مهدی تقوی: افزایش شفافیت و اطلاع رسانی با رتبه بندی اعتباری

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اعلام آمادگی سازمان بورس و اوراق بهادار برای صدور مجوز موسسات رتبه بندی اعتباری را همزمان با ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور مهم و مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از سایت رسمی سازمان بورس، مهدی تقوی گفت:هدف و کارکرد موسسات رتبه بندی اعتباری را ارائه رهنمودهای لازم به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در خصوص توانایی موسسات در ایفای به موقع تعهدات دانست و گفت: ارزیابی ریسک برای این سرمایه گذاران بسیار حیاتی است.

تقوی مـوسسات Standard and Poor’s ، Moody’s و Fitch را از اصلی‌ترین موسسات حرفه‌ای ارزیابی کننده نام برد و افزود: البته موسسات دیگری نیز در آمریکا و سایر نقاط جهان در این زمینه فعالیت می کنند اما اعتبار و جایگاهی در حد و اندازه اینها ندارند.

وی ناشران دولتی و شرکتی، سرمایه‌گذاران نهادی، سپرده‌گذاران، اعتبار دهندگان، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و دیگر واسطه‌های مالی را از جمله مصرف کنندگان خدمات موسسات رتبه بندی اعتباری معرفی کرد و گفت: امکان مقایسه در سطح بین‌المللی ، کاهش وابستگی به بانک‌ها، افزایش شفافیت و اطلاع رسانی و متنوع‌سازی منابع سرمایه‌گذاری از جمله مزیت های رتبه بندی است .

تقوی سپس با بیان اینکه موسسات رتبه بندی اعتباری، بیش از پیش بازار سرمایه کشور را با استانداردهای بازار سرمایه در دنیا مرتبط می کنند، افزود: صدور مجوز برای آغاز به کار این موسسات در کشور اگرچه دیرهنگام اما مثبت و مهم ارزیابی می شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: موسسات رتبه بندی اعتباری می توانند ریسک اعتباری نسبی را به طور مستقل اندازه گیری و در نتیجه کارآیی بازار را افزایش و هزینه وام دهندگان و گیرندگان را کاهش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رتبه بندی همچنین با فضای شفافی که ایجاد خواهد کرد درجه اطمینان سرمایه گذاران را بالا می برد؛ چرا که هرچه شفافیت اطلاعات بنگاه های اقتصادی افزایش و درجه ریسک پذیری کاهش یابد، تامین مالی آنها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

تقوی، فعالیت موسسات رتبه بندی را در دنیا رو به گسترش دانست و افزود: این مؤسسات به علت استفاده از نیروهای خبره مالی از مزیت نسبی در زمینه ایجاد مدل‌های رتبه‌بندی برخوردارند. از طرفی افزایش رقابت در بازارهای پولی و مالی جهان، موجب پویایی هرچه بیشتر این مؤسسات شده است.

گفتنی است: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی از آغاز فرایند صدور مجوز موسسات رتبه بندی خبر داد.

افراد حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی که تمایل دارند در ایران موسسه رتبه بندی ثبت کنند، می توانند با حداقل سرمایه پنج میلیارد تومان و احراز شرایط لازم، از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به کسب مجوز فعالیت اقدام کنند.

607/602

کد خبر: 657412

وب گردی

وب گردی