبری الهی آن را هدایت نمی کرد.

رئیس دستگاه قضاء‌ گفت: ‌روش و منش امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و ساختار سیاسی جمهوری اسلامی، الگو است.

او با بیان اینکه کاستی هایی نیز وجود دارد، گفت: در حالی که از زمان تکون این نظام سیاسی بی بدیل، تمام دشمنی ها متوجه این نظام شد تحریم های سخت و هشت سال جنگ تحمیلی و جنگهای نیابتی باعث شد بهترین سرمایه های این کشور از بین برود با چنین وضعیتی آیا جمهوری اسلامی رو به جلو نبوده است؟

رئیس دستگاه قضاء‌ افزود : کاستی ها و اشکالاتی وجود دارد و کسی نیز منکر آن نیست ولی نحوه ارزیابی مهم است.

قوای کشور باید با یکدیگر کار کنند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوای کشور باید با یکدیگر کار کنند، گفت: قصد و عزم جدی قوه قضائیه نیز در این راستاست اما باید این کمک متقابل باشد چرا که فرصت ها و وقت های دستگاه قضایی نباید به علت کمبود قاضی و نیرو ضایع شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی افزود: ما برخی از تعرفه هایی را که واقعاً افزایش آن چندان فشاری بر مراجعان نمی آورد تعدیل کردیم اما می بینیم که نماینده دولت با همین ها نیز در کمیسیون تلفیق مجلس مخالفت می کرد که نباید اینطور باشد.

او با بیان اینکه باید قوای کشور با یکدیگر کار کنند، گفت: قصد و عزم جدی قوه قضائیه نیز همین است چرا که دولت امروز بار کل دستگاه اجرایی را می کشد و بار اجرائیات کشور بر عهده دولت است.

رئیس قوه قضائیه افزود: قوای دیگر باید دولت را در این راه کمک کنند، عزم قطعی ما نیز همین است و هر کمکی از قوه قضائیه برآید انجام خواهیم داد منتها باید این کمک متقابل باشد چرا که فرصت ها و وقت های دستگاه قضایی نباید به علت کمبود قاضی و نیرو ضایع شود.

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از نبود اجازه استخدام در قوه قضائیه و کمبود نیرو در این بخش گفت: چقدر از نیروی مدیران دستگاه ها از بالا تا پایین باید مصروف اجازه استخدام چند نفر و یا تحقق بودجه قوه قضائیه شود؟

او افزود: کارهای مرکز فناوری اطلاعات قوه قضائیه جزء امور تملک دارایی نیست چرا که بحث نگه داشتن سرورها در کل کشور و سرور مرکزی و اتصال شعب دادگاه ها و دادسراها به سیستم سامانه مدیریت پرونده های قضایی کاری روزمره و اجرایی دستگاه قضایی است لذا نباید بودجه آن را به حساب تملک دارایی بگذارید.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر ساختمانی از قوه قضائیه بودجه نداشت آن را تعطیل می کنند البته گرچه در آنجا نیز خیلی هزینه ها هدر می رود اما شما نمی توانید سامانه فناوری اطلاعات قوه قضائیه را تعطیل کنید.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: توقع این است که در فضایی که محدودیت های اساسی در ناحیه جذب نیروی انسانی و اعتبارات بودجه ای وجود دارد، ارزیابی ها معقول و منطقی و در این چارچوب باشد اما متأسفانه سخنان غیرصحیح و استنباط های سخیفی گفته می شود.

او گفت: نباید به کار قوه قضائیه به عنوان شغل و احتساب درآمد و امثال آن نگاه کنیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: اگر واقعاً یک قاضی این طور فکر کند که اگر من وکیل می شدم میزان درآمدی دیگری داشتم لذا این فرد به درد قضاوت نمی خورد.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: درست است که ما وظیفه و مسئولیت شرعی برای تأمین درآمد قضات را به عهده داریم اما وظیفه قاضی کار جهادی و خداپسندانه است.

کار ما در دستگاه قضا قابل ارزیابی دنیوی نیست

آیت الله صادق آملی لاریجانی افزود: بنده از همه قضات و مدیران قوه قضائیه می خواهم که با وجود همه مشکلاتی که در کار دارند با وجهه خدمت به خلق به کارشان توجه کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: کار ما در دستگاه قضا قابل ارزیابی دنیوی نیست چرا که کاری که قاضی انجام می دهد گاهی بسیار سنگین تر از کار وکیل است اما درآمدی به مراتب کمتر دارد.

او افزود: برخی از مراجع تقلید که 70 الی 80 سال عمر می کنند تمام عمرشان وقف مردم است و من مراجع زیادی را می شناسم ،‌ خدا رحمت کند والدمان را که تمام عمرش وقف مردم بود و هرگز نمی گفت چند ساعت کار کردم و چقدر باید معادل آن پول بگیرم .

َآیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: این شهدایی که در راه دین به شهادت رسیدند و بهره ای از دنیا نبرده اند حیات واقعی از آن آنهاست و ما نیز باید به کار خودمان به عنوان عبادت نگاه کنیم .

او خطاب به قضات افزود: نباید اجازه بدهیم غفلت به سراغمان بیاید و نباید نگاهمان مادی باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی آیات و روایات اهل بیت(ع) در باب خدمت به مردم گفت: خدمت به مردم آنقدر ارزشمند است که خداوند به هر قدمی حسنه و ثواب می دهد و بنده هم در اینجا به برخی از این روایات تبرک می جویم که اشاره دارد"خداوند بندگانی روی زمین دارد که برای حوائج مردم تلاش می کنند و در روز قیامت در امن و امان هستند، هر کس به نحوی سروری به خلق خدا برساند خداوند قلب او را در قیامت خوشحال می کند"

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اینکه انسان در قیامت در امان و امنیت باشد اتفاق کوچکی نیست ،‌آنجا که پای اولیای الهی نیز می لرزد خدا امنیت را به انسان می دهد و اگر شما قضات محترم نیز بر اساس قانون و شرع کار کنید بسیاری از مشکلات مردم حل می شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به یکی دیگر از روایات امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: "اگر مومنی در حل مشکل مومنان دیگر حرکت کند خداوند به هر قدمش حسنه می دهد" و شما قضات محترم مصداق این روایت هستید ،‌ هر روز که از خانه بیرون می آیید از خدا بخواهید در حل مشکل خلق به شما کمک کند.

105105

کد خبر: 657309

وب گردی

وب گردی