رحمانی فضلی: مردم باید لذت مشارکت و سرمایه گذاری را درک کنند

وزیر کشور با تاکید بر اینکه مهم این است که مردم لذت مشارکت، سرمایه گذاری، تولید و خلق ثروت را بچشند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز روی اصل مشارکت مردم تاکید جدی دارند.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه شنبه در نشست ویژه خبری شبکه استانی کرمان، با اشاره به اینکه برای ایجاد یک جریان فرهنگی و یک گفتمان برای اقتصاد مقاومتی در استان ها باید کار شود، افزود: تلاش می شود اولین محور اقتصاد مقاومتی را بر دوش مردم قرار دهیم.
وی تصریح کرد: رسانه ها در ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را بر عهده دارند و باید در این زمینه به صورت تخصصی اقدام شود.
جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اظهارداشت: بهره وری، تولید و الگوی مصرف از وجوه اقنصاد مقاومتی هستند که باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند.
رحمانی فضلی تصریح کرد: با پول های اندک می توان کارهای کوچک را ایجاد کرده و توسعه داد و با ایجاد پیوند بین آنها، تولیدات مناسبی را به جامعه عرضه کرد.
وی گفت: در دو سال گذشته عملکرد خوبی در واگداری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی نداشته ایم.
وزیر کشور افزود: پروژه های نیمه تمام در کشور بسیار زیاد هستند که به دلیل کارهای کارشناسی نشده و مسائل دیگر آغاز شده اند و با امکانات موجود شاید تا 50 سال آینده نتوانیم این طرح ها را اجرایی کنیم.


رحمانی فضلی با اشاره به این مطلب که امر واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی امر قطعی است، ادامه داد: از مردم دعوت می کنیم در صورتی که اهلیت کار را داشته باشند و بتوانند کاربری تعریف شده پروژه ها را محقق سازند، در اجرای این طرح مشارکت کنند.


وی تصریح کرد: وقتی بخش خصوصی وارد این عرصه شود، بهره وری و سرعت عمل بالا رفته و کیفیت کار نیز افزایش می یابد.
جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در ادامه به ماموریت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اشاره کرد و گفت: بعد از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر، جلسات زیادی در دولت برگزار و موانع مسیر شناسایی شد تا رفع شوند.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند و عنوان قرارگاه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه رهبری تاکید کردند که قرارگاه باید فکر و عمل کند، عنوان کرد: همه اعضای دولت که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی نقش دارند، در این قرارگاه عضو هستند.
وزیر کشور تصریح کرد: سه استان کرمان، آذربایجان شرقی و لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شده اند تا الگوی سایر استان ها در این زمینه باشند.
رحمانی فضلی گفت: تلاش شد که سه استان انتخابی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی دارای ظرفیت هایی باشند که بتوان آنها را به سایر استانها تعمیم داد.
وی تصریح کرد: استان کرمان به عنوان استانی با اقلیم و ویژگی های استان های مرکزی کشور انتخاب شده و تلاش می شود اقدامات اقتصاد مقاومتی این استان ها را به صورت همگون پیش ببریم.
جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور عنوان کرد: در نظر داریم که هر ماه به استانهای اقتصاد مقاومتی سفر کرده و به صورت مستمر روند تحقق اقتصاد مقاومتی را بررسی کنیم.
رحمانی فضلی یادآور شد: در جلسه هفته گذشته 166 مشکل موجود در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی احصاء شده است تا رفع شوند.
وی بیان کرد: تنوع ظرفیت های طبیعی، نیروی انسانی برتر و مدیران برجسته استانی از دلایل انتخاب استان کرمان به عنوان یکی از پایلوت های اقتصاد مقاومتی بوده است.


وزیر کشور یادآور شد: با حضور اقای رزم حسینی در استان کرمان که استانداری با انگیزه، پای کار و پیگیر هستند، گام های موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کرمان برداشته شده است.
رحمانی فضلی ا اشاره به تقسیم استان کرمان به هشت منطقه اقتصادی گفت: در ابتدای حضور استاندار کرمان مثلث توسعه در کرمان اجرایی شد که در توسعه نقش مهمی داشت.


وی بیان کرد: دومین الگوی استان کرمان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی الگوی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی بوده است که در این طرح با حضور بنیاد مستضعفان کارهای خوبی انجام شده است.


جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور گفت: در سومین ایده استان کرمان، زون های اقتصادی با مدیریت شرکت های توانمند ایجاد شده که این ایده قابل تسری به تمامی استان ها است.
رحمانی فضلی تصریح کرد: در طرح های اقتصاد مقاومتی هدف تنها اجرای طرح های اقتصادی نیست بلکه هدف تداوم تفکر توسعه است.


وی با اشاره به اینکه همه استان ها ظرفیت کار اقتصادی برای اداره اقتصادی خود را دارند، گفت: انتظار نداریم که این کار در بازه زمانی کوتاهی محقق شود و مهم این است که مسیر به درستی انتخاب شود.
وزیر کشور گفت: تلاش می کنیم اختیارات را به استاندار واگذار و مشکلات را در استان جمع بندی کرده و در تهران مورد رسیدگی قرار دهیم و همچنین تلاش می شود روابط بین حوزه های تولیدی را تسهیل کنیم.


قلعه گنج طرح جدید مدیریتی برای توسعه بود
استاندار کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه قلعه گنج به عنوان یک طرح جدید مدیریتی برای توسعه بود، عنوان کرد: 20 ماه قبل ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج اجرایی شد و تاکنون اقدامات خوبی دراین شهرستان محروم اما پر از ظرفیت انجام شده است.


علیرضا رزم حسینی افزود: بعد از 20 ماه از آغاز ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج، به ستاد پیشنهاد دادیم که این طرح را به کل استان تعمیم داده شود و در سایر شهرستانها نیز به صورت الگو، اجرایی شود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه 15 هزار میلیارد تومان برای تکمیل های طرح های نیمه تمام نیاز است، عنوان کرد: 106 پروژه قابل واگذاری در استان کرمان شناسایی شده اند و در دو هفته آینده روند واگذاری آنها به مردم اطلاع رسانی می شود.


نماینده عالی دولت در استان کرمان با اشاره به اینکه هشت منطقه اقتصادی را در استان کرمان شناسایی شده است، تصریح کرد: دراین راستا اقداماتی برای رفع مشکلات وحدهای صنعتی و معدنی انجام شده که نمونه آن موافقت نامه ای برای رفع مشکلات معادن کرومیت ارزوئیه است.


رزم حسینی بروکراسی اداری را یکی از چالش های تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اقتصاد مقاومتی می تواند فصل جدیدی از نحوه اداره کشور باشد و در استان کرمان تلاش شده در حد توان تسهیل کار سرمایه گذاران صورت گیرد.
وی گفت: متوسط رشد اقتصادی استان کرمان در برنامه های قبل کم بوده است و در برنامه شششم توسعه رشد هشت و نیم درصدی پیشنهاد شده است.


رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان یادآور شد:در استان کرمان شرایط آسان تری برای بخش خصوصی ایجاد شده تا به رشد اقتصادی هشت و نیم درصدی دست یابیم.


رزم حسینی افزود: انتظار داریم همه کرمانی های خارج از کشور و کرمانی های مقیم تهران، به کرمان بیایند و کرمان را بسازیم زیرا این استان محرومیت هایی دارد که باید با قابلیت های موجود، این محرومیت ها را برطرف کنیم.


وی گفت: یکی از چالش های بعدی در مسیر تحقق نیروی انسانی مازاد در دستگاه های دولتی است که در برخی قسمت ها تا سه برابر اضافه بر نیاز است که این موضوع بهره وری ما را کاهش داده است.


استاندار کرمان یادآور شد: نظام بهره وری مبتنی بر بهره وری نیروی انسانی را در دست تدوین داریم تا شرایط ویژه ای در اقتصاد مقاومتی محقق شود.

201/201

کد خبر: 658667

وب گردی

وب گردی