تهران- ایسکانیوز:مدیرعامل بانک کشاورزی گفت:پرداخت تسهیلات با کارمزد 17 رصد به بخش کشاورزی می واند فعالان این حوزه را به تداوم حضور در بخش کشاورزی امیدوار کند .

محمد طالبی با اشاره به وضعیت نابسامان بخش کشاورزی افزود: متاسفانه سود کافی برای فعالیت در بخش کشاورزی وجود ندارد و در سال های گذشته با تشدید مشکلات اقتصادی بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی مزارع خود را رها کرده اند .

او در پاسخ به این سئوال که آیا پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی، به نوعی دلالی و سوداگری برای سوئ استفاده از این اعتبارات دامن نمی زند، گفت: در شرایط موجود این تسهیلات ارزان قیمت می تواند به رونق این حوزه کمک کند و نباید با استناد به احتمال سوء استفاده بخش کشاورزی را از این امکان محروم کرد .

وی با تاکید بر اینکه دلواپسی از بابت تزریق تسهیلات به بازارهای سوداگری ندارد، افزود: من هم به کسانی که نگران رونق دلالی و تزریق تسهیلات به بخش های جز بخش هدف هستند،حق می دهم . اصولا یکی از دلایلی که نمی توان به برخی بخش ها تسهیلات ارزان قیمت یا تسهیلاتی با کارمزد کمتر از 22 درصد پرداخت کرد همین است زیرا این امکان وجود دارد که وام گیرنده وام کم بهره خود را در بانکی دیگر سپرده گذاری کرده و سود آن را دریافت کند .

وی در توضیح این مطلب افزود: اما این اتفاق در این حوزه رخ نخواهد داد چرا که بانک کشاورزی بانکی تخصصی است و طبیعتا به افرادی تسهیلات می دهد که اهل فن باشند و رد این حوزه شناخته شوند .

این مقام مسئول گفت: هر چند بنای ما بر اعتماد متقابل است اما حسب وظیفه خودمان کارشناسانمان را برای سرکشی به مزارع و محل فعالیت وام گیرندگان می فرستیم.

طالبی با تاکید بر اینکه تسهیلات این بانک به بخش های فعال دامدارای، زراعت، شیلات و... تعلق می گیرد، ادامه داد: کاهش 5 درصدی نرخ سود وام بانکی برای فعالان این بخش ایجاد دلگرمی می کند و قطعا این وام ها در بخش کشاورزی به گردونه تولید وارد خواهد شد.

پیش از این نرخ تسهیلات بخش کشاورزی 22 درصد تعیین شد اما در یک سال اخیر با توجه به طرح موضوع بازنگری در نرخ کارمزد، پرداخت تسهیلات تقریبا به حالت تعلیق درآمد .کاهش 5 درصدی نرخ تسهیلات بخش کشاورزی و رسیدن آن به 17 درصد به شعب بانک کشاورزی ابلاغ شده است .
کد خبر: 65852

وب گردی

وب گردی