نویسنده یک  نمایش تعاملی: تماشاچی ها بازیگران اصلی نمایش ما هستند /به تماشاگران هویت جدید می دهیم!

پویا پیرحسینلو  می گوید: هویت جدیدی که در نمایش به مخاطبان داده می شود داخل پاسپورتی تعریف شده است، از اسم گرفته تا روابط و آشناهایشان. تماشاگران با توجه به هویتی که پیدا می کنند تاثیر بسیار زیادی روی نمایش دارند و هر اجرا با اجرای دیگر متفاوت است.

پویا پیرحسینلو در مورد ایده نمایش جدیدی که نویسندگی آن را به عهده دارد به ایسکانیوز گفت: اجرای ما قرار است در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در تآتر شهر به روی صحنه برود. این مرکز جهت حمایت از مطالعه و آزمون گروه‌های در جست‌وجوی شیوه های مختلف در تئاتر ایران، و با تاکید بر گروه محوری شکل گرفته است. گروه تئاتر «واحه» نیز به عنوان یکی از گروه های برگزیده، آثار و برنامه های خود را در دو هفته به روی صحنه خواهد برد.

وی ادامه داد: ایده اصلی اجراهای ما در این پروژه «تماشاگر؛ قهرمان نمایش» بود، ما می خواستیم تلاش دوباره ای در راستای بازنگری به تماشاگر و جایگاه تماشاگر در تئاتر داشته باشیم. به همین دلیل حجم زیادی از جلسات آغازین ما به خصوص جلسات متعددی که با خانم سیما شیبانی کارگردان کار داشتیم به بررسی و تحلیل تئوری های مختلف و تجربیات صورت گرفته گذشت.

این نویسنده در مورد هدف اجرای گروه از اجرای این نمایش گفت: هدفمان این بود که تلاش کنیم تآتر امروز را بسازیم تئاتری که بتواند تئاتر و به خصوص تئاتر تعاملی را یک قدم به جلو ببرد. موفقیت یا عدم موفقیت ما مسئله ای دیگری است، آن را مردم و کارشناسان قضاوت می کنند اما تلاش های ما در راستای پدید آوردن یک اتفاق تازه در تئاتر بود. تلاش هایی که باعث پدید آمدن نمایش «پرواز عمود کبوتر دریایی دودی برفراز آب های سرد و معتدل اقیانوس اطلس» شد.

نویسنده نمایش«پرواز عمود کبوتر دریایی دودی برفراز آب های سرد و معتدل اقیانوس اطلس» در مورد نام و موضوع نمایش گفت: موضوع اصلی نمایش درباره مهاجرت است. کبوتر دریایی دودی نیز گونه ای از پرندگان مهاجر است که طولانی ترین مسافت مهاجرت را بین سایر پرندگان دارد. تمام تماشاگرانی که می خواهند تئاتر ما را ببینند باید یک قطعه عکس 3*4 با خود بیاورند و یک پاسپورت با هویت جدید دریافت کنند و سپس وارد سفارت شوند. از آن پس تمام کارهایی که می کنند، تمام حرف هایی که می زنند و حتی تمام حرف هایی که نمی زنند باعث خواهد شد که دنیای نمایش متحول شود و هر اجرا با اجرای دیگر متفاوت باشد.

وی در مورد ریسک تئاتر تعاملی افزود: آدم های مختلف و تماشاچی ها بازیگران نمایش ما هستند و ممکن است در هر اجرا با توجه به واکنشها اجرا جور دیگری پیش برود. در هر حال ما در متن و هم در تمرین ها سعی کردیم بسیاری از واکنش های احتمالی را پیش بینی کنیم.

پیرحسینلو در مورد زمان نگارش اثر و تمرین این اجرا گفت: تقریبا از بهمن ماه شروع به نگارش این نمایشنامه کردیم و نسخه اولیه فروردین ماه آماده شد. بر اساس نسخه اولیه بازیگران انتخاب شدند و همزمان با بازنویسی متن تمرین های اولیه صورت گرفت و تقریبا اواسط اردیبهشت ماه متن نهایی تحویل گروه اجرا شد.

این هنرمند در مورد رضایت از اجرای متنش گفت: تا جمعه نمیشود چیزی گفت. تا اجرای اول کار را نبینم نظری ندارم. تا اجرای اول با تماشاگر واقعی اتفاقی نیفتد هنوز نتیجه واقعی کار مشخص نشده است. ما یک سری تمرین ها با تماشاگرهای آزمایشی انجام دادیم اما تا تماشاگران واقعی نیایند در صحنه ما نمی توانیم مطمئن باشیم ایده ها و تلاش های ما جواب داده یا خیر.

پویا پیرحسینلو در مورد کار جدیدی که در دست دارد گفت: متنی را پارسال داشتم به اسم «آفتابکاران و سایر کشاورزان سرزمین شرق میانه» و این کار جزو نمایشنامه های برگزیده جشنواره فجر شد، تلاش می کنم امسال این کار را به کارگردانی خودم به روی صحنه ببرم.

وی در مورد این کار ادامه داد: بازیگران مشخص شده اند و تمرین ها از هفته بعد شروع خواهد شد. امیدوارم در آفتاب کاران هم بتوانیم در یک سالن مناسب اجرایی درخور را به روی صحنه ببریم.

505502

کد خبر: 659005

وب گردی

وب گردی