افزایش درآمد سهامداران با انتشار اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن از مزایای بهره گیری اوراق رهنی در بازار سرمایه را افزایش ثروت سهامداران عنوان کرد و گفت: انتشار این گونه اوراق سبب افزایش ارزش افزوده سهامداران می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سیدمحسن فاضلیان با بیان این که وجوه حاصله به ‌طور عمده صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با خالص ارزش فعلی مثبت می‌شود، افزود: بهبود ساختار ترازنامه مالی، تسهیل در تامین مالی بخش مسکن، اصلاح ساختارهای مالی بنگاه های دارای وام های رهنی به ویژه بانک ها و شرکت های لیزینگ، توسعه ابزارهای جدید در بازار سرمایه و همچنین عمق بخشی به این بازار از جمله مزیت های این اوراق رهنی خواهد بود .
فاضلیان ساختار این اوراق را بسیار ساده دانست و گفت: به لحاظ شکلی، قیمت اسمی هر فقره اوراق بهادار رهنی یک میلیون ریال است که با نرخ سود 18.5 درصد تعیین شده و سود این اوراق هر سه ماه یکبار از تاریخ انتشار آن پرداخت می‌شود.
مدیر عامل تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: ارکان این اوراق به ترتیب شامل بانک مسکن به عنوان بانی و ضامن این اوراق، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان متعهد پذیره نویسی و بازارگردان، شرکت کارگزاری بانک مسکن به عنوان عامل فروش و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت سود این اوراق هستند.
وی سپس به فرآیند انتشار اوراق رهنی اشاره کرد و گفت: در این فرآیند پس از اینکه خریداران دارایی‌های حقیقی از موسسات مالی تسهیلات دریافت کردند، موسسات مالی تسهیلات رهنی را به ناشر(SPV) می‌فروشند و ناشر وجوه لازم برای خرید تسهیلات رهنی را از محل انتشار اوراق رهنی تامین می‌کند.
به گزارش ایرنا، به تازگی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز انتشار مبلغ سه هزار میلیارد ریال اوراق رهنی را به عنوان جدیدترین ابزار تامین مالی در بازار سرمایه صادر کرد.
بر مبنای تعریف سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق رهنی، اوراق بهاداری است که ناشر به منظور خرید مطالبات رهنی منتشر می کند. اوراق رهنی، اوراق بهاداری است که به منظور خرید مطالبات رهنی توسط ناشر منتشر می ‌شود. مطالبات رهنی شامل مطالبات مدت‌دار اشخاص حقوقی ناشی از قراردادهای مبادله‌ای از قبیل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله (به استثنای سلف) است که دارای وثیقه رهنی است؛ این اوراق در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس قابل معامله هستند.
از جمله مزایای انتشار این اوراق می توان به تحرک بخشی به اقتصاد در حوزه مسکن، بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک، افزایش سودآوری، بهبود نسبت‌های مالی، خارج کردن دارایی‌های بانک ها از ترازنامه و بهبود ترکیب دارایی‌ها اشاره کرد.

601/401

کد خبر: 657472

وب گردی

وب گردی