آسیب های بدنی و محرومیت در کمین مصرف کنندگان خودسر مکمل

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارومشروط به مشورت با پزشک و کارشناسان معتبر تغذیه، استفاده از مکمل‏ را  در سطوح  مختلف  ورزشهای همگانی، قهرمانی، حرفه‎ای و حتی برای ورزشکاران المپیکی مجاز دانست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان و غذا و دارو، مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هر کس بیش از نیاز بدنش مواد مغذی مصرف کرده باشد به هیچ عنوان نباید از مکمل ها استفاده کند افزود: در رابطه با مصرف مکمل تعیین مقدار مورد نیاز بدن به مواد مغذی توسط خود فرد عملی نیست و تنها افراد متخصص می توانند تعیین کنند که هر فردی به چه مقداری از ماده مغذی نیاز دارد.

دکتر حسین رستگار همچنین ادامه داد: مدت زمان مصرف مکمل نیز محدود است به این معنا که صرفا تا زمانی معین که کمبود بدن جبران شود قابل استفاده است نه به صورت مادام العمر و این در حالیست که متاسفانه بسیاری از افراد در دوره های طولانی آنهم به صورت خودسرانه از مکمل ها استفاه می کنند.

او همچنین با اشاره به اینکه برخی مکمل ها شامل مواد غیرطبیعی هستند که اگر مورد نیاز بدن نباشد ضررهای زیادی به آن وارد می کند درباره مکمل های ورزشی تاکید کرد: در بین تعداد بیشمارمکملهای غذایی که در بازار ایران وجود دارد تنها استفاده از تعداد محدودی از آنها برای ورزشکاران حرفه ای بی خطر و مجاز عنوان شده است این مکمل‌ها که شامل انواع قرص، ژل، محلول، پودر و ویتامین و پروتئین می باشد حتما باید به تائید سازمان غذا و دارو و به تبع آن فدراسیون پزشکی ورزشی رسیده باشد.

دکتر رستگار مشروط به مشورت با پزشک و کارشناسان معتبر تغذیه، استفاده از مکمل‏ را در سطوح مختلف ورزشهای همگانی، قهرمانی، حرفه‎ای و حتی برای ورزشکاران المپیکی مجاز دانست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از مکمل‎های دارای مجوز نیز ممکن است برای برای ورزشکاران حرفه ای غیرمجاز باشد افزود: همانطور که در موارد ی نیز مشاهده شده است مصرف خودسرانه آنها علاوه بر آسیبهایی که بر بدن ورزشکارن حرفه ای وارد می آورد می تواند محرومیتهایی نیز برای آنها در بر داشته باشد که این موضوع قطعا نمی تواند زیبنده ورزش اخلاق مدار کشور ما باشد.

20106

کد خبر: 658293

وب گردی

وب گردی