تهران - ایسکانیوز: پیکان با تساوی صفر - صفر مقابل نفت تهران ششمین بازی بدون گل زده در لیگ چهاردهم را پشت سر گذاشت و صاحب رکورد شد.

در 6 دوره اخیر لیگ برتر، سابقه نداشته تیمی بیشتر از 3 هفته برای گلزنی منتظر بماند. لیگ دهم همه تیم‌ها در هفته دوم گل زده بودند. پیکان با گل نزدن در 6 هفته ابتدایی لیگ چهاردهم سنت شکنی کرده است. البته این تیم هنوز نتوانسته رکورد همه ادوار لیگ برتر را جابجا کند و برای این کار باید رکورد خودش در لیگ چهارم را بزند. پیکان در لیگ چهارم 9 هفته برای زدن اولین گلش در لیگ برتر منتظر ماند. رکوردی که هیچ تیمی به آن نزدیک هم نشده است. تیم منصور ابراهیم‌زاده با گل نزدن در 3 بازی دیگر می‌تواند به رکورد پیکان مایلی کهن برسد. با توجه به 4 بازی آینده پیکان با فولاد، ذوب آهن و ملوان رسیدن به این رکورد چندان هم دور از انتظار نیست.

موفقیت بعد از ناکامی

تیم‌هایی که هفته‌های ابتدایی ادوار مختلف لیگ برتر با بحران گلزنی روبرو شده‌اند، در ادامه لیگ سرنوشت‌های متفاوتی داشته‌اند. بعضی مثل تراکتورسازی تا آخر فصل با این بحران ادامه دادند و بعضی دیگر توانستند روندشان را تغییر دهند. سال قبل ملوان دراگان اسکوچیچ در 3 بازی اول لیگ نتوانست دروازه حریفانش را باز کند. نتایج ملوان با اعتراض هواداران این تیم روبرو شد. اسکوچیچ با وجود اعتراضاتی که به عملکردش وجود داشت روی نیمکت ملوان باقی ماند و آخر فصل با 40 گل زده عنوان بهترین خط حمله لیگ برتر را بدست آورد. قرار گرفتن در نیمه بالای جدول برای مربیان و مسئولان ملوان عملکرد راضی کننده‌ای محسوب می‌شد. بجز ملوان سابقه نداشته تیمی بیشتر از یک بازی در هفته‌های ابتدایی گل نزند و آخر فصل بین بهترین خطوط حمله لیگ برتر باشد.

ملوان، اتفاق یا هدف‌گذاری؟

بیژن شجاعی دستیار اسکوچیچ در لیگ سیزدهم، به ایسکانیوز می‌گوید هفته‌های اول که ملوان خوب نتیجه نمی‌گرفت کسی در داخل تیم به توانایی کادرفنی شک نداشت: «پیاده کردن یک سیستم جدید و تغییر در سبک بازی تیم زمان می‌برد. 5-6 هفته طول کشید تا ما راه بیفتیم و نتیجه بگیریم اما هیچکس در اینکه موفق می‌شویم شک نداشت. وقتی در تهران مقابل پرسپولیس بد بازی کردیم و ذلیل شدیم خیلی‌ها گفتند این تیم به درد لیگ برتر نمی‌خورد. همان زمان هم ما یک لحظه شک نکردیم. می‌دانستیم از فوتبال سنتی به سمت فوتبال مدرن می‌رویم و باید سختی بکشیم.» سابقه اسکوچیچ هم یکی از مسائلی بود که باعث می‌شد بازیکنان ملوان روحیه‌شان را از دست ندهند: «اسکوچیچ یکی از مربیان صاحب سبک خارجی در لیگ برتر و آسیاست. سرد و گرم روزگار را چشیده بود و نسبت به برد و باخت‌ها عکس العمل احساسی نشان نمی‌داد. می‌دانست چکار می‌کند. همین حس هم به بازیکنان منتقل شده بود. هوادارانی که اول فصل می‌گفتند خواهشا سقوط نکنید، آخر فصل به سهمیه آسیایی امید داشتند.»

سقوط و ناکامی مطلق

در بین تیم‌هایی که هفته‌های اول لیگ در گلزنی ناکام بودند، 4 تیم آخر فصل به لیگ یک سقوط کردند. تراکتورسازی لیگ اول تا هفته پنجم گل نزد و تا پایان لیگ هم فقط 12 بار توانست دروازه حریفانش را باز کند. آن‌ها آخر فصل با بدترین خط حمله و کمترین امتیاز به لیگ یک سقوط کردند. لیگ چهارم پیکان 9 هفته گل نزد و مایلی کهن خیلی زود از مربیگری این تیم برکنار شد. پیکان با فرهاد کاظمی بهتر نتیجه گرفت و در 21 بازی باقی مانده 22 گل زد اما باز هم نتوانست از سقوط جلوگیر کند. سال بعد شموشک تنها تیمی بود که تا هفته دوم نتوانست گل بزند. آن‌ها هم آخر فصل به لیگ یک سقوط کردند. آلومینیوم آخرین تیمی بود که بعد از گل نزدن در بازی‌های ابتدایی به لیگ یک سقوط کرد. آن‌ها در سه بازی ابتدایی لیگ گل نزدند و بعد از آن هم با وجود تعویض مربی نتوانستند نتایج خوبی بگیرند.

رکورداران گل نزدن در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر


amar-nongoal
*سقوط به دسته پایین‌تر
** چند تیم به صورت همزمان بدون گل زده بودند که عملکرد بهترین تیم در نظر گرفته شده است

کد خبر: 65882

وب گردی

وب گردی