واکنش قائم مقام وزارت بهداشت به پرداخت های نجومی، بیوتروریست، ریزگردها، لایحه سلامت روان و ...

قائم مقام وزارت بهداشت گفت: درباره حقوق مدیران وزارت بهداشت اطلاعات کامل را به دولت، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ارائه داده‌ایم و معتقدیم که پرداخت‌هایمان در این بخش قانونی بوده و شامل پرداخت‌های نجومی نمی‌شود.

نیوشا یعقوبی: دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری خود که در وزارت بهداشت برگزار شد به بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت یا بار مراجعه افراد برای استفاده از خدمات سرپایی و بستری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ هر ایرانی به طور متوسط 10.3 بار برای دریافت خدمات سلامت مراجعه کرده است.(بار مراجعه افراد بر حسب رده سنی و نوع و بخش مراجعه در جدول های زیر آمده است)

بار مراجعات افراد بر حسب رده سنی در سال 93

رده سنی

بار مراجعات

افراد بالای 66 سال

18.2 بار

افراد ۵۰ تا ۶۵ سال

15.1 بار

کودکان زیر یک سال

13.9 بار

کودکان یک تا چهار سال

12.5 بار

افراد ۱۵ تا ۴۹ سال

8.2 بار

افراد پنج تا ۱۴ سال

8.5 بار

به گزارش ایسکانیوز؛ حریرچی ادامه داد: به طور کلی میتوان گفت از میزان کل مراجعات ۳.۸۵ بار به بخش دولتی و ۶.۴۷ بار به بخش خصوصی بوده است. یعنی ۳۷.۳ درصد بار مراجعات ما در حوزه سرپایی در بخش دولتی و ۶۲.۷ درصد این مراجعات به بخش خصوصی بوده است.

او تاکید کرد: بار مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها در 20 سال گذشته نسبت به کشورهای مشابه در منطقه بالاتر بوده است. بنابراین باید تدبیری بیندیشیم تا مراجعات سرپایی مردم با کمک آموزش، خودمراقبتی و پرهیز از مراجعات غیرضرور تا جایی که ممکن است، کاهش پیدا کند.

مراجعه افراد در بخش های مختلف نظام سلامت به صورت سرپایی

نوع مراجعه

تعداد مراجعه

بخش مراجعه

مراجعه به پزشک عمومی

2.51 بار

1.49 بار به بخش دولتی

1.01 بار به بخش خصوصی

مراجعه پزشک متخصص

2.16 بار

0.51 بار به بخش دولتی

1.01 بار به بخش خصوصی

مراجعه به داروخانه

3.37 بار

1.31 بار به بخش دولتی

2.42 بار به بخش خصوصی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره چگونگی هزینه‌ کرد حق بیمه درمانی مردم در سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق درمان تامین اجتماعی و پول‌های حاصل از حق بیمه مردم که برای درمان اخذ می‌شوند، به صورت مجزا باید در حوزه درمان هزینه شوند و این دستوری است که به سازمان تامین اجتماعی داده شده است. در این زمینه سازمان تامین اجتماعی به صورت شفاهی اعلام کردند که این دستور را انجام می‌دهند. براین اساس امیدواریم این موضوع را در صورت‌حساب‌های مالی خود هم نشان دهند.

دریافت های نجومی بالای 100 میلیون در وزارت بهداشت وجود دارد یا خیر؟

قائم مقام وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال درباره اینکه آبا دریافت‌های نجومی بالای 100 میلیون در وزارت بهداشت وجود دارد یا خیر، افرود : باید توجه کرد که حقوق‌ها در وزارت بهداشت به دو قسمت تقسیم می شوند گروه اول حقوق مدیران و گروه دیگر حقوق مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصص است. درباره حقوق مدیران وزارت بهداشت اطلاعات کامل را به دولت، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ارائه داده‌ایم و معتقدیم که پرداخت‌هایمان در این بخش قانونی بوده و شامل پرداخت‌های نجومی نمی‌شود.

او ادامه داد: وزارت بهداشت معتقد به شفاف‌سازی است. تاکنون هر آنچه که در وزارت بهداشت انجام شده، قانونی بوده و اسناد آن نیز در حال رسیدگی است. در عین حال هر تصمیمی که دولت اخذ کند، ما از آن تبعیت می‌کنیم. البته بخش عمده پرداخت‌های مدیران وزارت بهداشت را نهادهای خارج از ما اعلام می‌کنند، اما حقوق‌ها قانونی و در طیف معمول بوده است.

حریرچی افرود: درباره پزشکان متخصص همان ارقام اعلام شده با تغییرات جزیی برقرار است البته در برخی موارد برای پرداخت سقف اعمال کرده‌ایم و در مواردی هم بنا بر شرایطی سقفی تعیین نشده است، اما همه پرداخت‌ها با تعرفه مصوب دولت که زیر قیمت تمام شده است، انجام گرفته و ما به طور متوسط زیر 50 درصد تعرفه دولتی را به پزشک پرداخت می‌کنیم که البته 10 تا 20 درصد هم به عنوان مالیات از آن کسر می‌شود. اکثر کسانی که دریافت‌های بالای 100 میلیون دارند، خودشان مایل هستند که از تمام وقتی درآمده و در بخش خصوصی فعالیت داشته باشند.

او در ادامه به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: پزشک فوق تخصص نیز در یک بیمارستان فعالیت می‌کرد و بیش از نیمی از عمل جراحی این بیمارستان را انجام می‌داد و کارانه‌اش 100 میلیون تومان بود، اما آنقدر به او فشار آوردند تا از بخش دولتی به بخش خصوصی رفت، اما دود این کار به چشم چه کسی می‌رود؟ حال تعدادی توانستند درآمد این پزشک را در بخش دولتی کاهش دهند و او به بخش خصوصی رفت اما دودش به چشم مردمی می‌رود که از شهرستان‌ها برای انجام عمل جراحی به این بیمارستان می‌رفتند.

او درباره واکنش‌ها نسبت به پرداخت‌های غیرمتعارف گفت: میزان اهمیت پرداخت‌های غیرمتعارف برای مقام معظم رهبری از همه افراد مهم‌تر است، اما ببینید که حجم صحبت ایشان درباره پرداخت‌ها چقدر بود و در عین حال حجم اظهارنظرهای برخی گروه‌ها را هم نگاه کنید. متاسفانه کسی توجه نمی‌کند که این مملکت را با همه دشمن‌هایی که دارد، چه کسی اداره کرده و توسعه داده است.

بیوتروریست و نقش نظارتی وزارت بهداشت

حریرچی درباره بیوتروریست و نقش نظارتی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در جهان افرادی هستند که با ملت‌ها و نظام‌های اسلامی و انقلابی مخالف اند و از هیچ اقدامی علیه آنها فروگذار نمی‌کنند، اما باید توجه کرد که نحوه برخورد با این موضوعات به روش رسانه‌ای نیست.

او افزود: در این زمینه کمیته‌ای مامور شده و تقسیم وظایفی هم میان وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است. در عین حال درخواست ما از آنها این است که اظهارنظرها در این زمینه مبتنی بر مسائل علمی باشد.

او ادامه داد:صحیح نیست که هر حادثه آتش‌سوزی که اتفاق می افتد برخی بگویند که این حادثه تروریستی است و برخی عقیده شان خلاف این باشد. البته آمادگی لازم در برابر این حوادث ایجاد شده است. باید توجه داشت بیماری‌های ناشی از بیوتروریست نیز تعریف خاص خود را دارند و ارگان‌های مربوطه نیز کار خود را در این زمینه انجام می‌دهند و اگر لازم باشد گزارش‌های آن نیز منتشر خواهد شد.

اقدامات وزارت بهداشت در حوزه ریزگردها

او با اشاراه به اقدامات وزارت بهداشت درباره ریزگرد ها گفت: در این زمینه ما در انتهای زنجیره قرار داریم، زنجیره‌ای که از عوامل زیست محیطی و تغییر اقلیم که در کشورهای همسایه آغاز می‌شود. در این زمینه نقش وزارت بهداشت آگاهی دادن به مردم است تا در معرض خطر قرار نگیرند. البته در آلودگی که اخیرا در برخی استان‌ها رخ داد به دلیل آگاهی مردم و همچنین مصادف بودن با ماه مبارک رمضان، مصدوم کمتری داشتیم.

حریرچی افزود:باید در زمان بروز این آلودگی‌ها آماده باشیم که این آمادگی‌ها انجام شده به به گونه ای که در استان‌های در معرض خطر مانورهایی صورت گرفته است. بنابراین اقدامات ما مذاکره با دستگاه‌های مربوطه برای پیشگیری از آلودگی، اطلاع‌رسانی درباره نحوه مقابله و آگاهی دادن به مردم در زمان آلودگی و انجام اقدامات درمانی است. البته در دوره اخیر افزایش شدیدی در میزان مراجعات ناشی از آلودگی نداشتیم.

سفیدکننده به جای کلر در استخرها

حریرچی درباره افزایش استفاده کنندگان از استخرهای تفریحی در سطح شهر با توجه به ایام تابستان، گفت: ما استانداردهای لازم را در استخرها در زمینه میزان کلرزنی، کنترل عفونت‌ها، خصوصیات محیط استخرها و... تدوین کرده‌ایم و بازدی‌دهای دوره‌ای نیز از آنها انجام شده و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود. البته عمدتا به دنبال آموزش و توانمندسازی این مراکز هستیم. در عین حال در فصل تابستان مشکلاتی هم در سواحل دریا و رودخانه‌ها داریم که در این زمینه با استان‌های ساحلی همکاری می‌کنیم. یکی از نگرانی‌های ما در این فصل موضوع غرق‌شدگی است که تذکراتی را در این زمینه داده‌ایم. همچنین در مناطقی که ممکن است آب دارای آلودگی باشد تذکرات لازم را می‌دهیم.

او درباره برخی اظهارات مبنی بر استفاده از سفیدکننده به جای کلر در استخرها گفت: 10 یا 15 سال است که این موضوع گفته می‌شود، اما اگر گزارشی در این باره داشته باشیم، برخورد می‌کنیم و نظارت‌ها همچنان ادامه دارد.

افزایش 2400 نفری پزشکان تمام وقت

حریرچی با اشاره به پزشکان تمام وقت گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت این بوده که تعداد پزشکان تمام وقت نسبت به گذشته به میزان معنی‌داری افزایش داشته است. به طوری که در دوره گذشته از 3800 نفر پزشک متخصص در دوران طرح فقط 50 نفرشان تمام وقت بودند، اما از سال 93 شرایطی را ایجاد کردیم که تمام پزشکان متخصص و فوق تخصص که دوره طرح را می‌گذرانند به صورت صددرصد تمام وقت شوند. همچنین اقدام دیگر این بود که تعداد پزشکان عمومی که به صورت تمام وقت در حوزه بهداشت و درمان کار می‌کردند را از 4300 نفر به 6700 نفر افزایش دادیم.

او ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه در این زمینه قیدی آمده است که می‌گوید به منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان تمام وقت، تعرفه خدمات درمانی در این‌گونه واحدها و مراکز متناسب با قیمت واقعی خدمات تعیین شود که این موضوع هنوز حاصل نشده است. به عنوان مثال ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی در سال 95، 13 هزار و 200 تومان است، اما قیمت واقعی آن محاسبه نشده؛ به طوری که قیمت تمام شده ویزیت، 30 هزار و 500 تومان است که از این میزان هم بسته به شرایط، بین چهار تا شش هزار تومان را به پزشک پرداخت می‌کنیم. به همین دلیل است که برخی پزشکان مایل هستند از بخش دولتی خارج شوند چراکه تعرفه قانونی بخش خصوصی چهار برابر بخش دولتی است.

حررچی افزود: نکته قابل توجه این است که با اصلاحاتی که انجام دادیم، تعدادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص مطب‌هایشان را تعطیل کردند و در بخش دولتی ارائه خدمت می‌کنند زیرا بسیاری از پزشکان دوست ندارند با بیمار رابطه مالی داشته باشند و همچنین در گذشته پزشکان فعال در بخش دولتی، معیشت‌شان تامین می‌شد اما اکنون معیشت فرد را در حد متوسط به بالا تامین می‌کنیم.

او ادامه داد: اخیرا وزیر بهداشت اعلام کرده‌اند که یکی از شاخص‌های ارزیابی روسای دانشگاه‌ها باید میزان پزشکان تمام وقت‌شان باشد. البته در برخی موارد پزشک تمام وقت وجود دارد اما با کمبودهایی مانند کمبود اتاق عمل و محدودیت در کلینیک‌های ویژه مواجه هستیم. تحلیل ما این است که از آنجایی که قسمت قابل توجهی از مردم ما توان مراجعه به بخش خصوصی را ندارند، ما با استفاده از خرید خدمت از بخش خصوصی و همچنین با توسعه بخش دولتی و عمومی بتوانیم حدود ۵۰ درصد از خدمات سرپایی را با تعرفه دولتی ارائه کنیم.

او تاکید کرد: در بسیاری از مناطق با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم. راه حل اصلی تربیت پزشک متخصص بیشتر و فراهم‌کردن امکانات بیمارستانی بیشتر است. ما هنوز در هشت رشته مانند جراحی اعصاب، جراحی عمومی و جراحی زنان شرایط‌مان بحرانی است که باید در این زمینه امکانات بیمارستان‌ها و تخت‌هایمان را افزایش دهیم.

پاسخ وزارت بهداشت به انتقاد از لایحه سلامت روان

او در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مطرح شده به لایحه سلامت روان گفت: منافع صنفی مدنظر ما نیست و همه حوزه‌های سلامت روان اعم از روانشناسی بالینی، روانپزشکی و... در حوزه ما قرار دارد. این لایحه حاصل کاری کارشناسی طولانی مدت است و فعلا تقدیم دولت شده و پس از بررسی دولت و انجام اصلاحاتی در آن، به مجلس می‌رود.

حریرچی تاکید کرد: در حال حاضر ما از نظر میزان خشونت آمار خوبی را در کشور نداریم و در عین حال می‌بینیم که رسانه‌های مختلف مطالب‌شان درباره دزدی یک گروه و کارهای غیرکارشناسی گروه دیگر است. باید پرسید که مردم عادی ما چه گناهی دارند؛ مردمی که با این شرایط در راهپیمایی روز قدس و سایر مناسبت‌ها حضور می‌یابند. کدام مردم را در کشورهای دیگر دیده‌اید که تورم 30 و چند درصدی را تحمل کرده‌اند و آب از آب تکان خورده است. باید توجه کرد که این موضوعات در بلندمدت بر کارکرد سلامت اجتماعی، روانی و معنوی مردم اثر می‌گذارد. متاسفانه کل سیستم ما اعم از گروه‌های مختلف، رسانه‌ها و احزاب برای رای آوری و رسیدن به قدرت به جای اینکه برنامه‌هایشان را تشریح کنند، ضد گروه دیگر کار می‌کنند.

20106

کد خبر: 659175

وب گردی

وب گردی