بنیانگذار تکنیک های نوین خوش بینی در ایران/خوش بینی؛ میزان مهاجرت را کاهش می دهد

گسترش بدبینی و عدم توجه به این پدیده اجتماعی مهمترین دلیل افزایش مهاجرت در چند سال آینده است.

احمد ستایش بنیانگذار تکنیک های نوین خوش بینی در ایران گفت: یکی از دلایل پنهان افزایش مهاجرت در هر کشوری مقوله بدبینی و عدم اطمینان از آینده است، این درحالی است که با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی و محتوای نامناسب آنها جامعه به سمت بدبینى تمایل پیدا کرده و این امر هم اکنون به مثابه ویروس آنفولانزا درحال گسترش است.

وی تصریح کرد: حجمه اطلاعات در شبکه های اجتماعی همواره باعث می‌شود افراد از نگاه ها و افکار واقع بینانه فاصله بگیرند و جامعه به سمتى گرایش پیدا کند که به هر شایعه اى بها داده و نسبت به آن واکنش نشان دهد، درحالی که همین امر نوعى شک و تردید را به جامعه تزریق و بسیاری را نسبت به آینده کشور ناامید می کند و همین امر زمینه مهاجرت نخبگان و متخصصان را فراهم خواهد کرد.

نویسنده کتاب سرزمین خوش بینی ادامه داد: دولت، دستگاه های فرهنگی و تشکل های مردم نهاد باید بیش از پیش به مقوله خوش بینی توجه داشته باشند، چراکه سالهاست این موضوع به حاشیه کشیده شده و نیاز به آن امروز در جامعه، احساس می شود.

وی با اشاره به اینکه اشـخاص خوش بین در برابر بیماریهای عفونی و مسری مقاومت بیشتری دارند، افزود: در یک مطالعه علمی، محققان 96 نفر را که یک بار دچار حمله قلـبی شـده بودند را مورد بررسی قرار دادند و بعد از هشت سال دریافتند که از هر 16 مرد بـدبیـن، 15 نفرشان جان باختند و از هــر 16 نــفـر مــرد خــوش بـیـن 11 نفر زنده ماندند؛ آماری قابل تامل که باعث شده مقوله خوش بینی به یک دغدغه در جوامع پیشرفته مبدل شود.

بنیانگذار تکنیک های نوین خوش بینی در ایران تاکید کرد: نارضایتى شغلى، افزایش میزان افسردگى و استرس های روزانه، نشان از این دارد که خوش بینى در بین مردم کمتر شده و یا اینکه شناخت درستى از خوش بینى در جامعه وجود ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که مسائل اقتصادی تا چه اندازه می تواند به تقویت بدبینی در جامعه بیفزاید گفت: در یک تحقیقات جهانی مشخص شد که اگرچه مردم کشورهای فقیر داراى رضایتمندی کمتری از وضعیت فعلی خود هستند اما نسبت به آینده‌شان بسیار خوش‌بین‌ترند، به عبارتی وضعیت اقتصادى و معیشتى نمى تواند نقشى در ایجاد بدبینى یا خوش بینى داشته باشد، چراکه موضوع خوش بینی مقوله ای ذهنی و نگرشی به موضوعات است و نوع نگاه افراد به مسائل میزان اهمیت آن را مشخص می کند، مهم آن است که ما یاد بگیریم در مواقعى که در نقطه تقاطع این افکار قرار میگیریم چه برخوردى با آن داشته باشیم، آن را نشانه سیاه بختی آینده ببینیم و یا فرصتی برای پیشرفت.

احمد ستایش ادامه داد: خوش بینى، سر دادن شعار های مثبت و انگیزشی نیست، بلکه خوش بینی به شما این امکان را می دهد که در موقعیت های دشوار و پرتنش با تکیه بر داشته ها و ظرفیت هایتان، بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

نویسنده کتاب سرزمین خوش بینی تشریح کرد: روانشناسی کلاسیک سعى دارد به افراد این نگاه را القاء کند که همه چیز را مثبت ببینند و به مشکلات اهمیت چندانی ندهد در حالی که در سبک های مدرن مشاوره، یک فرد خوش بین به هیچ وجه صورت مسئله را پاک نمی کند بلکه با شناسایی مشکل، سعى می کند راهکارى مناسب برای رفع چالش خود بیابد.

بنیانگذار تکنیک های نوین خوش بینی خاطر نشان کرد: نسل جوان به دلیل کم تجربگی و همچنین فاصله گرفتن از فرهنگ و آداب سنتى، بیشتر در معرض ناملایمات قرار دارد به همین دلیل باید چگونگی برخورد با مشکلات و دیدن نیمه پرلیوان را به آنها آموزش داد؛ موضوعی که حتی می تواند جزء واحدهاى درسى دانش آموزان قرار گیرد تا آنها بیش از پیش خوش بین باشند و عزت نفس خود را افزایش دهند.

601/601

کد خبر: 658553

وب گردی

وب گردی