تریلی سیار تئاتر کانون به جزیره‌های جنوبی کشور می رود

تریلی سیار تئاترِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعطیلات تابستان امسال به سوی کودکان در جزیره‌های جنوبی کشور، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین مرکز سیار شهری تئاتر، توسط مسوولان قدیمی‌ترین ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 53 فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرد و در طول این سال‌ها براساس برنامه‌ریزی‌های مختلف در هر فصل از سال به سمت یکی از مناطق کشور رفت.

به گفته‌ی علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نمایش‌ها محتوای کتاب‌های درسی تا ششم دبستان در قالب تئاتر به کودکان شهرهای مختلف کشور نشان داده می‌شود.

قدیمی‌ترین بنای مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 44 و در کنار پادگانی نظامی ساخته شد و این مرکز از سال 1351 فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 53 فعالیت تئاتری آن آغاز شد، از همان سال 1351 سفارش ساخت تریلی سیار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آلمان داده شد، تا این‌که در سال 1352 این تریلی از شهر «برمن» در 150 کیلومتری هامبورگ به سوی ایران راه افتاد، این تریلی دارای امکانات نور، صدا، صحنه است به همین دلیل امکان هر نوع نمایشی در آن ممکن است.

با رسیدن تریلی به ایران، گروه نوجوانان مرکز تئاتر کانون در مردادماه سال 1353 نخستین اجرای خود را در شمال ایران از آستارا آغاز و در مازندران به پایان رساندند. در واقع اولین سفر تریلی به قدری پرثمر بود که گروه تئاتر کانون به یاری کادر فنی خود توانستند هر روز حدود 5 اجرا داشته باشند.

به گفته‌ی حاجیان‌زاده، این تریلی مجهز به همه‌ی امکانات اجرای نمایش از جمله صحنه را دارد و در سال گذشته 300 اجرا داشته و پیش بینی می‌شود امسال بیش از 600 اجرا در همه‌ی نقاط کشور داشته باشد که تابستان امسال نیز براساس برنامه‌ریزی‌های کنونی به سمت جزایر جنوبی، اردیبل، اذربایجان شرقی و غربی می‌رود.

اما آن پادگان نظامی قبل از انقلاب اسلامی که امروز به عنوان «پارک لاله» شناخته می‌شود، فضا را برای حضور کودکان و نوجوانان مناسب‌تر کرده و دو سالن نمایش «بوستان» و «گلستان» و یک کتابخانه برای استفاده و حضور کودکان دارد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازدید احمدمسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران از این مرکز به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان درباره‌ی برنامه‌های تدوین شده‌ برای حرکت این تریلی نیز اظهار کرد: برنامه‌های این تئاتر سیار در 196 روز کاری برای 400 اجرا در 31 استان کشور در نظر گرفته شده است. با توجه به شرایط جغرافیایی و موارد پیش‌بینی نشده احتمال بروز تغییرات جزیی وجود دارد که به مراتب از سوی کارشناس تریلی تئاتر سیار اعلام می‌شود.

حاجیان‌زاده با اشاره به استقبال مدیران کل در سال 1394 از حضور تریلی در استان‌های مختلف و درخواست افزایش تعداد اجراها ادامه داد: براساس توافق به عمل آمده با گروه‌های نمایشی در سال 1395 در صورت اعلام نیاز و تأمین بودجه از سوی مدیران کل می‌توان با پرداخت 70 درصد هزینه‌ی اجرا، براساس مصوبه کانون و با در نظر گرفتن زمان حضور تریلی در استان اقدام کرد.

به گفته‌ی وی با تقسیم شهرهای مختلف کشور در قالب ده منطقه، برنامه‌ریزی‌ها برای حضور تریلی انجام می‌شود.

505502

کد خبر: 658802

وب گردی

وب گردی