افزایش 20درصدی قیمت شکر از اوایل خرداد تاکنون

قیمت جهانی شکر در حالی در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را سپری می کند که این محصول در بازارهای داخلی نیز به دلیل نبود عرضه کافی با افزایش تقاضا و رشد قیمت فروش مواجه شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بورس نیوز، قیمت شکر سفید طی یک ماه اخیر به ازای هر کیلو 700 تومان افزایش یافت و از ابتدای خرداد ماه سال جاری تاکنون رشد 20 درصدی را پشت سر گذاشته است. حال این سوال مطرح می شود که رشد قیمت شکر در بازاهای جهانی و داخلی چه تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال در این حوزه بر جای می گذارد.

حمید اعتضاد، کارشناس صنعت قند و شکر عنوان کرد: شرکت های تولید کننده قند و شکر به طور معمول اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه هر سال اقدام به تولید محصولات می کنند و عمده فعالیت عملیاتی آنها از نیمه دوم سال آغاز می شود. از این رو معمولاً طی شش ماهه اول تصفیه شکر وارداتی را در دستور کار خود قرار می دهند.

حمید اعتضاد با بیان اینکه در حال حاضر واردات شکر ممنوع است، ادامه داد: در شرایط فعلی که در نیمه اول سال به سر می بریم موجودی انبار اغلب کارخانجات قند و شکر خالی است و افزایش قیمت فروش شکر تأثیر حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری شرکت ها اعمال نمی کند و بیشترین بهره از روند رو به رشد قیمت ها نصیب دلالان که موجودی انبار آنها پر است، می شود.

وی در خصوص روند افزایش قیمت های جهانی اظهار داشت: با نگاهی به روند قیمت ها طی سنوات گذشته می توان گفت در حالی که امکان رشد قیمت فروش شکر به محدوده های بالاتر وجود دارد به نظر می رسد در شرایط فعلی قیمت شکر در محدوده قیمتی 3000 تومان تثبیت شود و از این رو با توجه به قیمت شکر و نیز نرخ خرید چغندر امکان دستیابی شرکت های تولید کننده به سود دور از انتظار نیست.

این کارشناس صنعت قند و شکر با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید که آیا روند افزایشی قیمت جهانی در نیمه دوم سال که مصادف با شروع فعالیت عملیاتی شرکت هاست، ادامه دارد؟ در این خصوص گفت: همانطور که عنوان شد امکان افزایش قیمت و رسیدن به سطوح بالاتر وجود دارد.

اما می بایست به این نکته توجه داشت که دولت همواره در دوران رشد قیمت های جهانی به منظور کنترل افزایش قیمت در بازارهای داخلی اقدام به کاهش تعرفه واردات شکر می کند. بطوریکه در سنوات قبلی زمانی که قیمت شکر به 38 سنت رسید، دولت تعرفه واردات شکر را از 45 به چهار درصد کاهش داد. بر این اساس به نظر می رسد دولت در صورت تداوم رشد قیمت شکر به صورت پله ای تعرفه واردات را کاهش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این حال برگزاری جلسات متعدد جهت تصویب و ابلاغ کاهش تعرفه واردات حدود چهار تا شش ماه به طول می انجامد و در این مدت شرکت هایی که موجودی انبار دارند، می توانند با عرضه محصولات تولیدی خود در بازار فروش از شرایط رشد قیمت فروش محصولات بهره ببرند که همانطور که عنوان شد این اثر پذیری به میزان محصولات تولیدی موجود در انبارهای شرکت ها بستگی دارد.

اعتضاد در خصوص دلایل افزایش قیمت شکر در بازارها داخلی ابراز داشت: از یک سو افزایش تقاضا برای شکر به دلیل قرار داشتن در ماه مبارک رمضان و از سوی دیگر ممنوعیت واردات شکر موجب شده تا قیمت شکر در بازارهای داخلی افزایش یابد. علاوه بر این در حال حاضر بسیاری از شرکت های قند و شکر به دلیل کمبود چغندر مصرفی کمتر از ظرفیت اسمی تولید می کنند و از این رو تولید کنندگان نیمی از تقاضای داخلی را پاسخ می دهند و مابقی می بایست از طریق واردات تأمین شود.

601/401

کد خبر: 658986

وب گردی

وب گردی