توماس رایت در بروکینگز نوشت:طبق گزارش های چندین رسانه معتبر،رهبران اتحادیه اروپا در روز شنبه بر سر انتخاب جانشین کاترین اشتون،مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به توافق رسیدند و "فدریکا موگرینی "(وزیر خارجه ایتالیا) را برای تصدی این پست برگزیدند.جلسات قبلی اتحادیه اروپا بدون دستیابی به نیتیجه ای پایان یافته بودند.به گزارش ایسکا نیوز، توماس رایت می نویسد:کشور های حوزه بالتیک و شرق اروپا با انتصاب خانم موگرینی مخالف بودند.دلیل آن نیز عدم تجربه کافی در زمینه سیاست خارجی بیان شد.

با این وجود،خانم موگرینی برای تصدی این پست انتخاب شد.سیاست های او مخالفان خود را دارد ولی این کشورها از قدرت کافی برای جلوگیری از انتخاب او برخوردار نبودند.

هیچ کس نمی تواند ادعا کند موگرینی بهترین گزینه برای جانشینی کاترین اشتون است.هیچ کس نمی تواند بگوید موگرینی می تواند به بهترین نحو در مقابل زیاده خواهی های روسیه بایستد.اما در مقابل هیچ کس نمی داند بهترین  شخص برای تصدی این پست کیست.مسئولیت های رده بالا در اتحادیه اروپا غالبا توسط حزب های پر نفوذ اروپا اشغال می شوند.به دلیل نبود یک مقام زن در کمیسیون رهبری ایتحادیه اروپا،فشار ها برای تخصیص پست مسئول سیاست خارجی به یک زن،بسیار بالا بوده است. تنها نگرانی رهبران اروپا اشغال مسئولیت های اقتصادی این اتحادیه توسط ایتالیایی ها بود.به همین دلیل بر سر انتخاب مسئول سیاست خارجی سخت گیری زیادی اعمال نشد.

در بسیاری از اوقات،مسئولین ایتالیا و فرانسه تهدید های گاه و بی گاه روسیه علیه کشور های شرق اروپا را فراموش می کنند.کشور هایی مانند استونی و لیتوانی از مخالفان سر سخت انتخاب خانم موگرینی هستند.آنها سیاست های وزارت خارجه و دولت ایتالیا در قبال روسیه را همواره محکوم می کنند.ایتالیا روابط تجاری نزدیکی با مسکو دارد و همیشه با وضع تحریم های سخت تر علیه روسیه مخالفت کرده است.سفر موگرینی به مسکو در اوایل سال جاری نیز بهانه ای برای مخالفان او بوده است .

در یک اشاره مستقیم به موگرینی،رییس جمهور لیتوانی از اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: به نظر م شایسته نیست یک طرفدار کرملین،مسئول سیاست خارجی قاره اروپا شود.در مقابل موگرینی، از نامزد های دیگر تصدی این پست نام می بریم که سابقه بیشتری در مخالفت با کرملین دارند.کارل بیلت،وزیر خارجه سوئد و یا رادک سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان.

اتحادیه اروپا با بزرگترین تهدید در بیست سال گذشته رو به رو است.دویست و دوازده شهروند اتحادیه اروپا در سقوط هواپیما خطوط مالزی که توسط شورشیان طرفدار روسیه نابود شد،کشته شدند.هزاران نفر نیز در اوکراین،در نتیجه ماه ها جنگ داخلی کشته شده اند و به تازگی روسیه ،نیروهای خود را به داخل خاک اوکراین گسیل داده است.واقعا غیر قابل باور است،در زمانی که روسیه جبهه سومی در جنگ با اوکراین گشوده است، فردی برای تصدی سمت مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شود که درک متقابل از رفتار ها و زیاده خواهی های روسیه نداشته باشد.این مسئله همانقدر احمقانه است که وزیر نفت را برای تصدی وزارت محیط زیست انتخاب کنیم.

کاملا روشن است مسئول سیاست خارجی اروپا،تعیین کننده سیاست های کلی اتحادیه اروپا نیست.این مسئولیت بر عهده رهبران کشور های عضو ،به خصوص آلمان است.انتخاب یک فرد نالایق شاید هیچ سود یا ضرری برای سیاست اتحادیه نداشته باشد، اما انتخاب فرد لایق،باعث رسیدن اتحادیه اروپا به اهدافش خواهد شد.

اتحادیه اروپا تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی را باید بر عهده شهروندان خود قرار دهد، نه کشور های بالتیک.حال زمانی مناسب برای این درگیری ها نیست.
کد خبر: 65887

وب گردی

وب گردی