وزیر کشور: دهیاری ها مصداق بارزی از تحقق مردم‌سالاری دینی و آینه تمام‌نمای همدلی و همزبانی  هستند

وزیر کشور همزمان با 14 تیر سالروز تاسیس قانون دهیاری های خودکفا و روز شهرداری و دهیاری در پیامی خطاب به دهیاران  تاکید کرد: مأموریت‌ها و اقدامات ارزشمند دهیار‌ی‌ها از آغاز تأسیس تاکنون، نقش به‌سزایی در ایجاد رضایت‌مندی روستاییان و ترمیم شکاف تاریخی و تبعیض‌آلود میان شهر و روستا داشته‌ است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن پیام عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور خطاب به دهیاران سراسر کشور به مناسبت چهاردهم تیرماه روز دهیاری به این شرح است:

"چهاردهم تیرماه، نقطه عطفی است که روستاها در پی عبور از مدیریت‌های پراکنده و بی‌سامان در ادوار مختلف، از برکت حضور نهادی مدیریتی و برخاسته از متن جامعة‌ روستایی به نام دهیاری برخوردار شدند. دهیاری‌ها در پیوند با شوراهای اسلامی روستا مدیریت نوینی را در سطح کشور رقم زدند که پرچمدار توسعة پایدار روستایی در کشور محسوب می‌شوند.

دهیاری‌ها از یک سو به عنوان نمایندگان حاکمیت و از سویی دیگر به عنوان نهادهایی برخاسته از انتخاب مردم، مصداق بارزی از تحقق مردم‌سالاری دینی و آینة تمام‌نمای همدلی و همزبانی دولت و ملت‌ تلقی می‌‌گردند. مأموریت‌ها و اقدامات ارزشمند دهیار‌ی‌ها از آغاز تأسیس تاکنون، نقش به‌سزایی در ایجاد رضایت‌مندی روستاییان و ترمیم شکاف تاریخی و تبعیض‌آلود میان شهر و روستا داشته‌ است.

از جمله مهم‌ترین مأموریت‌ها و اقدامات انجام شده از سوی دهیاری‌ها می‌توان به مواردی همچون: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، مدیریت بحران در مناطق روستایی، رونق اقتصادی روستا، بهبود سیما و منظر روستایی، ارتقای وضعیت کالبدی روستا در عین حفظ فرهنگ بومی و اسلامی- ایرانی آن‌، افزایش امنیت در مناطق روستایی، ارتقای سطح سرمایه اجتماعی روستا، کمک به تثبیت جمعیت روستایی و حفظ تعادل آن با جمعیت شهری کشور اشاره کرد که همگی این موارد نشان از ژرفای تأثیر این نهاد نوین مدیریت محلی دارد.

با توجه به موقعیت خاص اقلیمی کشور عزیزمان ایران، وجود جاذبه‌های طبیعی و تنوع شگفت‌انگیز جغرافیایی به همراه میراث فرهنگی برخاسته از تاریخ و تمدن غنی اسلامی و ایرانی، تنوع قومیت‌ها، نژادها و مذاهب، نهادسازی برای به فعلیت رساندن حداکثری قابلیت‌ها و ظرفیت‌های توسعة مناطق روستایی، بسیار حایز اهمیت است. این مهم در مرحلة نخست با شکل‌گیری نهاد نوین مدیریت محلی در قالب حدود 33 هزار دهیاری در تمامی نقاط کشور تحقق یافت اما این تنها آغاز راه و گام اول به شمار می‌آید که برای بالیدن و به شکوفایی رسیدن، نیازمند سیاست‌گذاری‌، حمایت‌ مادی و معنوی دولت و برنامه‌ریزی‌ مناسب برای پیشرفت همه‌جانبه مناطق روستایی کشور است.

بحمدلله این حمایت در پرتو توجه دولت تدبیر و امید به روستاها و تخصیص اعتبارات قابل توجه به آن‌ها، معنایی ملموس یافته اما این پشتیبانی‌ها باید همچنان و با قوت بیشتری ادامه یابد تا چرخ توسعه مناطق روستایی بر مدار پایداری بچرخد.

از دیگر اقدامات مهمی که دولت برای تقویت دهیاری‌ها و پشتیبانی از آن‌ها انجام داده است تهیه پیش‌نویس لایحه دهیاری‌ها با هدف رفع خلأهای قانونی و انسجام‌بخشی به نهاد دهیاری است که هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت محترم برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

اینجانب ضمن عرض تبریک این روز مهم، به تمامی تلاش‌گران حوزة مدیریت روستایی در سطوح ملی و محلی به‌ویژه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی سراسر کشور، از دهیاران عزیز و گرامی انتظار دارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" مزین شده است، با همت و تلاش مجدانه و بی‌وقفه و با استفاده از ظرفیت نهاد دهیاری گام‌های بلند و اساسی در راستای تحقق توسعة پایدار در روستاها بردارید. انشاالله

سعادت،‌ سربلندی و توفیق روزافزون همه عزیزان را از درگاه پروردگار قادر متعال آرزومندم."

203/201

کد خبر: 659173

وب گردی

وب گردی