امروز به ماسال سفر کنید/ کاش بگوییم "اینجا بهشت است"

تا فرای ابرها بالا می روی و از آن بالا تمام رنگ های خدا را یک جا در طبیعت بکر ماسال می بینی...

ناهید سمیعی: کارتون کوه های آلپ را به خاطر دارید؟ ماسال حتی از کوه های آلپ هایدی هم بهتر است!

دیلمان، زیباترین ییلاق شرق گیلان/ اینجا را خدا نقاشی کرده است

گاهی نمی توان هنگام تماشای زیبایی اش مرز بین خیال و حقیقت را تشخیص داد. مکانی که کمتر شناخته شده و دردل کوه های گیلان خود را پنهان کرده است.

توصیه می کنیم اگر به فکر سفری خیال انگیز هستید ماسال را جزو گزینه های اول لیست سفر خود قرار دهید. اگر از تالش 60 کیلومتر به شرق طی کنید به ماسال می رسید البته از رشت هم می توانید صومعه سرا را 55کیلومتر به غرب پیش بروید و ماسال را ببینید. ماسال از ییلاق های بسیاری تشکیل شده که مردم آنجا مرز بین هر ییلاق را روستا می خوانند اتفاقا اسم این روستاها را هم ییلاق ها تعیین می کنند. هنگامی که جاده کوهستانی دو طرفه ای را با پیچ های تند و خطرناک طی می کنید تابلوهای را خواهید دید که نوشته به سمت ییلاق و اینجاست که باید مراقب قلب خود باشید تا از دیدن بی نظیرترین مناظر زندگی تان از هیجان نایستد.

احتمالا بعد از طی کردن جاده و رسیدن به ماسال به دنبال مکانی برای استراحت می گردید. میتوانید همان ابتدای جاده که اقامت‌گاه های تمیزتر و مقرون به سرفه ای دارد سکنی کنید ولی این موضوع را به خاطر داشته باشید که برای دیدن مناظر بکر بالا مجبور می شوید سوار ماشین شوید.

کلبه های اقامتی ماسال خیلی مجلل نیستند ولی می تواند برایتان کلی نوستالژی زنده کند و یا تجربه یک زندگی روستایی را به شما بدهد.

قیمت برخی از اقامتگاه های ماسال

چند مسئول اقامتگاه ماسال در گفت و گو با ایسکانیوز نرخ قیمت کلبه ها و سوئیت های خود را به شرح ذیل اعلام کردند:

نام استراحتگاه

نام مدیر مسئول

امکانات

هزینه یک شب اقامت

توضیحات

مجموعه توریستی گاه خانی

مهدی عاشوری

کلبه چوبی و اتاق -سرویس کامل-موتور برق -بخاری - رختخواب

100 هزار تومان

در 24 کیلیومتری از مرکز شهر واقع شده است – تخت خواب ندارد

استراحتگاه اولسه بلنگاه

شهرام احمدی

سویت با سرویس کامل + حمام

150 هزار تومان

در 26 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است-قیمت هر شب اقامت در ایام تعطیلات و نوروز 200 الی 250 تومان است

کلبه کوهساری

شهریار کوهساری

کلبه چوبی- موتوربرق-رختخواب-بخاری هیزمی

74 هزار تومان

قیمت هر شب اقامت در ایام تعطیلات و نوروز 200 هزار تومان به بالا است

نکاتی که پیش از سفر به ماسال باید بدانید

_ شب های ماسال سرد است، فراموش نکنید لباس گرم و کیسه خواب ببرید در ضمن هوای این منقطه مه آلود است و فقط صبح‌ها هوا صاف است و می توانید مناظر را ببینید،پس لطفا سحر خیز باشید.

_ با خودتان چراغ قوه و هدلامپ ببرید،این روستا شب ها برق ندارد. کلبه‌ها با ژنراتور روشن می‌شوند که معمولا ساعت 24 آن ها را هم خاموش می کنند.

_ اهالی می گویند که بهترین فصل ماسال برای خانواده ها اردیبهشت و خرداد و برای دوستداران طبیعت آذر ماه است.

برای صبحانه خوردن سحر خیز باشید و کمی پیاده روی کنید تا به مناطق دنج بالاتر برسید البته توصیه ما این است که صبحانه محلی ماسال را به هیج وجه از دست ندهید. اگر برای بالا رفتن وسیله نبردید باید بدانید که برای پایین رفتن به سختی وسیله ای پیدا می کنید که شما را تا اقامتگاه تان برساند البته اصلا نگران نباشید چون مردم ماسال مهمان نوازند و حتی اگر مقصد شما با آنها یکی نباشد شما را می رسانند.

دیدن محل دفن «میرزا کوچک خان» خالی از لطف نیست

اولسه بلنگاه منطقه‌ای در ارتفاعات ماسال در مسیر راه خلخال که وجه تسمیه نامش از دو بخش اولساوبلنگاه تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می روید. گفتنی است این منطقه دارای مراتع بسیار بوده و خانه های موجود در آن اکثرا از چوب ساخته شده و همان طور که از اسم این محل پیداست در زمستان تعداد کمتری از ساکنان منطقه در ییلاق می مانند اتفاقا این منطقه زیبا و محل دفن یکی از بزرگان ایران زمین است.

داستان از این قرار است که میرزا کوچک خان همراه یار وفادارش گائوک آلمانی معروف به هوشنگ به طرف کوه های خلخال حرکت کردند ولی دچار بوران و توفان شدند و زیر فشار سرما و برف از پادر آمدند این ییلاق در فاصله 30 کیلو متری ماسال قرار دارد وقتی به یکی از کلبه های چوبی این ییلاق می روید کمی خودتان را گرم کنید دری چوبی در انتهای کلبه می بینید که وقتی آن را باز می کنید جنگل در ارتفاع کم اما به گسترده شرق تا غرب برای تان تابلوی نقاشی زنده ای را ترسیم می کند.

امامزاده "شالما" ماسال تالش

بقعه متبرکه مهرعلی و رضاعلی (ع) ماسال این دو امام زاده به اعتقاد اهالی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که مرقد آنان در روستای شالمای ماسال واقع شده است.

ماسال شناسی

_ موقعیت جغرافیایی

شهرستان ماسال با مساحت 622 کیلومتر مربع و ارتفاع 84 متر بالاتر از سطح دریا ، دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار محسوب می شود . ماسال از شمال به رضوانشهر ، از غرب و جنوب غربی به خلخال ، از شرق به فومن و صومعه سرا محدود می شود. این شهر با مرکز استان 45 کیلومتر ، با شهرستان تالش 60 کیلومتر و با شهرستان صومعه سرا 24 کیلومتر فاصله دارد. شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع ، که این رودخانه از قله مرتفع شاه معلم سرچشمه می گیرد پس از طی 40 کیلومتر از داخل شهر ماسال عبور می کند .

گفتنی است شهر بازار جمعه نیز در کنار رودخانه مرغک شاندرمن واقع شده است ، این رودخانه نیز از داخل شهر بازارجمعه یعنی مرکز شهر شاندرمن عبور می کند . این شهرستان دارای محدوده های کوهپایه ای ، جنگلی و مرتعی است. آب و هوای آن در ناحیه جلگه ای ، مرطوب و در ناحیه کوهستانی ، نیمه مرطوب کوهستانی است.

_ ییلاقات

تَلارگاه، اولسه بلنگا، خریدول، سواَچاله،‌ایسپی دشت، خانه بند، نَمنَه پشت، اَلالَه پشته (محل شهادت میرزا کوچک جنگلی «مشهد میرزا»)، گَوَر و ماماچَرَه در ماسال و ییلاقات سیفی (محل جنگ های نیروهای میرزا کوچک با دشمنان)، اَلَنزه، بابواَچال، هژدانسر، نوزدانسَر، وییَرگاه، خشکه دریا، دشته، اوره بند و تنگه بند در شاندرمن.

_ آبشارها و چشمه ها

آبشارهای رامینه، تولی نسا، ویوزَه دره، خون و آبشارهای رودخانه چسلی در ماسال و آبشارهای وزن، جیره وزن، شَتَه میل، واشیار و دیوَه وندَه در شاندرمن. چشمه های پرآب شهرستان از جمله سیاخونی، میری لار، خریدول،‌ تلارگاه،‌ موسلَه خونی، گرمَه خونی در ماسال و چشمه های ایسپیه آو دَشته، گرماوَه چمه، وناو، سره سی، خجَه چمه و خشکه دریا، زرده خونی در شاندرمن.

_غارها

غارهای یخی مولومَ بند (شاه معلم)، غار خندیلَه پشت، خَرکشه خاله، زر گِنه چاه گاوون، باسکمه چال لر تاسکوه، غار سیال ویرمیه در ماسال و غار طبیعی معروف آویشو، سیاچاه سیاهمرد، دیوَه لونه، وَرَه خل، ماستَه بَلَنگا، گشه سنگ در شاندرمن. غار آویشو از بزرگترین غارهای استان و در نوع خود در ایران کم نظیر است. برای دسترسی به این غار باید از مسیر پل چاله سرا وارد جاده خاکی منتهی به کوه روستای سیاهمرد شوید.

_اقتصاد ماسال

از محصولات عمده ماسال می‌توان برنج، فرآورده‌های دامی از قبیل شیر، پنیر، کره، کشک، پشم و عسل نام برد که همین امر موجب گرمی شنبه بازار ماسال شده است.

_ وجه تسمیه

ماسال از ترکیب (مازال) یا (مزال) یا (مس ال) به معنای کوهوار یا مانند کوه است.

ماسال مدیون مرحوم "انامقلی ماسالی"

مرحوم انامقلی ماسالی از بزرگان و خیرین قدیم شهره که تقریباً تمام زیر ساختهای شهر ماسال را بنا کردند، ماسالی ها با خدمات او آشنایی دارند و قدردان زحماتشان هستند.

بهتر است به خاطر بسپارید

_ هزینه استراحتگاه‌ها متفاوت است و تفاوت ها به داشتن تخت و حمام و غیره بستگی دارد..

_ اهالی محل می گویند ما از اواخر فروردین می آییم و تقریبا تا اوایل مهر هستیم و بعد برمی‌گردیم در ضمن مردادماه ماسال خیلی شلوغ است و جای سوزن انداختن نیست البته اردیبهشت ماه به گفته اهالی بسیار زیباست اما هوایش متغییر است.

_ اگر در تعطیلات تابستان قصد دارید به ماسال بروید بهتر است از قبل جا رزرو کنید.

بعضی از شماره هایی که ممکن نیاز داشته باشید:

هتل رستوران رامینه: 09111382499 - 01824820768

استراحتگاه خانی : 09113327723 - 01824822698

هتل کوهساری : 09112829887 - 01824820770

استراحتگاه اولسه بلنگاه : 01824820769

کلبه آقای شهریار کوهساری ( روستای خریدول): 09118200499 - آرسام کوهساری 09119854947

کلبه آقای رضوی ( روستای خریدول): 09112462310

_ یادتان باشد وسایل برقی تان را خوب شارژ کنید و وقتی آنجا ژنراتورها را روشن می کنند گوشی و دوربین‌هایتان را خوب شارژ کنید که فردایش بتوانید عکس بگیرید.

_ موبایل هم به راحتی آنتن نمی دهد. با عزیزانتان هماهنگ کنید تا نگران نشوند.

_در این منطقه سگ زیاد است. اما بی آزارند و فقط برای غذا به شما نزدیک می شوند.

بهار ماسال

تابستان ماسال

پاییز ماسال

زمستان ماسال

20103

کد خبر: 657736

وب گردی

وب گردی