دکتر میرزاده:  27 درصد پژوهش های ایران متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است

ضیافت افطاری آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه معاونان، مدیران و جمعی از روسای واحدها و مراکز و اعضای هیات علمی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده در ابتدای این مراسم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مسئولان با ارائه گزارش کوتاهی از آخرین وضعیت تولید علم در کشور و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در این مجموعه، تاکید کرد: مساله تولید علم به عنوان یکی از شاخص های سرآمدی و سرافرازی و پیشرفت در کشور بسیار اهمیت دارد و مقام معظم رهبری نیز در اغلب سخنرانی هایشان بر مساله جایگاه علمی ایران و افزایش شتاب علمی کشور تاکید دارند که نشان دهنده اهمیت تولید علمی و مشارکت ایران در تولید جهانی علم است.

نقش موثر دانشگاه آزاد اسلامی در تولید جهانی علم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از سال 1996 تا سال 2015 براساس پایگاه اطلاع‌رسانی «اسکوپوس» ایران در تولید علم رتبه 22 را در سطح جهان دارد. و در سال 2015 و به استناد همین پایگاه، رتبه علمی کشور 16 است که این رتبه باعث افتخار و نشان دهنده تلاش دانشمندان در عرصه تولید جهانی و مشارکت بالای دانشمندان ایران در تولید جهانی علم است این در حالی است که متاسفانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در هیچ‌کدام از پوسته‌های تولید علم جهانی قرار نداشت.

دکتر میرزاده با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید جهانی علم، گفت: بر اساس تحقیقات مستند و علمی که در این زمینه انجام شده مشخص شد در بازه زمانی 1996 تا 2015 با در نظر گرفتن نقش دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ایران 22 و بدون در نظر گرفتن نقش دانشگاه آزاد اسلامی با 5 پله سقوط در جایگاه بیست و ششم قرار می گیرد و در سال 2015 با در نظر گرفتن سهم دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ایران در تولید جهانی علم 16 و بدون آن رتبه ایران در تولید جهانی علم با شش پله کاهش به 22 خواهد رسید.

27 درصد پژوهش های ایران متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر میرزاده گفت: چگونه است که در افزایش رتبه کشور در سطح جهانی، میزان عملکرد تاثیر دانشگاه آزاد اسلامی را محاسبه می‌کنند، اما در گزارش‌های داخلی که جنبه سفارشی دارد، نام دانشگاه آزاد اسلامی که بیش از 20 درصد تولید علم ایران را برعهده دارد، حذف می‌شود؟ اگر میزان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی حذف شود، دیگر آنچه که به آن افتخار می‌کنیم ازجمله رتبه و جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان چیزی نخواهد بود که اکنون هست.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی که در میانگین 5 سال گذشته 20 درصد تولید علمی کشور را شامل می شود که وزن بسار بالایی است همچنین 27 درصد پژوهش های ایران نیز بر اساس تحقیقات دوره برنامه پنج ساله چهارم در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است که بدون شک این مشارکت در برنامه پنج ساله پنجم افزایش یافته است.

توسعه کیفی مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه WOS

وی با بیان اینکه در پایگاه WOS سهم دانشگاه اسلامی در بازه سال‌های 2006 تا 2015 در پایگاه جهانی علم و مقالات پراستناد 22.5درصد بود، گفت: این سهم دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2015 به 29.5 درصد رسید که نشان از توسعه کیفی مقالات دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

دکتر میرزاده با ابراز تاسف از بداخلاقی‌های موجود نسبت به نادیده گرفته شدن سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم کشور گفت: در گزارش‌های منتشر شده درباره تولید علمی دانشگاه‌ها و موسسات برتر کشور توسط یک نهاد مسئول، نام دانشگاه آزاد اسلامی حذف شده که این نشان از بی انصافی است.

وی افزود: از خداوند منان می خواهم در این ماه مبارک کمک کند که همه بتونیم اخلاق هایمان را اصلاح کرده و رعایت عدل و انصاف داشته باشیم.

دکتر میرزاده برای کسانی که مسئول دستگاه هایی هستند که باید بر اساس ویژگی کاری خود راستگو باشند ولی به ناحق نام دانشگاه آزاد اسلامی را از گزارش های تولید علمی کشور حذف می کنند ابراز تاسف کرد.

برخوردهای سیاسی با دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی غیر منصفانه است

دکتر میرزاده چنین برخوردهای سیاسی با دانشگاه آزاد اسلامی را که دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی و شجره طیبه ای است که در بیش از 400 واحد در سراسر کشور آثار عظیمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته است و یک الگوی جهانی و یک پدیده بین المللی است غیر منصانه دانست.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه انصاف زیباترین خصلت انسان است،اظهار داشت: ؛ درواقع این بی‌انصافی در حق 68 هزار عضو هیات‌علمی و به نوعی توهین به یک‌میلیون و 700 هزار دانشجو، 5.7 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی و بیش از 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 32 هزار و پانصد عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت هستند، گفت از این تعداد بیش از 17 هزار نفر استادیار به بالا هستند و خوشبختانه با اعمال سیاست های درست در دانشگاه آزاد اسلامی تعداد مربیان به زیر 40 درصد رسیده است.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال های آینده افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی دارای 500 هراز دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و طبق قوانین دانشگاه این افراد باید برای فارغ التحصیلی حداقل 2 مقاله ISI داشته باشند بر همین اساس بدون شک تولیدات علمی دانشگاه افزایش پیدا می کند در آن زمان چگونه می خواهند نام دانشگاه آزاد اسلامی را از تولید علمی کشور حذف کنند.

در پایان این مراسم نماز مغرب و عشاء را به امامت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برگزار و پس از آن حاضران در مراسم افطار شرکت کردند.

20104

کد خبر: 659059

وب گردی

وب گردی