انفجار تروریستی اخیر در فرودگاه بین المللی استانبول، بار دیگر زنگ خطر را برای میلیون‌ها گردشگر انگلیسی که در آستانه رفتن به تعطیلات تابستانی به خارج از این کشور بودند، به صدا درآورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، میلیون‌ها گردشگر انگلیسی در حال حاضر با این سؤال مواجه هستند که گزینه‌های مسافرتی آنها با توجه به صدا درآمدن هشدارهای تروریستی در مقاصد ارزان قیمت گردشگری چون ترکیه، مصر، تونس و مراکش و حتی گران قیمت تر ها چون ایتالیا، اسپانیا و فرانسه کجا می تواند باشد و آژانس های مسافرتی نیز دراین میان پاسخ محدودی برای آنها دارند.
مقامات امنیتی اروپایی و نیز انگلیسی پیش ‌از این هشدار داده‌اند که سواحل گرم اروپایی که چندان نیز ارزان قیمت نیستند، در تابستان در پیش رو برای گردشگران با توجه به تهدیدات گروه تروریستی داعش چندان امن نخواهد بود.
هر چند سطح هشدار تروریستی در انگلیس نیز در حال حاضر تنها یک درجه پایین‌تر از همسایگانش چون فرانسه و بلژیک که با حملات تروریستی مواجه شده‌اند، است.
سطح هشدار تروریستی در انگلیس از آگوست سال 2014 میلادی به سطح 'شدید' ( سطح چهار از مجموع پنج سطح ) رسیده که به این معنا است که حمله تروریستی در این کشور به‌شدت محتمل است.
در صورتی‌که اوضاع امنیتی جزیره به بدترین حالت خود برسد، سطح هشدار امنیتی به سطح «بحرانی» می‌رسد و این بدان معناست که «وقوع یک حمله قریب‌الوقوع تروریستی انتظار می‌رود.»
علاوه بر این، دولت انگلیس اخیرا نیز هشدار امنیتی در زمینهٔ احتمال 'حملات تروریستی جمهوری‌خواهان ایرلندشمالی' را از سطح متوسط به سطح جدی ارتقا داده است.
این یعنی آن‌که وقوع حمله‌ای از سوی ارتش جمهوری خواهان ایرلندشمالی در انگلیس، اسکاتلند و ولز 'یک احتمال قوی' تلقی می‌شود.
سطح هشدار تروریستی در خود ایرلندشمالی 'شدید' است و وقوع یک حمله در این منطقه 'بسیار محتمل' است.
بدین ترتیب گردشگران انگلیسی همانند سایر گردشگران غربی که در سال‌های نه‌چندان دور دل‌مشغولی اصلی آنها تنها میزان هزینه‌های سفر و تهیه بلیت و رزرو هتل در ایام شلوغ مسافرتی بود، در حال حاضر خود را با ملاک مهم‌تری یعنی امنیت و تهدیدات تروریستی مواجه می‌بینند.
در این میان ملاک گردشگران و نیز آژانس‌های مسافرتی در انگلیس در این زمینه هشدارهای وزارت خارجه این کشور است که برای تهدیدات تروریستی در کشورهای دیگر سطوح 'زیاد'، 'کلی'، 'سطح پایین ' و 'اندک' در نظر گرفته است.
'زیاد' یعنی اینکه اقدام تروریستی مشخص بسیار متحمل است ، کلی ( جنرال)، احتمال اقدام تروریستی وجود دارد، 'سطح پایین '، احتمال اقدام تروریستی بسیار کم است، 'اندک' احتمال اقدام تروریستی وجود ندارد و یا بسیار محدود است.
اما در صورت ملاک قرار دادن معیارهای وزارت خارجه انگلیس، گردشگران این کشور در تابستان در پیش رو گزینه‌های محدودی خواهند داشت.
در این نوشتار به وضعیت شماری از مقاصد مهم گردشگری گردشگران انگلیسی که از تارنمای هشدار مسافرتی وزارت خارجه انگلیس استخراج شده، اشاره‌ شده است:

** ترکیه:
خطر تروریستی : زیاد
ترکیه به دلیل جاذبه‌های گردشگری‌اش یکی از مقاصد مهم انگلیسی‌ها شمرده می‌شود و براساس آمارهای منتشرشده تا پیش از حوادث تروریستی اخیر در شهرهای مختلف این کشور از جمله استانبول و آنکارا، سالانه بیش از 2.5 میلیون گردشگر از انگلیس راهی ترکیه می‌شده‌اند.
در حال حاضر وزارت خارجه انگلیس با توجه به سلسله حوادث اخیر در ترکیه که در حدود 100 کشته برجای گذاشته ، سطح تهدیدات تروریستی در این کشور به 'زیاد' ارتقاء داده است.
براساس اعلام وزیر کشور ترکیه، در انفجارهای تروریستی سه‌شنبه گذشته در فرودگاه آتاترک استانبول که توسط گروه داعش صورت گرفت، 43 نفر کشته و 239 نفر زخمی شدند.
وزارت خارجه انگلیس در هشدار مسافرتی‌اش که در 29 ژوئن( یک روز بعد از انفجار یاد شده) آن را به ‌روز کرد، گفته است که تهدیدات تروریستی در ترکیه در سطح ' بالا' است و این ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی ازجمله گروه‌های تجزیه طلب کرد، گروه داعش، سازمان‌های چپ افراطی است که در میان آنها گروه‌های تروریستی چون داعش و گروه کرد' تی ای کی' گفته‌اند که به مکان‌های توریستی در ترکیه حمله خواهند کرد.
این وزارتخانه همچنین ضمن هشدار شدید به اتباع این کشور برای سفر به مناطق جنوب شرقی و جنوبی ترکیه از آنها خواسته است که در جریان سفر به این کشور ضمن حفظ هشیاری از حضور در مناطق شلوغ توریستی خودداری کنند.

**اسپانیا:
تهدیدات تروریستی: زیاد
اسپانیا از جمله مقاصد مهم گردشگری برای گردشگران انگلیسی بشمار می‌آید و براساس گزارش‌های منتشر شده سالانه 12 میلیون شهروند انگلیس راهی این کشور می‌شوند.
اگرچه اسپانیا برخلاف همسایه‌اش فرانسه با حملات تروریستی مواجه نبوده اما وزارت خارجه انگلیس سطح هشدار تروریستی در حد 'بالا' برای این کشور منظور داشته است.
ارتقای سطح هشدار تروریستی در اسپانیا متعاقب دستگیری یک مظنون گروه داعش در توسط مقامات امنیتی این کشور در اوایل سال جاری در پالما ، صورت گرفته است .
به گفته وزارت خارجه انگلیس، پلیس اسپانیا در سال 2015 میلادی شماری از گروه‌های مظنون که به دنبال فرستادن افراد به سوریه و عراق بودند متلاشی کرده است و برخی از افراد دستگیرشده در این میان گفته‌اند که قصد انجام حملات تروریستی در اروپا داشته‌اند.
براساس گزارش وزارت خارجه انگلیس، مقامات اسپانیایی باور دارند که شماری از شهروندان این کشور توانسته اند برای پیوستن به گروه‌های تروریستی و افراطی به سوریه و عراق بروند و تاکنون برخی از آنها برگشته اند که یک تهدید امنیتی بشمار می آیند.

**آلمان:
خطر تروریستی: بالا
آلمان از جمله کشورهایی اروپایی است که وزارت خارجه انگلیس برخلاف تصور اولیه ما، خطر تروریستی در این کشور را در سطح ' بالا' ارزیابی کرده است.
هر ساله در حدود 2 میلیون انگلیسی باهدف دیدن مراکز تاریخی و تفریحی آلمان خصوصاً در شهر برلین به این کشور سفر می‌کنند.
به نظر می رسد که افزایش سطح هشدار تروریستی در آلمان از سوی وزارت خارجه انگلیس، بی ارتباط با ورود گسترده آوارگان به این کشور در سال گذشته میلادی و تنش های ایجاد شده ناشی از این امر، نبوده است.
در حال حاضر دولت آلمان همانند سایر کشورهای اروپایی به دنبال حملات تروریستی در فرانسه و بلژیک تدابیر امنیتی اش را در مراکز عمومی، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه و نیز زمان برگزاری مراسم عمومی افزایش داده است.

**بلژیک:
خطر تروریستی: بالا
سالانه در حدود 1.8 میلیون انگلیسی به بلژیک که در یک سال اخیر با تهدیدات و نیز حملات تروریستی مواجه بوده است، سفر می‌کنند.
حملات تروریستی مارس گذشته در بروکسل که خونین‌ترین اقدام تروریستی در تاریخ بلژیک شمرده می‌شد، سبب شد که وزارت خارجه انگلیس خطر تروریستی در این کشور را در سطح' بالا ' اعلام کند.
در 22 مارس سال 2016 (3 فروردین 1395) سه انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک رخ داد که دو انفجار آن در فرودگاه بروکسل و دیگری در ایستگاه مترو بود. در این انفجار ها 34 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند. این حملات مرگبارترین اقدام تروریستی در خاک بلژیک کل تاریخ این کشور می‌باشند.
وزارت خارجه انگلیس گفته است که پلیس بلژیک در جریان عملیاتش توانسته است که شماری از افراد مرتبط با حوادث تروریستی یادشده دستگیر کند اما شهروندان انگلیسی بایستی همچنان هشیاری خود را حفظ و از مکان‌های شلوغ دوری کنند.

**فرانسه:
خطر تروریستی: بالا
فرانسه از مهمترین مقاصد مهم گردشگری انگلیسی‌ها شمرده می‌شود و سالانه بیش از 17 میلیون شهروند انگلیس به این کشور سفر می‌کنند.
اما دو رشته حملات تروریستی در 18 ماه گذشته در فرانسه، سبب شده است که در فهرست وزارت خارجه انگلیس، سطح هشدار سطحی در این کشور در حد ' بالا' ارزیابی شود.
در آخرین رشته حملات تروریستی که در 13 نوامبر سال 2015 میلادی در پاریس صورت گرفته حداقل 130 نفر در جریان روگان‌گیری در تئاتر باتکلان و در نزدیکی ورزشگاه استاد دو فرانس و در سن-دنی کشته و 368 نفر زخمی شدند.
هر چند که از زمان حمله به نشریه شارلی ابدو در هفتم ژانویه سال 2015 میلادی، وضعیت امینتی در فرانسه در سطح بالا قرار داشت.
وزارت خارجه انگلیس از شهروندانش در جریان سفر به فرانسه خواسته است که با توجه به تهدیدات گروه‌های تروریستی هشیاری خودشان را حفظ و نکات امنیتی را رعایت کنند.

** روسیه :
هشدار تروریستی: بالا
براساس گزارش وزارت خارجه انگلیس در سال 2013 میلادی، 260 هزار انگلیسی به رغم تنش های ایجادشده میان مسکو و غرب به دنبال تصرف شبه جزیره کریمه و بحران اوکراین به روسیه رفته اند.
وزارت خارجه انگلیس، سطح هشدار تروریستی برای روسیه را در حد 'بالا' ارزیابی کرده است.
این وزارتخانه ضمن هشدار به شهروندان انگلیسی برای سفر به مرزهای روسیه با اوکراین، از آنها خواسته است که به غیر موارد ضروری از سفر به چچن و برخی دیگر از مناطق حوزه قفقاز خودداری کنند.

**مصر:
خطر تروریستی: زیاد
کشور مصر نیز به دنبال حادثه سقوط هواپیمای روسی در سال گذشته میلادی برفراز صحرای سینا و سایر حوادث تروریستی البته در مقیاس کوچک‌تر و نیز بروز تنش‌های سیاسی به دنبال سرنگونی دولت محمد مرسی توسط نظامیان، با قهر گردشگران خارجی از جمله گردشگران انگلیسی مواجه شده است.
دولت انگلیس به دنبال سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی با 224 مسافر در 31 اکتبر 2015 میلادی بر فراز صحرای سینا، دستور متوقف شدن پروازهای شرکت‌های هواپیمایی این کشور را به فرودگاه شرم‌الشیخ به دلایل امنیتی صادر کرده است.
در حال حاضر وزارت خارجه انگلیس برای این کشور نیز همانند ترکیه سطح هشدار تروریستی در حد 'زیاد' ارتقاء داده است.
به گفته منابع انگلیسی توقف پروازها از سوی خطوط هواپیمایی انگلیس سبب وارد شدن خسارت قابل‌توجهی به صنعت شکننده گردشگری مصر شده است.
گردشگری منبع اصلی درآمد ارزی در اقتصاد مصر است و در سه‌ماهه اول سال 2016 بنا به دلایل امنیتی شمار گردشگران به این منطقه 40 درصد کاهش پیداکرده است.
وزارت خارجه انگلیس در هشدار امنیتی‌اش ضمن هشدار به اتباع این کشور برای سفر به مناطق چون صحرای سینا، از آنها خواسته است که از سفرهای غیرضروری به شرم‌الشیخ و مناطق مرکزی و شرقی و جنوبی این کشور به دلیل تهدیدات تروریستی گروه‌های چون انصار بیت‌المقدس و خطر آدم‌ربایی خودداری کنند.

**تونس:
خطر تروریستی: بالا
تونس نیز از جمله کشورهایی است که پیش از وقوع حوادث تروریستی در این کشور از جمله مقاصد گردشگری برای شهروندان انگلیس بشمار می‌رفت.
اما وقوع یک‌رشته حوادث تروریستی در این کشور ازجمله حمله تروریستی به منطقه ساحلی سوسه تونس در ژوئن سال 2015 میلادی سبب شد که وزارت خارجه انگلیس هشدار تروریستی در این کشور را در سطح بالا اعلام کند.
در حادثه تروریستی 26 ژوئن در هتل «امپریال مرحبا» در سواحل سوسه تونس که یکی از شناخته‌شده‌ترین مناطق گردشگری این کشور شمرده می‌شود دستکم 38 نفر کشته و 36 مجروح شدند که بیشتر آنها از اتباع انگلیس بوده‌اند.
این حمله که در جریان آن 30 انگلیسی کشته شدند، مهم‌ترین حمله تروریستی علیه مردم انگلیس از زمان حمله بمب‌گذاری لندن در هفتم جولای سال 2005 میلادی به شمار می‌آید.
وزارت خارجه انگلیس به اتباع این کشور در خصوص سفر به مرزهای تونس با الجزایر و لیبی هشدار داده و گفته است که از سفر غیرضروری به سایر نقاط تونس به دلیل تهدیدات بالقوه تروریستی نیز باید خودداری کنند.
به گفته وزارت خارجه انگلیس، در حال حاضر نیروهای امنیتی تونس در پایتخت این کشور و سایر مناطق تونس در بالاترین سطح هشدار بسر می‌برند.

**مراکش :
خطر تروریستی: بالا
کشور مراکش واقع در شمال غرب آفریقا به دلیل نزدیکی اش به اروپا و ویژگی های جغرافیایی و طبیعی اش از مقاصد گردشگری انگلیسی ها بوده و سالانه بیش از 500 هزار شهروند انگلیس به این کشور سفر می کنند.
وزارت خارجه انگلیس به رغم اینکه مراکش نسبت به همسایه شرقی اش الجزایر و سایر کشورهای شمال آفریقا، به مراتب امن تر به نظر می رسد، سطح هشدار تروریستی در این کشور را در سطح 'بالا' ارزیابی کرده است.
این وزارتخانه ضمن اشاره به برگزاری های تظاهرات ضد دولتی در مراکش در گذشته، به انگلیسی ها برای سفر به مناطق جنوبی این کشور که مواجه با اختلافات ارضی با صحرای غربی است، هشدار داده است.

** امارات متحده عربی:
تهدید تروریستی: بالا
امارات خصوصا شهر دبی، به دلیل مسایل اقتصادی و نیز گردشگری از مقاصد مهم برای گردشگران انگلیسی به شمار می رود و براساس گزارش منتشر شده سالانه نزدیک به یک میلیون شهروند انگلیس به این کشور حوزه خلیج فارس می روند.
وزارت خارجه انگلیس به رغم اینکه اکثر سفر گردشگران اروپایی و انگلیسی به این کشور عربی بدون مشکل صورت می گیرد، اما سطح هشدار تروریستی در این کشور را نیز 'بالا' دانسته است.
در هشدار مسافرتی این وزارتخارجه به گردشگران انگلیسی هشدار داده شده که امارات کشوری اسلامی و قوانین آن بسیار متفاوت با انگلیس است و ممکن است برای برخی کارها که در انگلیس به نظر غیرقانونی نباشد، در این کشور مجازات سخت شوند.

**آمریکا:
تهدید تروریستی: کلی
وزارت خارجه انگلیس به‌رغم به‌روز کردن هشدار امنیتی‌اش در ارتباط با آمریکا به دنبال حمله مرگبار اخیر به یک باشگاه شبانه در اورلاندو در 12 ژوئن گذشته که منجر به کشته شدن حداقل 50 نفر شد، اما سطح هشدار تروریستی در این کشور را همچنان در سطح ' کلی' حفظ کرد.
این حمله که در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا رخ داد، دست‌کم 50 کشته و 53 زخمی بر جای گذاشت.
سالانه در حدود 4 میلیون انگلیسی به آمریکا سفر می‌کنند و وزارت خارجه انگلیس از شهروندانش خواسته است که در جریان سفر به این کشور نسبت به خطرات ناشی از گروه‌های تبهکار و حوادث غیرمترقبه هشیار باشند.
به گفته وزارت خارجه انگلیس، فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر ازجمله معضلات امنیتی در ایالت‌های مکزیکو، آریزونا، کالیفرنیا، نیومکزیکو و نیز تگزاس به شمار می‌آید و تاکنون برخی از افراد خارجی نیز قربانی این قاچاقچیان شده‌اند.

**ایتالیا:
خطر تروریستی: کلی
ایتالیا به دلیل جاذبه‌های توریستی‌اش از دیگر مقاصد برای گردشگران انگلیسی‌ها به شمار می‌آید و سالانه بیش از 3 میلیون شهروند انگلیس از این کشور دیدن می‌کنند.
وزارت خارجه انگلیس برای این کشور با توجه به وجود برخی خطرات بالقوه تروریستی، سطح هشدار امنیتی 'کلی' در نظر گرفته است.
به گفته وزارت خارجه انگلیس با توجه به رأی مردم این کشور به برگزیت در همه پرسی 23 ژوئن گذشته( سوم تیرماه )، ممکن است ایتالیا شاهد برخی تظاهرات در این خصوص باشد که گردشگران انگلیسی بایستی در این زمینه هشیار باشند.

** یونان:
خطر تروریستی: کلی
یونان نیز از دیگر مقاصد مهم برای گردشگران شمرده می‌شود و براساس گزارش وزارت خارجه انگلیس سالانه 2.7 میلیون گردشگر انگلیسی راهی این کشور می‌شوند
وزارت خارجه انگلیس با اشاره به وجود تهدیدات احتمالی علیه نقاط گردشگری یونان؛ سطح هشدار تروریستی برای این کشور در حد 'کلی ' ارزیابی کرده است.
به گفته وزارت خارجه انگلیس، حملات تروریستی در یونان می‌تواند به محل‌هایی که موردعلاقه گردشگران است رخ دهد که در این میان انگلیسی‌ها نیز می‌توانند هدف قرار بگیرند.
وزارت خارجه انگلیس عنوان کرده است که در سال‌های اخیر یونان شاهد وقوع برخی انفجارها و تیراندازی در مراکز بزرگ خرید و ساختمان‌های دولتی بوده است.
مقامات اروپایی بیش از این هشدار داده اند که ممکن است تروریستی های داعش با سوء استفاده از ورود گسترده آوارگان به خاک اروپا که عمدتا از راه یونان صورت می گیرد، خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

**پرتغال:
خطر تروریستی: سطح پایین
پرتغال از دیگر کشورهایی است که بیشتر گردشگران انگلیسی به خودشان جلب می‌کند و براساس آمار وزارت خارجه انگلیس شمار این گردشگران در سال گذشته میلادی 2.6 میلیون نفر بوده است.
وزارت خارجه انگلیس سطح هشدار تروریستی در این کشور در حد سطح پایین ارزیابی کرده است.
وزارت خارجه انگلیس از شهروندانش این کشور خواسته است که در جریان سفر به پرتغال مواظب دزدان خیابانی و سارقان باشند.

** کشورهای حوزه بالتیک
وزارت خارجه انگلیس از میان کل کشورهای اروپایی تنها برای اتریش، لهستان و سه کشور حوزه بالتیک شامل استونی، لتوانی و لیتونی هشدار تروریستی در سطح اندک اعلام کرده است.
300300

کد خبر: 658500

وب گردی

وب گردی