دعای کودکان زودتر به آسمان می رسد/شب قدر در کنار فرزندان بهزیستی

برای رسیدن به مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مجتمع قدوسی کافی است از خیابان نیاوران و از سه راه یاسربه سمت خیابان تبریزی بپیچی اما در کمال ناباوری می بینی که ساعت 12 نیمه شب با ازدحام جمعیتی روبرو هستی که دلیلش برگزاری مراسم شب قدر و عزاداری امیرالمومنین(ع) است.

زهره حاجیان : پشت بعضی کلمه ها پراست از حس خوب و می توانی ساعت ها آنها را بخوانی و بنویسی وسیر نشوی ، پشت برخی ازتصاویر هم دنیایی از حس های مبهم پنهان است و می توانی ساعت ها به آن خیره شوی و لذت ببری در کنار آنها بعضی از هم اماکن هستند که پراز تصاویر بکر و تازه و تمیز است و نمی توانی به راحتی از آنجا دل بکنی و بروی دنبال کارهای روزمره ات.

مراکز سازمان بهزیستی یکی از همین اماکنی است که به راحتی نمی توان از بودن در کنار کودکان و نوجوانان بی سرپرست یا معلولان ساده و مهربان و یا سالمندان غریب دل کند.

آرزوهای بزرگ مردان کوچک

شب های قدر خیابان های تهران شلوغتر از شب های دیگر است واطراف ایستگاه های صلواتی شلوغتر. دود اسپند وقتی با ناله حزن انگیزمداح و بخار چای های خوشرنگ به هم می آمیزد حس غریبی را در جان کوچه ها و خیابان ها می ریزد وصد البته که در این ساعت شب صدای بلندگوها را کمتر کرده اند که مزاحم خواب و استراحت مردم نشود.

برای رسیدن به مرکز قدوسی که در فضایی سبز و وسیع و زیبا قرار گرفته باید از یک سربالایی با شیب تند بالا بروی هر چند طی مسیر برای مسن ترها سخت است اما علاقه به حضور درمراسم شب قدری که ازسال 84 در این مرکز کنار بچه های بی سرپرست و بد سر پرست برگزار می شود باعث می شود که سختی راه را به جان بخرند.

در محوطه سبز مرکز همانجا که پنجره های ساختمان نگهداری از بچه ها به آن سمت باز می شود فرش انداخته اند و مردم در کنار بچه ها و مسئولان کیپ تا کیپ نشسته اند و شمرده شمرده همراه با مداح مجلس دعای جوشن کبیر را زمزمه می کنند.

بزرگترها بلدند اما بچه ها گاه در تلفظ درست کلمات و اعراب صحیح مکث می کنند و وقتی می بینند که از قاری عقب مانده اند دستاپچه می شوند و تند و تند بندهای دعا را می خوانند تا به پایان فرازی که همه با هم زمزمه می کنند برسند .

قاری پس از چند فراز دعایی می خواند و آرزویی می کند همه آمین می گویند قاری از هرکس می خواهد حاجت و آرزویش را در دلش تکرار کند آرزوها مثل برق از دل بچه های مرکز می گذرد و یک جا ثابت می شود آرزوی بیشتر آنها داشتن پدر و مادر و زندگی در کنار خانواده است اما دست تقدیر آنها را از هم جدا کرده است.

به گفته مسئولان بهزیستی 80 درصد کودکان و نوجوانانی که در مراکز نگهداری می شوند والدین دارند اما توانایی و یا صلاحیت نگهداری از آنها را ندارند و تنها 20 درصد آنها بی سرپرست هستند.

گوشه ای محوطه میزی برای چای و نسکافه و سینی های بزرگ حلوا و خرما در نظر گرفته اند و کمی عقب تر سینی بزرگی که شمع دانی است و کودکان همراه مادرهایشان دور سینی جمع شده اند و شمع روشن می کنند. ساعت های مرکز می گویند یک ساعت از نیمه شب گذشته مردها در محوطه سبز مرکز نشسته اند و زنان در بخش سر پوشیده مرکز.

وقتی درهای قسمت زنان بسته می شود و برق ها خاموش فرصت مناسبی است که شرکت کنندگان صورتشان را در دستانشان پنهان کنند و همراه با نوای مداح روضه امیر المومنین سردهند و برای مظلومیت آقا گریه کنند.

دور تا دور محوطه مردان و زنانی با لباس فرم ایستاده اند تا به برقراری نظم و بهتر برگزار شدن مراسم کمک می کنند چند نفرشان جوانترند و انگار جای جای مرکز را خوب بلدند و هر کاری که به آنها محول می شود را با سرعت بیشتری انجام

می دهند.

مدیر عامل انجمن خیریه دوستداران فرزندان آسمان می گوید : برخی از این مردان جوان بچه هایی هستند که در این مرکز بزرگ شده اند و حالا سر و سامان گرفته و هر سال برای مراسم شب قدر به مرکز می آیند و کمک می کنند.

محسن یکی از همین بچه هاست که به کمک سازمان بهزیستی ازدواج کرده و به تازگی صاحب پسری شده او می گوید: 5سال پیش از مرکز ترخیص شدم البته بعد از 13 سالگی من و همه بچه های هم سن و سالم از مرکز قدوسی به مرکزسلمان درمنطقه لواسان منتقل شدیم اما از این مرکز خاطرات زیادی دارم و هر سال به همراه دوستانی که اینجا بزرگ شدیم برای کمک در مراسم می آییم.

او با اشاره به اینکه بهزیستی بهترین امکانات زندگی را در اختیار فرزندان تحت پوشش قرار می دهد می گوید: زندگی در مرکز قدوسی با همه امکانات زندگی و ورزشی و استفاده از اردوها و کلاس های مشاوره و... می تواند یکی از رویاهای فرزندان بهزیستی باشد و از زمانی که ترخیص شدیم و با واقعیت زندگی در بیرون مرکز روبرو شدیم تازه فهمیدیم که چقدر راحت زندگی می کردیم و همه امکانات در اختیارمان بود اما همیشه بک جای خالی یک چیز بزرگ حس می شد و آن خلاء بزرگ هنوز هم در زندگی تک تک بچه های بهزیستی وجود دارد و آن کمبود خانواده بود.

خود مردم برگزار کننده مراسم هستند

قران ها روی سر گرفته می شود و نوای الغوث در محوطه باز می پیچد زن و مرد زمرمه می کنند و از خدا می خواهند که سرنوشتی خوب برایشان رقم بزند. اشک از گوشه های چشم هایشان جاری می شود و برای بیماران و گرفتاران و زندانی ها و سربازان دعا می کنند.

مدیر عامل انجمن خیریه دوستداران فرزندان آسمان درباره برگزاری مراسم در مرکز قدوسی می گوید: از سال 83 برای برگزاری مراسم تولد بچه ها و اجرای نمایش و برنامه های شاد به مناسبت شب یلدا و تحویل سال نو و....به مرکز می آمدیم واز سال 84 مراسم احیا شب های قدر را برگزار کردیم بعد از آن بود که در سال 86 با ابلاغ مدیران وقت سازمان بهزیستی به عنوان هیات امنای مجتمع قدوسی مشغول به کار شدیم.

به اعتقاد مهندس قربانی برگزاری مراسم مذهبی و به ویژه شب های قدر تبدیل به مطالبه عمومی شده و مردم اینجا را می شناسند و هر سال تعداد بیشتری در مراسم شرکت می کنند.

او می گوید:ما معتقدیم که برگزار کننده مراسم انجمن فرزندان آسمان نیست بلکه همه مردم برگزار کننده مراسم در مرکز هستند.

مرحوم کوروس مرکز نگهداری از ایتام را وقف کرد

در محوطه وسیع و سرسبز مرکز قدوسی فرزندان پسر 6 تا 12 سال زندگی می کنند در اوایل شروع به کار در مرکز 85 کودک اینجا زندگی می کردند و در حال حاضر در راستای سیاست کوچک سازی و شبه خانواده از 35 پسر نگهداری می شوند و در کنار درس خواندن و رفتن به مدرسه از برنامه های فرهنگی و ورزشی و خدمات درمانی و مددکاری استفاده می کنند .

مرکز قدوسی را شادروان "حسن کوروس" پیش از پیروزی انقلاب برای نگهداری از ایتام وقف کردند و پس از اتقلاب به صورت امانت به سازمان بهزیستی محول شد و هنوز هم خانواده آقای کوروس از دوستان و حامیان انجمن هستند.

قربانی در مورد همکاری و همیاری همسایگان مرکز می گوید: همسایگان و خانواده های اطراف نه تنها به وجود مرکز و تردد های آن اعتراض ندارند بلکه از حامیان و همراهان بچه ها هستند و از همسایگان و خیران بزرگ مرکز می توان از حاج آقا میر محمد صادقی و آیت الله رازینی و مهندس بتو نام برد.

او با اشاره به اینکه فعالیت انجمن بدون همکاری سازمان بهزیستی امکان پذیر نیست می گوید: در مجتمع قدوسی شاهد تعامل بخش خصوصی و بخش دولتی هستیم که کنار هم و با درک متقابل از شرایط مجتمع در راستای خدمت رسانی به کودکان خدمت می کنند.

قربانی می گوید: در این راه نمی توان از همکاری دکترمحسنی بندپی ، دکتر پورشبانان ، دکترفرید ، دکتر دلبری ، دکتر غفاری و مرتضی فیضی یاد نکرد و از مدیران سابق بهزیستی دکتر فقیه ، دکتر نفریه و دکتر نصرو ظاهر رستمی سپاسگذارم که همیشه حامی مرکز هستند.

او می گوید: فضای بزرگ و مناسب مرکز قدوسی مکان مناسبی برای استفاده مددجویان سازمان و دیگر فرزندان بهزیستی که در مراکز دیگر زندگی می کنند است و مرکز برای برگزاری اردوها و مسابقات ورزشی و فرهنگی استفاده می شود.

مرکز شامل خوابگاه های بزرگ ، اتاق تلویزیون ، اتاق بازی ، کتابخانه ، سالن های ورزشی و آشپزخانه برای نگه داری از فرزندان بهزیستی است و در شب های احیای ماه مبارک رمضان به 1500 تا 1700 نفر از شرکت کنندگان درمراسم سحری می دهند.

به تو فکر می کنم...

وحید قربانی که مهندس معدن است وکارشناس ارشد مدیریت دارد می گوید: بدون شک بدون کمک و همراهی خانم چهره عالم ،آقای داغستانی ،خانم و آقای جلیلی ،خانم جهرمی ،خانم طباطبایی ،آقای فرخی ،آقای بهشتی ، دکتر شجاعی و خواهرم آیدا قربانی و دیگر اعضای انجمن که با عشق از وقت و فکر و اندیشه و کمک های مالی و معنوی ما را یاری کرده اند نمی توانستم گامی بردارم.

ساعت های مرکز دوساعت بعد از نیمه شب را نشان می دهد و مسئولان و شرکت کنندگان پس از برگزاری مراسم شب های قدر به سمت در خروجی می روند .مسیر حالا سرپایینی شیب داری است که مسن ترها را وادار می کند آرامتر از کنار درختان تنومند فضای سبز عبور کنند و به زندکی کودکانی فکر کنند که به بهترین شکل ممکن و با همه امکانات زندگی می کنند و....

105105

کد خبر: 657861

وب گردی

وب گردی