مذاکره اندونزی برای خرید نفت از ایران

پس از لغو بسیاری از تحریمهای تجاری ایران در ماه ژانویه، شرکتهای نفتی اندونزی با گامهای سریع سعی در تصاحب فرصتهای تجاری بویژه در بخشهای بالا دستی صنعت نفت ایران دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، شرکت بزرگ نفت و گاز دولتی اندونزی (پرتامیا)، مطمئن است که به سرعت در زمینه واردات نفت خام از دو محل در ایران به توافق خواهد رسید.

این شرکت قصد دارد پس از تعطیلات عید فطر در ماه ژوئیه با شرکت ملی نفت ایران یک تفاهم نامه به همین منظور امضا کند.

ویاندا پوسپونگورو، سخنگوی پرتامیا در این زمینه گفت: پرتامیا و شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در حال مذاکره برای دستیابی به تفاهمی پایدار هستند.

وی افزود: مذاکرات بین این دو شرکت قبل از به دست آمدن توافق بین کشورهای ایران و اندونزی خواهد بود.

ویاندا تاکید کرد: ما باید قبل از امضا، این توافق (بین پرتامیا و شرکت ملی نفت ایران) را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم. ما باید نگاه همه جانبه به این فرصتهای ویژه داشته باشیم به دلیل این که ایران این شانس را تنها به چند کشور میدهد.

با توافق این دو شرکت، پرتامیا از دو محل در ایران با هدف فرآوری در پالایشگاه هایش از جمله پالایشگاهی در سیلاکاپ در جاوه مرکزی نفت وارد خواهد کرد .

راچمت هردادی، مدیر فرآوری شرکت پرتامیا نیز در این زمینه گفت: نفت ایران در مجتمع نفت سوخت شماره یک در سیلاکاپ فرآوری خواهد شد.

یکی از شرکای پرتامیا در عربستان سعودی گفت بررسیهای انجام شده بر روی کیفیت نفت ایران نشان می دهد که کیفیتش مشابه کیفیت نفت تولید شده در آرامکو عربستان سعودی است.

سیامسو علم، مدیر بالادستی پرتامیا نیز گفت: این دو محل در ایران می توانند صدها هزار بشکه در روز نفت تولید کنند.

یک گزارش دیگر که پیش از این از سوی آژانس بین المللی انرژی منتشر شده نشان می دهد که پس از لغو تحریمها تولید نفت از سوی ایران به ٣,٥٦ میلیون بشکه در روز رسید.

آخرین باری که ایران این مقدار نفت تولید کرد ماه نوامبر ٢٠١١ بود. آمار جدید نشان می دهند که ششمین تولید کننده عمده نفت جهان یعنی ایران هم اکنون آماده است تا مرحله رکود تولید به دلیل سالها تحریم را پشت سر بگذارد.

در عین حال، توافق بین پرتامیا و شرکت ملی نفت ایران نخستین توافق اندونزی برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت خواهد بود. همچنین در ماه گذشته، پرتامیا قبول کرد تا ٦٠٠ هزار تن گاز ال پی جی از شرکت ملی نفت ایران خریداری کند.

پرتامیا پیش بینی می کند که مصرف ال پی جی در اندونزی در سال ٢٠١٦ به ٧,٥ میلیون تن برسد که نشانگر افزایش ١٣.٦ درصدی نسبت به سال گذشته است.

601/401

کد خبر: 658101

وب گردی

وب گردی