روز قدس روز حیات اسلام و وحدت مسلمین است

حجت الاسلام علی عسکری*

خداوند سبحان در نخستین آیه از سوره اسراء در قرآن کتاب آسمانی مسلمانان فرموده است: پاک و منزه است خدایی که بنده اش را سیر داد از مسجد الحرام به مسجد الاقصی، مسجد مقدسی که گرداگردش را پر برکت ساختیم تا آیات خود را به او نشان دهیم در حالی که او شنوا و بینا است.

این آیه در عین فشردگی به شاخص و اعجاز سفر قدسی و معراج رسول خاتم حضرت محمد(ص) دلالت دارد. در بعد ناسوتی، مبدأ سفر مسجد الحرام و منتهای آن مسجد الاقصی و قدس شریف است. در بعد معنوی هدف آسمانی آن مشاهده آیات با عظمت الهی و ذات احدیت است تا در پرتو این فیض ربانی وجود پرعظمت رسول خاتم(ص) با مشاهده آیات بیناّت، اوج یابد و به عنوان رسول اعظم و خاتم رسل الهی شناخته گردد بطوری که اثر وضعی آن هدایت الهی تا قیامت و دوام و استمرار ابدی حق در برابر باطل باشد.

از این بیان قرآن کریم چنین مستفاد است که عروج و نزول پیامبر(ص) و رمز و راز آن در این سرزمین مبارک، پیامبر خیز و قدس شریف صورت گرفته و قدس مکانی جاوید و مربوط به همه ادیان الهی در طول تاریخ، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام است. با نگاه به پیشینه تاریخی بیت المقدس در می یابیم که 3500 سال پیش از میلاد اقوام سامی از حجاز به این سرزمین کوچ نموده و اقوام اعراب کنعانی و بنی اسرائیل در این مکان سکونت داشته اند و پیامبران زیادی به مثل سلیمان نبی، برگزیدگان خدا در آن مدفون هستند. این سرزمین قیام های پیامبران بزرگ الهی بر علیه مستکبران و جدال های نابجای قوم بنی اسرائیل را در خود ثبت کرده است و اگر گفته شده کَم مِن نَبیّ قاتَلَ مَعَه رِبییُون کثیراً- چه بسیار پیامبرانی که مقاتله و کشتار کرده اند با آنان ،مردمان و مشرکان زیادی ، مربوط به این نقطه مکانی است. آنجا که فوج فوج پیامبران خدا سربریده شده اند و یوسف به چاه افکنده شده است. اگر بخواهیم فراز و فرودها و تحولات مربوط به این سرزمین را به رشته تحریر در آوریم مثنوی هفتادمن کاغذ شود.

با این حال باید گفت پس از ظهور اسلام و بعثت رسول خاتم(ص) اگر چه اجتماعات کوچکی از یهودی ها و مسیحی ها در آن باقی مانده بودند ولی به تدریج آنها هم مسلمان شدند تا جائیکه در زمان خلیفه سوم رسماً اینجا به عنوان سرزمین اسلامی شناخته شد. فرایند دینی و اسلامی، در گذشته و طی سالیان متمادی و قرنها در آن ادامه داشت تا اینکه در سال 1897 میلادی دربال سوئیس سازمانی به نام صهیونیست جهانی توسط دویست و چهل نفر از سران یهودی از کشورهای مختلف شکل گرفت و برای این سرزمین ادعای مالکیت کرد. آنان خواهان تشکیل دولت صهیونیستی در این مکان شدند. صیهون کوهی است در پنج کیلومتری اورشلیم در فلسطین و اینان با تمسک به مکتب سیاسی و ساختگی صهیونیسم خود را عشاق صیهون لقب دادند. در جنگ جهانی پس از شکست دولت عثمانی این سرزمین تحت اشغال بریتانیا قرار گرفت.

انگلیسی ها در این مقطع بنا به سبک استعماری خود با صدور اعلامیه بالفور در همپیمانی با صهیونیست ها ضمن سوء استفاده از پیشینه تاریخی حضور بنی اسرائیل در آن ، فلسطین را اسرائیل نامیده و فراخوان دادند یهودی ها از سراسر دنیا و جهان از جمله روسیه، اتیوپی و اروپا به این نقطه مکانی مهاجرت کنند. اسرائیل لقب حضرت یعقوب است. و بنی اسرائیل همان کسانی بودند که یوسف را به چاه انداخته و با موسی پیامبر خدا فسادگرانه تقابل کردند. آنان بنا به تفکر شرک آلودی که داشتند از مصر روزگاری به کنعان برگشته و از طریق کشتار آن را تصرف کرده بودند. در حالی که بعدها همچنان که اشاره شد یهودی ها، مسیحی ها و مسلمانان در آنجا زندگی مسالمت آمیز داشته و آن را سرزمین موعود الهی که به همگان تعلق دارد معرفی می کردند.

در سفرنامه ناصرخسرو می خوانیم: بیت المقدس شهری است که بر سر کوهی قرار دارد و در آن آب نیست مگر از باران، البته در اطراف این شهر چشمه های آب هست، سطح شهر سنگ فرش است و بناها و بازارهای نیکو دارد. هنگام باران سطح شهر کاملا شسته می شود. این شهر دارای بیمارستانی نیک است. وقف بسیار دارد و خلق بسیاری را دارو و شربت دهند. طبیبان مزد خود را از موقوفات دریافت می کنند. در کنار صحرایی است بزرگ که آن را ساهره نامند. گویند که دشت قیامت همین صحراست وحشر مردم آنجا خواهند کرد . بدین سبب است که خلق بسیار از اطراف عالم بدان جا آمده اند و در آن محل ساکن شده اند تا آنجا وفات یابند و چون وعده حق سبحانه و تعالی سر رسد به میعادگان حاضر باشند.

خدایا در آن روز پناه بندگان ، تو باش

با این پیشینه تقدس، دین باورای و آخرت گرایانه ای که نسبت به این سرزمین وجود داشته و دارد متأسفانه با هدایت انگلیس و آمریکا اشغال گران جهانی و صهیونیست ها، در حالیکه یهودی های دنیا و جهان هم از آنان تنفر دارند اینجا را به مرکز جنایت و کشتار انسانی تبدیل کرده و سالها است به قتل و غارت ادامه می دهند. پیشینه تاریخی دولت اسرائیل گویای جنایت علیه بشریت است. در کتاب سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار، که اکرم زعیتر آن را تألیف نموده و آیه ا... هاشمی رفسنجانی این کتاب را در دوران جوانی و سال های اولیه مبارزاتی خودش ترجمه ومنتشر ساخته است، جنایت های بسیاری ازسبعیت و کشتار عوامل و دژخیمان اسرائیل بر علیه مسلمانان و حتی مسیحیان بطور مستند بیان شده است امام خمینی (ره) با ارائه این کتاب به مراجع و علماء حوزه علمیه قم در شروع نهضت مبارزات انقلاب، بر علیه آمریکا و شاه که هم پیمان اسرائیل در منطقه بود استفاده کرده و قاطعانه می خواست علماء و مراجع دینی دست از مبارزه با اسرائیل ، شاه و آمریکا برندارند و جهاد پیشه کنند.

او همیشه در سخنرانی ها و اعلامیه خودش خطر اسرائیل را به عنوان یک غدّه سرطانی گوشزد می‌کرد و برای نجات مسلمانان از چنگال صهیونیست ها کوشش می نمود. راهپیمائی روز قدس که شکل جهانی پیدا کرده است یادگار آن مجاهد نستوه و بزرگ است وی در همان آغازین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، در 16 مرداد 1358 که مصادف با روز 13 ماه مبارک رمضان بود بیانیه ای صادر کرد و در آن فرمود: من از عموم مسلمانان جهان ودولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب (رژیم اسرائیل ) و پشتیبانان آن به هم به پیوندند. جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. این پیام نقطه عطفی شد برای ملت مظلوم فلسطین و همه مظلومانی که تحت ظلم قدرت های استکباری قرار دارند. آن یار سفر کرده دریک پیام دیگری فرمود: روز قدس روزی است که در آن باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس روز حیات اسلام است و فرمود اگر مسلمان ها دست در دست هم قرار بدهند و هر کدام سطل آبی بریزند اسرائیل را سیل خواهد برد.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

*معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی

20101

کد خبر: 657941

وب گردی

وب گردی