رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی :اورژانس هوایی وزارت بهداشت در خدمات هوایی مشکل دارد

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی درباره حادثه سقوط اتوبوس سربازان و حادثه خوی به عملکرد وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: هدف اصلی وزارت بهداشت سلامت همه آحاد مردم است.

نیوشا یعقوبی: دکتر امین صابری نیا در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت امروز دروزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد گفت: با توجه به حوادثی که اخیرا اتفاق افتاده است درمی یابیم اگر هماهنگی لازم بین بیمارستان ها و حضور متخصصان نبود چالش های نگران کننده ای برای مردم ایجاد میشد.
او افزود: در حادثه فارس یک چالش قرار داشت و آن هم تعداد 19 نفر فوتی بود در حالیکه در همان روز دو واژگونی دیگر نیز رخ داد و که خوشبختانه هیچ مورد فوتی به ثبت نرسید و مسئولان به سرعت مصدومان را منتقل کردند و این نشان دهنده عملکرد مناسب وزارت بهداشت است که به صورت 24 ساعته به مردم خدمات ارائه می کند.
او بااشاره به حادثه ترکیدن کپسول گاز در خوی گفت: از روز اول حادثه خوی شاهد پیگیری های 24 ساعته رییس دانشگاه علوم پزشکی و معاون درمان بودیم و خوشبختانه حضور فوق تخصص جراحی پلاستیک در دانشگاه ارومیه که از نقاط قوت این حادثه بود باعث شد بتوانیم اقدامات اولیه را در جهت احیا و ثبات بیماران انجام دهیم. شاید اگر حضور متخصص و حضور 24 ساعته پرسنل درمان و بهداشت در ارومیه نبود، با فاجعه دردناکتری مواجه می شدیم.
او ادامه داد: بعد از اینکه بیماران شرایط لازم برای انتقال را پیدا کردند با بررسی های پزشکان متخصص تدابیری اندیشیده شد تا بتوانیم بیماران را به مراکز تخصصی تر انتقال دهیم و تلاش می کنیم تا احتمال زنده بودن افراد را حتی اگر به اندازه یک درصد باشد را افزایش دهیم.
صابری نیا افزود: متاسفانه اورژانس هوایی وزارت بهداشت در خدمات هوایی با چالش ها ومشکلاتی مواجه است و اورژانس هوایی بالگردی تعریف استاندارد ندارد و تمامی خدمات لازم در این زمینه را نیروهای نظامی انجام می دهند.
اودرباره نحوه انتقال مصدومین حادثه خوی گفت: یکی از چالش های پیش رو در حادثه آتش سوزی خوی انتقال بیماران به بیمارستان فوق تخصصی بود به همین منظور بالگردی کرایه و فضای داخلی آن تحت نظر متخصصان ICU تغییر کاربری داده شد و مصدومان به صورت هوایی به اصفهان و تهران منتقل شدند. طی این انتقال یکی از مصدومین دچار شرایط ویژه شد که توسط احیای قلبی بازگشت و متاسفانه قبل از انتقال هوایی 2 مصدوم یکی در بیمارستان و دیگری را در آمبولانس از دست دادیم.

18 بیمارستان‌جهت درمان بیماران سوختگی تجهیز شده است
دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره با اقدامات وزارت بهداشت برای بیماران سوختگی گفت: وزارت بهداشت موفق شده است 800 تخت سوختگی را تجهیز و اصلاح کند و 18 بیمارستان‌جهت درمان بیماران سوختگی تجهیز شده است. در 7 استان مرکز فوق تخصص بسته به نوع نیاز استان ایجاد یا تجهیز کامل شد همچنین 14 بخش ICU سوختگی در وزارت بهداشت در این دوره ایجاد شد.
او ادامه داد: متاسفانه در حوادثی که رخ می دهد بیشتر توجه ها حول محور تعداد فوتی ها می چرخد و به موضوعاتی که در سلامت مردم اهمیت دارد توجه کمتری شده است. عملکرد وزارت بهداشت در حادثه شیراز موفقیت آمیز بود.در این حادثه راننده اتوبوس فوت کرد زیرا از ابتدا از لحاظ هوشیاری شرایط مطلوبی نداشت. در حال حاضر 5 نفر در ICU و 4 نفر در بخش بستری هستند و بقیه افراد مرخص شده اند.
حریرچی تاکید کرد: عملکرد مناسب دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه ارومیه شایان توجه است به طوری که برای انتقال بیماران بدحال وابسته به دستگاه تنفسی، یک هواپیما کرایه کردیم و تجهیز آن توانستیم مصدومان را به سلامت منتقل کنیم.

105105

کد خبر: 659127

وب گردی

وب گردی